Social media w weterynarii dla opornych. O tym, czy warto prowadzić zakładowego Facebooka i jak to robić, aby uzyskiwać wymierne efekty
Media społecznościowe istnieją po to, aby łączyć, angażować i bawić użytkowników. Są praktycznie darmową reklamą i umiejętnie prowadzone będą przyciągać nowych klientów do naszego ZLZ. Niestety, wielu lekarzy nadal jest w błędzie, że fanpage ich placówki służy wyłącznie informowaniu o grafikach, godzinach otwarcia, nieobecnościach lekarzy itp. Prowadząc profil, warto pamiętać o kilku kwestiach, które sprawią, że będziemy tworzyć spójny wizerunek lecznicy, usprawnimy komunikację z klientami, zbudujemy zaangażowaną społeczność, a także przeniesiemy relacje online do offline i sprawimy, że opiekun zwierzęcia zwrócić się o pomoc właśnie do nas.
O rynku weterynaryjnym i jego wartości
Rynek branży weterynaryjnej rośnie rok do roku. Szacuje się, że w 2021 roku jego wartość wyniesie ponad 550 mln dolarów, czyli ponad 2,2 mld złotych (wyk. 1).
Inne rynki europejskie, jak chociażby rynek brytyjski, rosną szybciej i wydatki na zwierzęta domowe przeciętnego właściciela są większe, ale trend pokazuje, że do zagospodarowania pozostaje nam coraz więcej zwierząt i coraz bardziej zasobniejsze portfele ich właścicieli.
Ponad połowa właścicieli psów i ponad 1/3 właścicieli kotów w Polsce wydaje miesięcznie 81 zł lub więcej na opiekę nad swoim zwierzęciem. W te koszty wliczone są również usługi weterynaryjne.
Powyższe dane powinny nam uzmysłowić, że na naszym rynku jest dostępna pewna pula kapitału i tylko od nas zależy, jak podejdziemy do zarządzania swoją placówką, aby pozyskać jej jak największą część.
Rynek weterynaryjny w czasie pandemii
Koronawirus wprowadził wiele zamieszania nie tylko w nasze prywatne życie i stan zdrowia obywateli. Pandemia spowodowała także zmiany w funkcjonowaniu wielu branż, w tym organizacji pracy ZLZ. Dla wielu osób to był trudny czas, w którym decydowały się losy ich kariery zawodowej, a właściciele niektórych zakładów zastanawiali się, czy nie zamknąć interesu. Z biznesowego punktu widzenia, zmniejszony ruch w placówce to dobry czas na zaangażowanie się w innego rodzaju działalność, jak np. działania marketingowe lub promocyjne. Okresowi obostrzeń towarzyszyło w sieci zwiększone zainteresowanie usługami weterynaryjnymi.
Na wyk. 4 widać, że zainteresowanie kategorią „weterynarz” w wyszukiwarce zaczęło wzrastać, by na początku maja osiągnąć najwyższy poziom w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zapewne wpływ na te zmiany miały państwowe obostrzenia związane z koronawirusem i niepewność klientów co do tego, które placówki pozostają otwarte podczas pandemii. I skoro w sieci notujemy wzrost zainteresowania naszą branżą, to powinniśmy mieć również większy ruch w lecznicy i większy przychód, prawda? Jednak to, czy przeciętny użytkownik internetu odnalazł naszą placówkę i zapoznał się z naszą ofertą, może zależeć od kilku czynników, o których będziemy pisali w dalszej części tego artykułu. Ważne jest też to, kim ten przeciętny użytkownik jest i czy możemy dowiedzieć się czegoś o jego zachowaniu w sieci?
O kliencie weterynaryjnym i jego zachowaniach w sieci
Często podczas prowadzenia biznesu popełniamy błędy poznawcze. Tyczy się to nie tylko początkujących przedsiębiorców, ale również osób, które już długo działają na rynku. Obie te grupy ulegają założeniu, że rzeczywistość jakaś jest, bo: tak im się wydaje, kiedyś tak było, u innych tak to wygląda. Jeśli popatrzymy chociażby kilka lat wstecz i przypomnijmy sobie nasze telefony komórkowe, których używaliśmy, możemy łatwo zobrazować sobie nie tylko postęp technologii, ale zmieniające się okoliczności prowadzenia biznesu, również weterynaryjnego.
Jaki jest więc klient weterynaryjny naszej placówki i czy jego zachowania zmieniają się w czasie?
Galeria
Komentarze
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2250 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie

Neonatologia #wterenie
W tym miesiącu skupiamy się na zdrowiu młodych osobników w terenie od momentu ich narodzin. Neonatologia to wyspecjalizowana gałąź medycyny, która koncentruje się na opiece i leczeniu noworodków, zwłaszcza tych urodzonych przedwcześnie, z niską masą urodzeniową lub schorzeniami wymagającymi szczególnej uwagi. Ostatecznym celem neonatologii jest poprawa zdrowia i dobrostanu tych osobników oraz zmniejszenie wskaźników zachorowalności […]

Kryteria wyboru dla zastosowania selektywnej terapii
Jak pokazano na ryc. 1, musimy mieć wiarygodne kryteria specyficzne dla stada i krowy, jeśli chcemy wdrożyć selektywne leczenie w stadach mlecznych. W rzeczywistości potrzebujemy kryteriów specyficznych dla stada, aby zidentyfikować stada zagrożone, tj. te, które mogą doświadczyć strat z powodu nicieni żołądkowo-jelitowych, oraz potrzebujemy kryteriów specyficznych dla krowy, aby odpowiednio wybrać krowy do leczenia, […]

Mycoplasma hyopneumoniae Cz. III – czynniki ryzyka, aklimatyzacja loszek
Streszczenie Mycoplasma hyopneumoniae występuje na całym świecie w intensywnej hodowli trzody chlewnej i powoduje zaburzenia w obrębie układu oddechowego spowodowane stanem zapalnym. Rozpoznawanie zakażenia Mycoplasma hyopneumoniae może opierać się na różnych podejściach: objawach klinicznych u chorujących zwierząt, obecności zmian w płucach (zarówno makroskopowych, jak i mikroskopowych), wykryciu odpowiedzi gospodarza w badaniach serologicznych (zarówno w surowicy, […]

Kolano jako wyzwanie diagnostyczne dla lekarza hipiatry
Streszczenie Poniższy artykuł jest podsumowaniem wyzwań spotykanych przy diagnostyce kulawizn u koni, pochodzących ze stawu kolanowego. Spotkać się z nimi mogą zarówno lekarze pracujący w klinikach, jak i praktycy terenowi. Anatomia i lokalizacja stawu kolanowego znacząco utrudnia proces diagnostyczny. W artykule opisana została szeroka gama aktualnie dostępnych możliwości diagnostycznych. Spośród opisanych metod obrazowania ultrasonografia oraz […]

Co w Prawie piszczy?
31.03.2023 r. Grypa ptaków W Dzienniku Ustaw z dnia 31 marca 2023 r. ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 marca 2023 r. w sprawie wprowadzenia „Krajowego programu mającego na celu wykrycie zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian influenza) u drobiu i dzikich ptaków” na 2023 r. (Dz.U., poz. 618). Omówienie: […]

Piękny jubileusz
W tym roku Polskie Stowarzyszenie ds. Mastitis obchodzi swój jubileusz. Z tej okazji dr n. wet. Michał Pochodyła oraz lek. wet. Tomasz Jankowiak pokusili się o podsumowanie 10-lecia tej organizacji. W tym roku Polskie Stowarzyszenie ds. Mastitis (PSDM), którego jesteście współzałożycielami, obchodzi piękny jubileusz 10-lecia istnienia. Co jest dla Was najważniejsze w realizacji misji Stowarzyszenia? […]

Nowości w ortopedii koni – konferencja hipiatryczna w Pawłowicach
W weekend 2-3 czerwca 2023 r. redakcja „Weterynarii w Terenie” odwiedziła Wrocław-Pawłowice, żeby sprawdzić co nowego słychać w ortopedii koni. Podczas wydarzenia można było zobaczyć nasz najnowszy numer Monografii Choroby Koni. Zajrzyjcie do naszej fotorelacji 🐎