Social media w weterynarii dla opornych. O tym, czy warto prowadzić zakładowego Facebooka i jak to robić, aby uzyskiwać wymierne efekty
Media społecznościowe istnieją po to, aby łączyć, angażować i bawić użytkowników. Są praktycznie darmową reklamą i umiejętnie prowadzone będą przyciągać nowych klientów do naszego ZLZ. Niestety, wielu lekarzy nadal jest w błędzie, że fanpage ich placówki służy wyłącznie informowaniu o grafikach, godzinach otwarcia, nieobecnościach lekarzy itp. Prowadząc profil, warto pamiętać o kilku kwestiach, które sprawią, że będziemy tworzyć spójny wizerunek lecznicy, usprawnimy komunikację z klientami, zbudujemy zaangażowaną społeczność, a także przeniesiemy relacje online do offline i sprawimy, że opiekun zwierzęcia zwrócić się o pomoc właśnie do nas.
O rynku weterynaryjnym i jego wartości
Rynek branży weterynaryjnej rośnie rok do roku. Szacuje się, że w 2021 roku jego wartość wyniesie ponad 550 mln dolarów, czyli ponad 2,2 mld złotych (wyk. 1).
Inne rynki europejskie, jak chociażby rynek brytyjski, rosną szybciej i wydatki na zwierzęta domowe przeciętnego właściciela są większe, ale trend pokazuje, że do zagospodarowania pozostaje nam coraz więcej zwierząt i coraz bardziej zasobniejsze portfele ich właścicieli.
Ponad połowa właścicieli psów i ponad 1/3 właścicieli kotów w Polsce wydaje miesięcznie 81 zł lub więcej na opiekę nad swoim zwierzęciem. W te koszty wliczone są również usługi weterynaryjne.
Powyższe dane powinny nam uzmysłowić, że na naszym rynku jest dostępna pewna pula kapitału i tylko od nas zależy, jak podejdziemy do zarządzania swoją placówką, aby pozyskać jej jak największą część.
Rynek weterynaryjny w czasie pandemii
Koronawirus wprowadził wiele zamieszania nie tylko w nasze prywatne życie i stan zdrowia obywateli. Pandemia spowodowała także zmiany w funkcjonowaniu wielu branż, w tym organizacji pracy ZLZ. Dla wielu osób to był trudny czas, w którym decydowały się losy ich kariery zawodowej, a właściciele niektórych zakładów zastanawiali się, czy nie zamknąć interesu. Z biznesowego punktu widzenia, zmniejszony ruch w placówce to dobry czas na zaangażowanie się w innego rodzaju działalność, jak np. działania marketingowe lub promocyjne. Okresowi obostrzeń towarzyszyło w sieci zwiększone zainteresowanie usługami weterynaryjnymi.
Na wyk. 4 widać, że zainteresowanie kategorią „weterynarz” w wyszukiwarce zaczęło wzrastać, by na początku maja osiągnąć najwyższy poziom w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zapewne wpływ na te zmiany miały państwowe obostrzenia związane z koronawirusem i niepewność klientów co do tego, które placówki pozostają otwarte podczas pandemii. I skoro w sieci notujemy wzrost zainteresowania naszą branżą, to powinniśmy mieć również większy ruch w lecznicy i większy przychód, prawda? Jednak to, czy przeciętny użytkownik internetu odnalazł naszą placówkę i zapoznał się z naszą ofertą, może zależeć od kilku czynników, o których będziemy pisali w dalszej części tego artykułu. Ważne jest też to, kim ten przeciętny użytkownik jest i czy możemy dowiedzieć się czegoś o jego zachowaniu w sieci?
O kliencie weterynaryjnym i jego zachowaniach w sieci
Często podczas prowadzenia biznesu popełniamy błędy poznawcze. Tyczy się to nie tylko początkujących przedsiębiorców, ale również osób, które już długo działają na rynku. Obie te grupy ulegają założeniu, że rzeczywistość jakaś jest, bo: tak im się wydaje, kiedyś tak było, u innych tak to wygląda. Jeśli popatrzymy chociażby kilka lat wstecz i przypomnijmy sobie nasze telefony komórkowe, których używaliśmy, możemy łatwo zobrazować sobie nie tylko postęp technologii, ale zmieniające się okoliczności prowadzenia biznesu, również weterynaryjnego.
Jaki jest więc klient weterynaryjny naszej placówki i czy jego zachowania zmieniają się w czasie?
Galeria
Komentarze
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2083 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie

Dzień Weterynarii w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych
Praktyczne wskazówki dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) 2019/6 w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych Data: 06/02/2023 Lokalizacja: spotkanie wirtualne (MS Teams); 9.00- 16.00 Opis wydarzenia Rok 2023 będzie rokiem kontynuacji wdrażania przepisów i stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylającego dyrektywę 2001/82/WE […]

Pierwiastki śladowe w okresie pastwiskowym bydła
Streszczenie Niedobór mikroelementów to duży problem w hodowli bydła, szczególnie w okresie pastwiskowym. W Polsce, ze względu na ubogość gleby w pierwiastki śladowe, pasza ma niską zawartość tych składników. Długotrwałe obniżenie zawartości mikroelementów w organizmie bydła i późne diagnozowanie takiego stanu często przyczyniają się do spadku opłacalności hodowli. Obecnie większość niedoborów u bydła występuje w […]

Możliwości stymulowania odporności nieswoistej u świń
Streszczenie Odporność nieswoista stanowi pierwszą linię obrony przeciw infekcjom, dlatego od sprawności jej mechanizmów w dużej mierze zależy przebieg zakażenia. W artykule omówiono najważniejsze mechanizmy związane z odpornością nieswoistą oraz zaprezentowano substancje o udokumentowanym, korzystnym wpływie na odporność nieswoistą u świń. Słowa kluczowe świnie, odporność nieswoista, immunostymulacja Abstract Non-specific immunity represents the first line of […]

Pokrzywka koni
Streszczenie Dla praktyków zajmujących się końmi pokrzywka stanowi dosyć łatwo rozpoznawalny objaw miejscowych lub uogólnionych małych obrzęków skóry. Spektrum czynników wyzwalających stanowi u koni wyjątkowo liczną grupę, a zidentyfikowanie konkretnego czynnika może nastręczyć problemów diagnostycznych, jednocześnie będąc nierzadko zagrożeniem daleko bardziej niebezpiecznym, niż wygląda. Słowa kluczowe pokrzywka, dermatologia koni, alergia koni Abstract Equine urticaria, i.e. […]

Biegunka poodsadzeniowa spowodowana enterotoksyczną E. coli (ETEC)
Streszczenie Escherichia coli jest czynnikiem etiologicznym chorób przewodu pokarmowego i posocznicy u świń. Kolibacilloza, wywołana przez enterotoksyczną E. coli (ETEC), jest jedną z najważniejszych chorób w hodowli trzody chlewnej oraz przyczyną różnych objawów klinicznych. Najczęstszym objawem kolibacillozy u świń jest biegunka, którą można podzielić na dwa rodzaje: biegunkę noworodków, która występuje u prosiąt ssących, oraz […]

Każda metoda zbierania danych jest cenna ‒ lek. wet. Monika Ruskowska
Lek. wet. Monika Ruskowska jest absolwentką Wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Stale podnosi swoje kwalifikacje, aby móc zaoferować klientom rozwiązania, które nadążają za zmieniającymi się realiami, a nierzadko wykraczają o krok dalej. W swojej codziennej pracy styka się z różnymi chorobami przeżuwaczy, w tym z BVD, którego dotkliwe objawy w obrębie układu rozrodczego […]

Zoom na zdrowe wymię i wysoką jakość mleka IX Konferencja Stopmastitis w Bronisławowie
IX Konferencja Stopmastitis w Bronisławowie. 23-24 września 2022 r. w Bronisławowie odbyła się IX edycja cenionej przez wszystkich lekarzy weterynarii oraz hodowców Konferencji Stopmastitis.pl. Jak w poprzednich latach można było wchłonąć sporą dawkę wiedzy praktycznej, prosto z terenu, oraz zapoznać się z najnowszymi doniesieniami i wynikami badań, których rezultaty przedstawili specjaliści z zakresu zdrowia bydła. […]