Social media w weterynarii dla opornych. O tym, czy warto prowadzić zakładowego Facebooka i jak to robić, aby uzyskiwać wymierne efekty
Media społecznościowe istnieją po to, aby łączyć, angażować i bawić użytkowników. Są praktycznie darmową reklamą i umiejętnie prowadzone będą przyciągać nowych klientów do naszego ZLZ. Niestety, wielu lekarzy nadal jest w błędzie, że fanpage ich placówki służy wyłącznie informowaniu o grafikach, godzinach otwarcia, nieobecnościach lekarzy itp. Prowadząc profil, warto pamiętać o kilku kwestiach, które sprawią, że będziemy tworzyć spójny wizerunek lecznicy, usprawnimy komunikację z klientami, zbudujemy zaangażowaną społeczność, a także przeniesiemy relacje online do offline i sprawimy, że opiekun zwierzęcia zwrócić się o pomoc właśnie do nas.
O rynku weterynaryjnym i jego wartości
Rynek branży weterynaryjnej rośnie rok do roku. Szacuje się, że w 2021 roku jego wartość wyniesie ponad 550 mln dolarów, czyli ponad 2,2 mld złotych (wyk. 1).
Inne rynki europejskie, jak chociażby rynek brytyjski, rosną szybciej i wydatki na zwierzęta domowe przeciętnego właściciela są większe, ale trend pokazuje, że do zagospodarowania pozostaje nam coraz więcej zwierząt i coraz bardziej zasobniejsze portfele ich właścicieli.
Ponad połowa właścicieli psów i ponad 1/3 właścicieli kotów w Polsce wydaje miesięcznie 81 zł lub więcej na opiekę nad swoim zwierzęciem. W te koszty wliczone są również usługi weterynaryjne.
Powyższe dane powinny nam uzmysłowić, że na naszym rynku jest dostępna pewna pula kapitału i tylko od nas zależy, jak podejdziemy do zarządzania swoją placówką, aby pozyskać jej jak największą część.
Rynek weterynaryjny w czasie pandemii
Koronawirus wprowadził wiele zamieszania nie tylko w nasze prywatne życie i stan zdrowia obywateli. Pandemia spowodowała także zmiany w funkcjonowaniu wielu branż, w tym organizacji pracy ZLZ. Dla wielu osób to był trudny czas, w którym decydowały się losy ich kariery zawodowej, a właściciele niektórych zakładów zastanawiali się, czy nie zamknąć interesu. Z biznesowego punktu widzenia, zmniejszony ruch w placówce to dobry czas na zaangażowanie się w innego rodzaju działalność, jak np. działania marketingowe lub promocyjne. Okresowi obostrzeń towarzyszyło w sieci zwiększone zainteresowanie usługami weterynaryjnymi.
Na wyk. 4 widać, że zainteresowanie kategorią „weterynarz” w wyszukiwarce zaczęło wzrastać, by na początku maja osiągnąć najwyższy poziom w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zapewne wpływ na te zmiany miały państwowe obostrzenia związane z koronawirusem i niepewność klientów co do tego, które placówki pozostają otwarte podczas pandemii. I skoro w sieci notujemy wzrost zainteresowania naszą branżą, to powinniśmy mieć również większy ruch w lecznicy i większy przychód, prawda? Jednak to, czy przeciętny użytkownik internetu odnalazł naszą placówkę i zapoznał się z naszą ofertą, może zależeć od kilku czynników, o których będziemy pisali w dalszej części tego artykułu. Ważne jest też to, kim ten przeciętny użytkownik jest i czy możemy dowiedzieć się czegoś o jego zachowaniu w sieci?
O kliencie weterynaryjnym i jego zachowaniach w sieci
Często podczas prowadzenia biznesu popełniamy błędy poznawcze. Tyczy się to nie tylko początkujących przedsiębiorców, ale również osób, które już długo działają na rynku. Obie te grupy ulegają założeniu, że rzeczywistość jakaś jest, bo: tak im się wydaje, kiedyś tak było, u innych tak to wygląda. Jeśli popatrzymy chociażby kilka lat wstecz i przypomnijmy sobie nasze telefony komórkowe, których używaliśmy, możemy łatwo zobrazować sobie nie tylko postęp technologii, ale zmieniające się okoliczności prowadzenia biznesu, również weterynaryjnego.
Jaki jest więc klient weterynaryjny naszej placówki i czy jego zachowania zmieniają się w czasie?
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2602 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Wczesne wykrywanie mastitis w automatycznych systemach doju
Streszczenie AMS (Automatic Milking Systems – Automatyczne Systemy Doju), nowa technologia, która znajduje coraz szerszą rzeszę zwolenników, jest wciąż w trakcie intensywnego rozwoju. Zamontowane systemy detekcji mastitis wymagają jeszcze dopracowania, mimo to są źródłem cennych danych. Dzięki nim możemy wcześniej wykryć rozwijający się stan zapalny – i to na poziomie ćwiartki. W klasycznych systemach doju […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Streszczenie Pleuropneumonia i mykoplazmowe zapalenie płuc są chorobami układu oddechowego świń, które wywołują szczególnie duże straty ekonomiczne. Rozpoznawanie wymienionych chorób jest stosunkowo proste. Profilaktyka oparta jest na stosowaniu szczepionek. W Polsce dostępnych jest wiele szczepionek przeciwko MPS oraz kilka biopreparatów przeciwko App. Ich efektywność jest zróżnicowana i zależna od właściwości szczepów wywołujących choroby oraz składu […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Streszczenie Stomatologia koni jest dziedziną medycyny weterynaryjnej, w której nadal jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jednak ze względu na dynamiczny jej rozwój, a także rosnącą świadomość właścicieli koni oraz profesjonalistów zajmujących się ich obsługą i treningiem zapotrzebowanie na usługi z tego obszaru stale rośnie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, lekarze weterynarii specjalizujący się w stomatologii koni […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Nauka ma pobudzać do ciekawości i poszukiwania
dr Bartłomiej M. Jaśkowski – absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Rozrodu z Kliniką Zwierząt Gospodarskich. W działalności naukowej skupia się na rozrodzie bydła, a jego zainteresowania są związane z nieznanymi elementami regulacji jajnika. Należy do rodziny o weterynaryjnych i naukowych tradycjach. W wolnych chwilach lubi sięgnąć po dobry […]
XVIII Konferencja Bujatryczna w Puławach
Zakład Chorób Bydła i Owiec Państwowego Instytutu Weterynaryjnego — Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach wraz z Polskim Stowarzyszeniem Bujatrycznym zapraszają wszystkich lekarzy weterynarii oraz hodowców bydła do udziału w XVIII Konferencji Bujatrycznej pt. „Immunoprofilaktyka swoista i nieswoista wybranych chorób bydła – nowe osiągnięcia i kierunki rozwoju„. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 9:00 w Sali Konferencyjnej […]