Merchandising, czyli cichy sprzedawca w zakładzie leczniczym dla zwierząt - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Merchandising, czyli cichy sprzedawca w zakładzie leczniczym dla zwierząt

Merchandising – definicja

Termin merchandising pochodzi z języka angielskiego i oznacza towar. Póki co słowo to nie ma odpowiednika w języku polskim, w związku z powyższym funkcjonuje w wersji oryginalnej. Jednakże podejmowane są liczne próby definicji tego pojęcia. Z jednej strony jest ono pojmowane jako metoda aktywizacji sprzedaży, z drugiej – jako koncepcja eksponowania towaru i zagospodarowania przestrzeni sprzedażowej, a jeszcze innej – jako narzędzie komunikacji marketingowej w punkcie sprzedaży.

Merchandising może być rozumiany jako element marketingu.

W tym celu przedsiębiorstwa wykorzystują narzędzia merchandisingu mix, tj.:
  • towar,
  • marżę,
  • technologię
  • i promocję (tab. 1).
VET_PERSONEL_2_17_marketing_MERCHANDISING_CZYLI_CICHY_SPRZEDAWCA_TAB_1
Tab. 1. Merchandising mix

O merchandisingu mówimy często jako o „niemym sprzedawcy”, który bez naszego bezpośredniego zaangażowania wzbudza chęć zakupu u klientów ZLZ. Już samo prawidłowe wyeksponowanie towarów na terenie ZLZ powoduje wzbudzenie zainteresowania właścicieli zwierząt określonymi produktami.

Na potrzeby niniejszego artykułu merchandising będzie rozumiany jako sposób wpływu na zachowania klientów zakładów leczniczych dla zwierząt poprzez wygląd i sposób prezentacji oferowanych usług i produktów na ich terenie. Bez odpowiedniego systemu komunikacji z rynkiem docelowym ZLZ ma ograniczone możliwości skutecznego wywierania wpływu na właścicieli zwierząt.

Na merchandising w zakładzie leczniczym dla zwierząt składają się wszystkie aktywne działania dotyczące ekspozycji produktów przez niego oferowanych. W szczególności związane z zagospodarowaniem przestrzeni ich sprzedaży, ze stworzeniem odpowiedniej atmosfery oraz z wykorzystaniem działań promocyjnych w celu oddziaływania na właścicieli zwierząt.

Merchandising obejmuje odpowiednią ekspozycję produktów i stworzenie odpowiedniego otoczenia w celu maksymalizacji zysku.

Określany jest również jako socjotechnika w handlu, obejmująca sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wykorzystanie otoczenia, wystroju pomieszczenia i sposobów prezentacji towarów (A. Borucka).

Wizerunek ZLZ jest jednym z elementów wpływających na decyzję właścicieli zwierząt na wybór miejsca (szczególnie gdy dokonują go po raz pierwszy) świadczonych usług weterynaryjnych. Pozytywne wrażenia tworzone są przede wszystkim przez personel ZLZ, ale także przez efektowną aranżację wnętrza oraz tzw. „miłą atmosferę” panującą w ZLZ, którą możemy zdefiniować jako zespół działań podejmowanych i realizowanych przez personel ZLZ w celu stworzenia warunków do nabywania usług weterynaryjnych, sprzedaży produktów i wywołania takich uczuć u właścicieli zwierząt, które spowodują jego lojalność i chęć ponownych odwiedzin. Atmosfera ZLZ tworzona jest poprzez oddziaływania na zmysły klientów.

Znajdź swoją kategorię

2626 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.