Motywacja – czy tylko pieniądze są motywujące? - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Motywacja – czy tylko pieniądze są motywujące?

Zasady dotyczące motywacji

Pewne zasady dotyczące motywacji są ogólnymi dla każdej dziedziny życia, niektóre będą charakterystyczne dla usług, część z nich jest możliwa do wykorzystania jedynie w zakładach leczniczych dla zwierząt. Celem tego artykułu jest wskazanie podstawowych zasad i szczegółowe omówienie wybranych, z punktu widzenia autorki, charakterystycznych dla weterynarii. 

Należy pamiętać, że każdy człowiek jest inny i każdy ma swój własny system motywacji, pewne aspekty są istotniejsze, pewne mniej ważne, a ich wagę określa konkretna osoba, w konkretnej sytuacji i okolicznościach. Na potrzeby niniejszej pracy przyjęto swoistego rodzaju uogólnienie.

W pracy zawodowej, niezależnie od profesji, istotny jest cel, o który możemy walczyć – w przypadku usług weterynaryjnych nadrzędnym celem będzie dobrostan zwierząt domowych. Brak jasno sprecyzowanego celu narazić może na popadnięcie w marazm, znudzenie i rutynę, a są to czynniki niezwykle negatywnie wpływające na efektywność i zadowolenie z pracy, co powoduje, że ich pojawienie się i trwanie działają demotywująco i destabilizacyjnie na całość przedsięwzięcia. W konsekwencji, zamiast rozważań dotyczących budowania przewagi konkurencyjnej, będzie można mówić o regresie czy nawet destabilizacji przedsiębiorstwa. Przegapienie, zignorowanie sytuacji marazmu w zakładzie leczniczym dla zwierząt w okresie długoterminowym prowadzi bezpośrednio do tragedii, jaką jest upadek przedsiębiorstwa. Usługi weterynaryjne są usługami profesjonalnymi, które wymagają budowania zaufania u klienta – nie jest to możliwe w warunkach stagnacji i znudzenia osób je świadczących. Co więc należy zrobić, żeby do omówionej sytuacji nie dopuścić? Jak motywować personel i właściciela? Poniżej autorka wskaże na podstawowe aspekty motywacji dla rynku usług weterynaryjnych.

Część z nich wydawać się może oczywista, aczkolwiek zbyt często pomijana ze względu na swój charakter, inna część może wydawać się trywialna, ale zazwyczaj niewymagająca ogromnego wysiłku czy nakładów finansowych, więc warta zastosowania. Istotę w motywowaniu pracowników stanowi przede wszystkim dotrzymywanie danego słowa, uczciwość wobec siebie, koncentracja na celu oraz zaufanie właściciela do nich samych.
Zanim przedłożone zostaną szczegółowo motywatory, autorka pragnie wskazać na zbyt często występujące na rynku usług weterynaryjnych demotywatory (4):
  • idealizm;
  • konsekwencja za wszelką cenę;
  • perfekcjonizm negatywny (wskazana jest odrobina dystansu do relacji z klientem);
  • zbyt duża uprzejmość i brak umiejętności odmawiania (nie ma konieczności obsługiwania każdego klienta za wszelką cenę);
  • stawianie celów nie do osiągnięcia.

Odczuwanie motywacji do wykonywania danego zadania zależy w dużym stopniu od tego, czy zadanie to przedstawia właściwy poziom trudności. Jeżeli jest zbyt łatwe, zbyt szybko powodować może u pracownika znudzenie. Jeżeli jest zbyt trudne – sama praca staje się czynnikiem demotywującym, który może wywoływać strach, bo pracownik odczuwa brak odpowiednich umiejętności do wykonywania zadania.

Istotę w motywowaniu pracowników stanowią przede wszystkim: dotrzymywanie danego słowa, uczciwość wobec siebie, koncentracja na celu oraz zaufanie właściciela do nich samych.
W przypadku zakładów leczniczych dla zwierząt właściciel ma do czynienia z grupą zawodową pracującą z powołania, poczucia misji, miłości do zwierząt i chęci niesienia pomocy ich właścicielom. Czynniki te wskazują na duży stopień wewnętrznej motywacji już w momencie podejmowania pracy.

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy