Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Na bazie takiego podejścia powstała koncepcja marketingu-mix (5P) zakładająca współuczestnictwo kadry pracowniczej w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Aby temu sprostać, należy zatrudniać wykwalifikowany personel, który zagwarantuje obsługę na najwyższym poziomie. Rola personelu w procesie świadczenia usług ma bardzo duże znaczenie w kompleksowej obsłudze marketingowej. Skuteczne zarządzanie ZLZ wymaga nie tylko wiedzy stricte merytorycznej, ale również z zakresu marketingu, komunikacji oraz zachowania i psychologii klientów.
Jest to proces przechodzenia od twardych do miękkich wyznaczników konkurencyjności.
Coraz częściej źródłem tych wartości staje się marketingowa obsługa klienta, która polega na zrozumieniu, co myśli i czuje klient, co go drażni lub denerwuje, a co zadowala, jakie są jego oczekiwania i potrzeby, oraz na znalezieniu najlepszego sposobu ich zaspokojenia. Jest to więc proces budowania więzi z klientem, prowadzących do długotrwałego lojalnego związku. W docieraniu „do serca” właściciela zwierzęcia niezbędne są obecnie kreatywność i efekt pozytywnego zaskoczenia. Znajduje to odzwierciedlenie w coraz liczniejszych próbach zmian zarządzania ZLZ. Z roku na rok powiększa się liczba właścicieli ZLZ usprawniających proces obsługi i jakość relacji z klientami.
Aby ZLZ został zauważony na rynku, jego właściciel musi mieć odwagę być inny. Działając w sferze wysokospecjalistycznych usług, sprzedajemy przede wszystkim umiejętność obsługi klienta. Podejście do klienta jest często jedynym elementem pozwalającym wyraźnie odróżnić się od konkurencji. Współczesnego klienta należy zaangażować w swoje działania, a nie tylko obsługiwać. Celem działań powinno być dostarczenie klientom dodatkowych usług i pozytywnych doświadczeń.
Zadowolenie właścicieli zwierząt przełoży się na powtarzanie wizyt w ZLZ oraz przekazywanie pozytywnych informacji otoczeniu, co jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi promowania ZLZ. Dzisiaj ZLZ to nie tylko miejsce świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych, ale przede wszystkim ośrodek kompleksowej opieki weterynaryjnej, na który składają się: sprzedaż artykułów dla zwierząt, doradztwo z zakresu żywienia, pielęgnacji i utrzymania zwierząt, usługi hotelowe, usługi groomerskie, petsitterskie czy rehabilitacyjne.
Kluczem do sprzedaży usług weterynaryjnych staje się obecnie wartość dla klienta. Aby przygotować zespół do funkcjonowania ze współczesnym klientem, należy uświadomić mu zachodzące zmiany i różnice w mentalności klientów. Dlatego należy odejść od oferty, której główną osią sukcesu jest sama usługa, w kierunku tej, której główną osią jest klient i jego potrzeby. Wymaga to uczenia się empatii, aby zobaczyć świat oczami klienta i paradoksalnie rozwijania w nich asertywnej postawy, po to, aby mogli pełnić funkcję partnera podczas kontaktów z klientami.
Usługi weterynaryjne są oceniane na podstawie oczekiwań klientów.
W zależności od wyników tej oceny właściciele zwierząt podejmują decyzję co do dalszego korzystania z naszych usług. Należy pamiętać, że usługa weterynaryjna jest nie tylko łańcuchem szeregu czynności stricte lekarsko-weterynaryjnych (diagnoza, konsultacja, zabieg chirurgiczny, opieka pooperacyjna), lecz kompleksowym procesem obsługi, zorientowanym również na zaspokojenie potrzeb natury psychologicznej (poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny właściciela zwierzęcia).
Pomimo dużego znaczenia specjalistycznych technik diagnostycznych usługa weterynaryjna pozostaje kontaktem międzyludzkim i ludzko-zwierzęcym, w którym wiele zależy od wysiłku i osobistej oceny sytuacji przez personel ZLZ. Przyjęcie relacyjnej perspektywy usługi weterynaryjnej, rozumianej jako układ związanych ze sobą czynności, w których relacja osobowa jest jednym, ale nie jedynym ogniwem, pozwala spojrzeć w odmienny sposób na kwestię kompleksowej obsługi właścicieli zwierząt.
W ujęciu marketingowo-relacyjnym usługa weterynaryjna staje się sekwencją epizodów, które tworzą relację personel ZLZ – właściciel zwierzęcia – zwierzę, w którym osoba profesjonalisty odgrywa kluczową rolę. Jakość interakcji jest pochodną osobniczych predyspozycji personelu, jego fachowej wiedzy, ale także temperamentu i kultury osobistej.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Diagnostyka laboratoryjna jest niezwykle ważnym i przydatnym w praktyce narzędziem w zwalczaniu chorób zwierząt, w tym chorób świń. Niestety z wielu powodów lekarze weterynarii w znacznej swojej części nie doceniają znaczenia i przydatności badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu przyczyn zachorowań oraz opracowywaniu strategii ich zwalczania. Zarówno w odniesieniu do chorób niezakaźnych, jak i zakaźnych weterynaryjna diagnostyka […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej choroby są drobnoustroje Actinobacillus pleuropneumoniae (App). Cechą charakterystyczną […]
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Diagnostyka laboratoryjna jest niezwykle ważnym i przydatnym w praktyce narzędziem w zwalczaniu chorób zwierząt, w tym chorób świń. Niestety z wielu powodów lekarze weterynarii w znacznej swojej części nie doceniają znaczenia i przydatności badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu przyczyn zachorowań oraz opracowywaniu strategii ich zwalczania. Zarówno w odniesieniu do chorób niezakaźnych, jak i zakaźnych weterynaryjna diagnostyka […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Problemy stomatologiczne i wynikające z ich obecności przeszkody w prawidłowym użytkowaniu koni są jedną z częstszych przyczyn interwencji lekarzy weterynarii specjalizujących się w tej dziedzinie. Dowiedziono, że po diagnostyce kulawizn, szczepieniach, diagnostyce i leczeniu chorób układu rozrodczego, badanie przed kupnem/sprzedażą zajmuje najwięcej czasu praktykującym lekarzom weterynarii (1). Ewolucyjna droga od żyjącego we wczesnym Eocenie Hyracotherium […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]