Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt

Usługa weterynaryjna przez pryzmat marketingu

Podstawowym zadaniem świadczącego usługi jest zaspokojenie potrzeb klienta. Marketing pozwala na celowe, przemyślane i dopasowane podejście do klienta. Dodanie do technicznej strony świadczonych usług elementów marketingu relacji umożliwi zróżnicowanie naszych działań na tle konkurencji. Firma zorientowana marketingowo na klienta nie zostawia go samemu sobie z problemem, jest z nim przez cały czas. Klient powinien dostrzec nasz profesjonalizm połączony z zaangażowaniem w rozwiązywaniu jego kłopotów. W usługach możemy stosować trzy rodzaje oddziaływania marketingowego: marketing zewnętrzny, marketing interakcyjny i marketing wewnętrzny (ryc. 1).

Zgodnie z ideą C. Grönroosa proces usługowy można potraktować jako kompleksowy łańcuch wzajemnie ze sobą powiązanych działań, w którym realizowane są trzy zasadnicze aktywności marketingowe. Pierwsza z nich dotyczy czynienia realistycznych obietnic (koncepcja obietnicy), które przejawiają się w przesłaniach marketingu zewnętrznego (informacja o zakresie świadczonych usług). Drugi obszar dotyczy dostarczenia personelowi sprzyjających warunków dotrzymywania tych obietnic (marketing wewnętrzny), a trzeci dotyczy samego procesu wypełniania poczynionych deklaracji (marketing interaktywny).

Ten trójelementowy obszar aktywności podkreśla znaczenie właściwego procesu usługowego oraz wspólnych wysiłków pracowników i właścicieli zwierząt. Do elementów marketingu wewnętrznego (marketingu personalnego) można zaliczyć następujące działania: motywowanie i szkolenia pracowników, przekazywanie im uprawnień i odpowiedzialności oraz zwiększanie umiejętności pracy w grupie (zespołowość), czyli działania zmierzające do właściwego przygotowania i wykorzystania personelu w procesie usługowym.

Marketing interakcyjny jest realizowany w sytuacjach, w których właściciel zwierzęcia wchodzi w interakcję z naszym ZLZ, jego fizycznym otoczeniem i personelem. Marketing interakcyjny polega na ocenie kwalifikacji i umiejętności pracowników w obsłudze klientów, na tworzeniu i utrwalaniu więzi między ZLZ a właścicielem zwierzęcia, dzięki oferowaniu wysokiej jakości usług przez wykwalifikowanych pracowników. Klienci, oceniając usługę, biorą pod uwagę nie tylko to, co zostało wykonane, ale również przede wszystkim to, jak zostało wykonane.

Znajdź swoją kategorię

2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.