Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Koncepcja marketingu-mix
Kombinacja narzędzi marketingu, którymi możemy oddziaływać na rynek, to tzw. marketing-mix. To wszystkie narzędzia, którymi ZLZ może tworzyć popyt na swoje usługi i produkty. W tradycyjnym modelu 4P McCarthy’ego w jego skład wchodzą: produkt (product), cena (price), dystrybucja (place) i promocja (promotion). Jednak czteroelementowy model marketingu-mix nie oddaje w pełni złożonego charakteru usług.
W firmach usługowych istnieją jeszcze inne elementy, które tworzą skuteczne narzędzia oddziaływania na klientów. Piąty element (5P) tworzą ludzie (people), kolejne (7P) – proces (process), czyli przebieg świadczenia usługi (od zainteresowania klienta poprzez informację, sprzedaż i obsługę posprzedażową) oraz tzw. świadectwo materialne (physical evidence), czyli wszystkie wizualne i materialne elementy (lokal lecznicy, meble, wyposażenie techniczne, aparatura, logo itp.), które dla klienta są dowodem jakości firmy.
Personel ZLZ jako element marketingu-mix
Odpowiedni personel w ZLZ jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie. Jakość świadczonych usług jest w dużym stopniu uzależniona od jakości relacji, jakie tworzy (buduje) personel firmy z właścicielami zwierząt. Kompleksowe świadczenie usług weterynaryjnych wymaga pełnego zaangażowania ze strony personelu. Sposób, w jaki personel ZLZ odnosi się do klientów, jest kluczowym czynnikiem sukcesu w branży, pozwalającym wyróżnić się na tle konkurentów. Właściciele ZLZ, którzy chcą uzyskać przewagę rynkową, powinni inwestować w swój zespół, aby pod względem merytorycznym i obsługi przewyższał on konkurencję.
Średni personel weterynaryjny zaczyna odgrywać coraz większą rolę w tych działaniach. Jeżeli klient nie widzi różnicy w ściśle technicznym wykonywaniu usługi, to głównym kryterium wyboru staje się dla niego element relacji z personelem i/lub cena świadczenia. W związku z powyższym coraz liczniejsza grupa zarządzających ZLZ zdaje sobie sprawę z faktu, że to właśnie ludzie różnicują jakość usług, tworzą dodatkową korzyść, a wkład pracowników w pozyskiwanie i zatrzymywanie klientów staje się istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Właściciele zwierząt dokonują oceny usług weterynaryjnych głównie na podstawie zachowania, wiedzy i profesjonalizmu pracowników ZLZ.
Należy podkreślić, że element „ludzki” w koncepcji 5P/7P obejmuje zarówno personel ZLZ, jak i właścicieli zwierząt, dla których wykonujemy usługi.
Kazimierz Rogoziński zauważa również, że „gdziekolwiek i kiedykolwiek w marketingu usług pojawiają się ludzie (P jak people), należy pod nich podkładać zawsze dwie kategorie: zarówno personel, jak i nabywców usług”. Dopiero pozytywne, wzajemne „zgranie” tych elementów tworzy wartość dodaną. Istotne więc są szkolenia pracowników z zakresu skutecznej komunikacji z klientem, które dostarczą im narzędzi, dzięki którym znajdą właściwy sposób „dotarcia” do właścicieli zwierząt – rozpoznanie i szybkie dopasowanie do ich osobowości i charakteru.
Szwedzki autor i biznesmen Jan Carlzon w swojej książce Moments of Truth stwierdził, że kontakt personelu firmy z klientem jest jednym z kluczowych elementów procesu świadczenia usługi – swoistą „chwilą prawdy”, w której właściciel zwierzęcia dokonuje oceny naszych działań w odniesieniu do jego wyobrażenia i dotychczasowego doświadczenia o ich przebiegu. Satysfakcja właściciela zwierzęcia zależy nie tylko od poprawności wykonania danej czynności, ale również od sposobu i formy, w jakiej została wykonana – od jakości. Jakość usług definiowana jako zdolność do spełniania oczekiwań i potrzeb klientów.
Jakość funkcjonalna jest wynikiem kontaktów między usługodawcą a usługobiorcą. Dla klienta istotny jest nie tylko efekt, czyli wynik kontaktu z usługodawcą, ale również to, w jaki sposób został obsłużony. Jakość podlega subiektywnej ocenie klienta. Większość klientów ZLZ ma trudność z rozróżnieniem dobrej i bardzo dobrej jakości technicznej usługi. W związku z powyższym często opierają swoje sądy na subiektywnych odczuciach i emocjach, a głównie na tym, w jaki sposób zostali potraktowani przez personel ZLZ – czy wykazał się on empatią, zaangażowaniem i zrozumieniem problemów klienta, czy zareagował odpowiednio szybko, czy wzbudził w nim zaufanie, w jaki sposób odnosił się do zwierzęcia itp.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Badania serologiczne Próby diagnostyczne, w których istotnym czynnikiem są przeciwciała swoiste dla czynnika wywołującego chorobę, umożliwiają przede wszystkim jakościową ocenę towarzyszącej zakażeniu odpowiedzi immunologicznej, dostarczając informacje do wnioskowania o przebiegu infekcji. Istnieją dwa rodzaje wyników ilościowych testów serologicznych. Pierwszy, jak seroneutralizacja (SN), wyraża się końcowym rozcieńczeniem lub mianem. W drugim, jak np. test immunoenzymatyczny ELISA, […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Rozpoznawanie choroby Wywiad W rozpoznawaniu pleuropneumonii duże znaczenie ma wywiad epizootiologiczny. Podejrzenie pleuropneumonii powinno być podjęte w przypadku stwierdzenia szybko rozprzestrzeniających się ostrych zachorowań z objawami ze strony układu oddechowego i nagłych padnięć warchlaków i tuczników o dobrej kondycji z objawami chorobowymi ze strony układu oddechowego i wyraźnego zasinienia skóry. Przy postaci chronicznej podejrzenie tej […]
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Badania serologiczne Próby diagnostyczne, w których istotnym czynnikiem są przeciwciała swoiste dla czynnika wywołującego chorobę, umożliwiają przede wszystkim jakościową ocenę towarzyszącej zakażeniu odpowiedzi immunologicznej, dostarczając informacje do wnioskowania o przebiegu infekcji. Istnieją dwa rodzaje wyników ilościowych testów serologicznych. Pierwszy, jak seroneutralizacja (SN), wyraża się końcowym rozcieńczeniem lub mianem. W drugim, jak np. test immunoenzymatyczny ELISA, […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Podczas badania klinicznego w pierwszej kolejności obserwujemy całą głowę, zwracając uwagę na jej poszczególne elementy (małżowiny uszne, oczy, kości czaszki, mięśnie, nozdrza), doszukując się w nich braku symetrii. Może być on powodowany deformacją kości czaszki, ich hipertrofią, chorobami neurologicznymi, zanikiem mięśni, obrzękiem tkanek miękkich. Podczas omacywania należy dokładnie sprawdzić okolicę stawu skroniowo-żuchwowego poprzez ucisk (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]