Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Polityka personalna ZLZ powinna umożliwić efektywne wykorzystanie możliwości twórczych pracowników oraz stymulować ich do ciągłego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Doskonalenie zawodowe pracowników, sprzyjając ich rozwojowi osobowości i zaspokojeniu potrzeb samorealizacji, rozszerza kompetencje i umiejętności pracownicze, co zdecydowanie poprawia kontakt z klientem.
Celem doskonalenia zawodowego pracowników ZLZ jest rozwijanie umiejętności szybkiego i elastycznego przyjmowania nowych zadań oraz dostosowania ich do potrzeb właścicieli zwierząt, w tym głównie uzupełnianie braków wynikających z postępu wiedzy ogólnej i medycznej, wyrobienie zdolności organizacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych i kształtowania właściwych postaw etycznych.
Pracowników ZLZ powinna również cechować umiejętność sprawnego działania. Sprawny to m.in.:
- świadczący o dobrym opanowaniu przez kogoś jakiejś umiejętności,
- właściwie urządzony,
- zorganizowany, dobrze działający, funkcjonujący.
W opinii Tadeusza Kotarbińskiego sprawność działania to umiejętność robienia rzeczy we właściwy sposób. O sprawności działania człowieka decydują wiedza, umiejętności i motywacja.
Od pracownika, który jest tylko wykonawcą, trudno jest oczekiwać, że będzie motywowany do podejmowania działań wykraczających poza zakres jego obowiązków. Nawet jeżeli uzna, że coś może zostać poprawione, ale nie przyniesie mu satysfakcji lub bezpośredniej wymiernej korzyści, zachowa się raczej biernie. Dlatego konieczne jest przekazywanie pracownikom uprawnień do podejmowania decyzji, tak aby mogli mieć poczucie współuczestnictwa i współodpowiedzialności. Uwalniane w ten sposób zasoby ludzkie można wykorzystać do lepszego nadzorowania procesów, do ich ciągłego doskonalenia.
Przekazywanie uprawnień sprzyja wszechstronności pracowników, zwanej też wielozadaniowością, tzw. umiejętność wykonywania różnych zadań na różnych stanowiskach. Oczywiście musimy pamiętać o ograniczeniach wynikających z przepisów prawa weterynaryjnego. Nie przeszkadza to jednak stymulować pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie odpowiadającym profilowi ZLZ (sklep przylecznicowy, rehabilitacja, grooming itp.). Pracownik musi przygotować się do wykonania różnych prac, wymagających różnych kompetencji. Wielozadaniowość zwiększa pewność siebie. Pracownicy wielozadaniowi czują się bardziej docenieni, mają poczucie swojej wartości.
Na nic najlepsi ludzie, najlepsza struktura organizacyjna bez dobrej komunikacji, czyli bez warunków do sprawnego przekazywania i wymiany informacji. Jedną z najważniejszych cech pracownika, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, jest umiejętność komunikacji.
Skuteczne porozumiewanie się z właścicielem zwierzęcia zapewni konsekwentne przestrzeganie trzech ważnych reguł:
- jasności komunikatu (prostego zrozumiałego słownictwa),
- jego zwięzłości (skracanie wypowiedzi) i
- empatii (umiejętność wczucia się w rolę rozmówcy, jego nastawienia i oczekiwania co do formy i zawartości wysyłanych komunikatów).
O w pełni efektywnej komunikacji można mówić dopiero wówczas, gdy treść wypowiedzi jest zrozumiana zgodnie z intencjami nadawcy przekazu.
Podsumowanie
Właściciel zwierzęcia postrzega usługę weterynaryjną nie tylko przez pryzmat efektu końcowego, ale również poprzez stojący za nim personel. Poziom zadowolenia klienta jest funkcją różnicy między postrzeganymi cechami i oczekiwaniami. Właściciel zwierzęcia będzie dobrze postrzegał ZLZ, jeśli będzie on spełniał jego oczekiwania nie tylko w obszarze stricte medycznym, ale również organizacyjnym i psychologicznym.
Od pracowników świadczących usługi weterynaryjne wymaga się: kwalifikacji zawodowych, obejmujących wykształcenie, w tym specjalistyczną wiedzę zdobywaną nie tylko w oparciu o ogólnodostępne procedury kształcenia, lecz także na kursach doszkalających, doświadczenie zawodowe oraz indywidualne predyspozycje.
Średni personel powinno szkolić się w zakresie:
- umiejętności słuchania klienta,
- gromadzenia informacji,
- przekazywania informacji o oferowanych produktach,
- podtrzymywania lojalności klientów,
- przekazywania uwag klientów właścicielom ZLZ.
Piśmiennictwo i źródła wykorzystanych cytatów dostępne u autora.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Strategia DIVA Kolejnym problemem jest różnicowanie serologiczne w przypadku wyniku pozytywnego, czy świnie były szczepione przeciw określonym chorobom lub czy są bezobjawowymi nosicielami chorobotwórczego wirusa. W tym celu opracowane zostały specjalne testy, które umożliwiają odróżnienie przeciwciał wywołanych przez wirus szczepionkowy specjalnie w tym celu genetycznie modyfikowany od przeciwciał wytworzonych pod wpływem wirusa zjadliwego. Powyższe określane […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Problemy związane z interpretacją wyników badań Przynależność poszczególnych szczepów App do określonego serotypu dokonuje się na podstawie analizy składu polisacharydu otoczki. Serotypy od 1 do 12 opisuje się jako App biotypu I, natomiast serotypy 13 i 14 – jako biotyp II. Niektóre szczepy europejskie – serotypy: 2, 4, 7 i 9 – mogą być również […]
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Strategia DIVA Kolejnym problemem jest różnicowanie serologiczne w przypadku wyniku pozytywnego, czy świnie były szczepione przeciw określonym chorobom lub czy są bezobjawowymi nosicielami chorobotwórczego wirusa. W tym celu opracowane zostały specjalne testy, które umożliwiają odróżnienie przeciwciał wywołanych przez wirus szczepionkowy specjalnie w tym celu genetycznie modyfikowany od przeciwciał wytworzonych pod wpływem wirusa zjadliwego. Powyższe określane […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Tarnikowanie zębów Usuwanie przerostów szkliwa zębów policzkowych żuchwy oraz szczęki rozpoczynamy od przyłożenia głowicy roboczej pod kątem 45°, odpowiednio bocznie w przypadku łuku zębowego szczęki oraz przyśrodkowo w przypadku łuku zębowego żuchwy. Kąt przyłożenia głowicy roboczej tarnika może zmieniać się od pionowego do poziomego. Wszystko to w celu uzyskania prawidłowej powierzchni, która nie będzie stanowiła […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]