Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. I
Następne pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, to: „Czym powinien cechować się nasz personel usługowy?”. Zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi wymieniają dziesięć czynników, które charakteryzują idealny personel usługowy (opracowano na podst.: Drummond H.: W pogoni za jakością – Total Quality Management. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998):
- niezawodność (solidność) – personel codziennie utrzymuje standard usług, dotrzymuje obietnic i wykonuje rzetelnie i z pełnym zaangażowaniem swoje zadania;
- odpowiedzialność – personel przestrzega terminów, świadczy usługi z przyjemnością i okazuje klientowi chęć do pomocy i sprawienia mu zadowolenia;
- kompetencja – personel jest fachowo przygotowany oraz posiada niezbędną wiedzę i umiejętności do świadczenia usług;
- dostępność – personel łatwo nawiązuje kontakt z klientem, jest dostępny i przystępny;
- grzeczność (uprzejmość) – personel okazuje zainteresowanie i szacunek dla klienta i jego zwierzęcia, jest czysto i starannie ubrany;
- komunikatywność – personel musi być odpowiednio wyszkolony w kontaktach z klientem, powinien umieć wysłuchać go i udzielić mu wyczerpujących informacji w języku zrozumiałym dla klienta;
- wiarygodność – klienci bardzo łatwo wyczuwają, czy personel jest prawdomówny i autentycznie troszczy się o nich;
- bezpieczeństwo – personel powinien zrobić wszystko, aby klient czuł się pewnie i bezpiecznie zarówno fizycznie, jak i psychicznie;
- zrozumienie – personel stara się zrozumieć potrzeby klienta, podejmuje starania zaspokojenia wszelkich potrzeb i wymagań klienta, rozpoznaje indywidualne cechy klientów i poświęca im uwagę;
- cechy wymierne – otoczenie usługowe, wyposażenie techniczne, prezentacja personelu, zachowania innych klientów w poczekalni.
Jeżeli zdefiniowaliśmy, kogo potrzebujemy, powinniśmy zapoznać się z pewną typologią pracowników, jakich możemy spotykać na rynku pracy. Biorąc pod uwagę dwa elementy: motywację do pracy i oczekiwania wobec pracodawcy, wszystkich pracowników można podzielić na cztery grupy, zawarte w tab. 3. Oczywistym jest, że powinniśmy starać się zatrudniać pracowników typu III i IV.
Pewnych uogólnień związanych z wiekiem potencjalnych pracowników a ich priorytetami życiowymi dokonały badania socjologiczne. W myśl tych badań potencjalnych pracowników można podzielić na pewne kategorie wiekowe:
- wiek 18-22 lata, to tzw. wyrywanie korzeni. Główny problem dla osoby w tym wieku to oderwanie się od rodziców, zdobycie niezależności i samodzielności. Ponadto występuje potrzeba udowodnienia sobie i otoczeniu, że potrafią dać sobie radę. Praca w takim przypadku traktowana jest jako źródło zarobków i samoutrzymania, a nie jako wstęp do kariery zawodowej;
- wiek 22-29 lat, osobista dojrzałość. Najważniejszym problemem są dążenia do ukształtowania związków obejmujące: osoby (związki intymne), więzi organizacyjne, utożsamianie się z wykonywaną pracą i zawodem. Sukcesy zawodowe nabierają dodatkowych wartości;
- wiek 29-32 lata, okres przejścia. Powszechnie występuje zmiana stanowisk i organizacji, spowodowana przekonaniem, że osobista ruchliwość zacznie zanikać. Problemy tego wieku to miejsce, w jakim się znajdujemy w organizacji oraz tempo i kierunki zmian w karierze zawodowej;
- wiek 32-39 lat, stabilizacja. U ludzi ambitnych nastawionych na karierę zawodową okres ten odznacza się ogromną koncentracją na pracy, awansie i twórczości. W rezultacie intensywnego życia zawodowego ulegają ograniczeniu kontakty towarzyskie. Taka postawa wynika z powodów oczywistych, praca i rodzina wypełnia w stu procentach czas, jakim taka osoba dysponuje;
- wiek 39-43 lata, potencjalny kryzys wieku średniego. Osoby w tym wieku zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że wiele ambicji nigdy nie będzie zaspokojonych, i że może to być już ostatnia chwila na zmianę kierunku własnej kariery zawodowej. Widocznym efektem takiej postawy jest raptownie malejąca mobilność;
- wiek 43-50 lat, ponowna stabilizacja i rozkwit. Po zakończeniu i ostatecznym rozstrzygnięciu stanu i kierunku rozwoju własnej kariery zawodowej pojawiają się stabilizacja i zadowolenie z pozycji, jaką określona osoba zajmuje w organizacji.
Znajomość powyższych etapów rozwoju zawodowego umożliwi nam efektywniejsze zarządzanie podległymi pracownikami, jak i planowanie ich rozwoju.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2813 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Obowiązek objęcia terapią wszystkich chorych zwierząt w stadzie Pamiętaj, że zgodnie z Kodeksem rozważnego stosowania produktów leczniczych przeciwdrobnoustrojowych przez lekarzy weterynarii terapia początkowa ma zwykle charakter empiryczny i wymaga dużej wiedzy klinicznej oraz doświadczenia lekarza w leczeniu zwierząt. Ponadto terapia powinna być prowadzona w taki sposób, aby nie fałszowała wyników badań laboratoryjnych. Kodeks ponadto wskazuje, […]
Choroby racic jako ważna przyczyna brakowania krów w stadzie bydła mlecznego
Choroby racic jako przyczyna brakowania Jako dominujące przyczyny brakowania krów ze stada wskazuje się: niepłodność, choroby gruczołu mlekowego i choroby racic. Znaczenie tych problemów w ciągu ostatnich 30 lat zdecydowanie wzrosło (8). Zwiększyła się również częstość występowania chorób racic, jest dziś znaczna i może dotyczyć nawet 70-80% zwierząt w stadzie (3). Szacuje się, że problem […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Flora jelitowa prosiąt odsadzonych U ssaków układ pokarmowy zamieszkują miliardy mikroorganizmów, które kolonizują powierzchnię błony śluzowej, tworząc barierę mikrobiologiczną i odgrywając niezastąpioną rolę dla zdrowia organizmu (6, 122). Mikroorganizmy jelitowe mogą nie tylko wspomagać trawienie i wchłanianie składników odżywczych poprzez regulację ekspresji genów enzymów trawiennych w komórkach nabłonkowych (108), ale także dostarczać gospodarzowi energię poprzez […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Najczęstsze problemy stomatologiczne u koni starszych Ogólnymi zasadami wizyt dentystycznych u starszych koni powinny być: Najczęstsze problemy diagnozowane w tej grupie wiekowej to: Zaawansowane wady zgryzu, tj. zgryz falisty, schodkowy, haki Już w wieku 3-5 lat na etapie wymiany zębów mogą powstawać wady zgryzu, takie jak: zgryz falisty, przemieszczenia zębów, haki i rampy. Mają one […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Obowiązek objęcia terapią wszystkich chorych zwierząt w stadzie Pamiętaj, że zgodnie z Kodeksem rozważnego stosowania produktów leczniczych przeciwdrobnoustrojowych przez lekarzy weterynarii terapia początkowa ma zwykle charakter empiryczny i wymaga dużej wiedzy klinicznej oraz doświadczenia lekarza w leczeniu zwierząt. Ponadto terapia powinna być prowadzona w taki sposób, aby nie fałszowała wyników badań laboratoryjnych. Kodeks ponadto wskazuje, […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]