Co to znaczy dobry serwis dla klientów? Cz. IV
W tych bardzo nieprzyjemnych sytuacjach pamiętajmy o „zasadzie 5 P”:
- Przeproś – klienci przede wszystkim oczekują, że ktoś przeprosi za zaistniałą sytuację. Badania wskazują, że jeżeli nie wyrazi się żalu i przeprosin, wiarygodność praktyki lekarskiej drastycznie spada i klienci po prostu odchodzą.
- Przyznaj się – jeżeli popełniłeś błąd, jak najszybciej przyznaj się do niego. Zaprzeczanie wbrew faktom, oskarżanie kogoś innego lub zrzucanie winy na innych niczego nie zmieni, a tylko zniszczy naszą wiarygodność, której możemy już nigdy nie odbudować. Jeżeli sytuacja nie jest zawiniona przez ciebie lub twoich współpracowników, wystarczy powiedzieć „przepraszam”.
- Przeciwdziałaj – określ, co możesz zrobić, by rozwiązać zaistniały problem i poinformuj o tym zainteresowanych. Sama komunikacja kryzysowa – przeprosiny i skrucha – nie zastąpią prawdziwego działania.
- Popraw się – każda sytuacja kryzysowa powinna być dla nas przyczynkiem do poprawienia jakości naszych usług, organizacji pracy i komunikacji z klientami.
- Powetuj straty – jeżeli klient z twojej przyczyny poniósł straty, wynagrodź mu szkody. Ludzie są materialistami i lubią prezenty. Nie muszą być to pieniądze, można np. zaoferować znaczne zniżki przy następnych wizytach lub duże rabaty przy zakupach.
Najczęstszymi błędami, jakie popełniamy, mając kontakt z niezadowolonym klientem, są:
- Odrzucenie – „To niemożliwe, abyśmy nie spełnili pani/pana oczekiwań/źle wykonali usługę”.
- Przekazanie – np. „To nie my, to laboratorium dostarczyło takie wyniki”.
- Zrzucanie winy na innych – „To nie ja, tylko kolega, którego w tej chwili nie ma, ja tu tylko pracuję, proszę z pretensjami do szefa”.
- Wywiad z klientem – „Nazwisko, adres, data wizyty, co było zwierzęciu, czy ma pan/pani kartę informacyjną”.
- Przesłuchanie – „A na pewno Pan/Pani był(a) u nas, czy na pewno przestrzegał(a) Pan(i) zaleceń lekarza, wszystko jest opisane w karcie informacyjnej”.
- Agresja – „Co Pan/Pani opowiada takie bzdury, zrobiliśmy wszystko, co należało, to nie nasza wina”.
Kończąc ten nieprzyjemny element rozważań o dobrym serwisie dla klientów, warto zadać kolejne pytanie: „Dlaczego powinniśmy w sposób efektywny i sprawny załatwiać reklamacje klientów?”. Otóż:
- Mamy powtórną szansę naprawienia swych relacji z niezadowolonym klientem – klient sam oferuje nam tę szansę, ufa nam i szuka pomocy.
- Unikamy rozprzestrzeniania przez klientów niekorzystnych informacji o jakości naszych usług – opinia na rynku i tzw. osobowe polecenie jest jednym z głównych motywów zachęcających klientów do skorzystania z usług naszej ZLZ.
- Dzięki reklamacjom dowiadujemy się o naszych słabych stronach, a tym samym – co powinniśmy zmienić lub ulepszyć w naszej praktyce – oszczędzamy pieniądze, uzyskując informacje z rynku.
- Dowiadujemy się, na czym polegają nasze problemy organizacyjne oraz jakie mamy braki wiedzy i umiejętności.
- Współpracownicy mają większą motywację do świadczenia usług lepszej jakości.
- Zaoszczędzimy pieniądze – pozyskanie nowego klienta kosztuje pięć razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego.
- Klient, którego reklamacja zostanie załatwiona pozytywnie i satysfakcjonująco, poinformuje o tym fakcie kolejne 5-6 osób. Klient, który uzyska od razu usługę na oczekiwanym poziomie, poinformuje tylko 3-4 osoby.
Kończąc rozważania nad jakością serwisu, jaki oferujemy naszym klientom, warto zauważyć, że może paść pytanie: „A skąd mamy wiedzieć, że nasze usługi spełniają oczekiwania klientów?”. Odpowiedź wydaje się oczywista. Zapytajmy klientów. Tylko jak to uczynić? Bezpośrednia rozmowa nie zawsze dostarczy nam obiektywnych odpowiedzi. Klienci mogą czuć się zakłopotani i skrępowani i będą nieszczerze chwalić poziom naszych usług.
Po wyjściu z gabinetu zagłosują nogami i nigdy do nas nie wrócą, a – co gorsza – swoim niezadowoleniem podzielą się z innymi potencjalnymi lub obecnymi klientami. W dobie internetu przekaz ten może szybko dotrzeć do szerokiej rzeszy zainteresowanych usługami weterynaryjnymi. Zamożne firmy usługowe, badając poziom swego serwisu dla klienta, posługują się techniką mystery client („tajemniczy klient”). Nasz ZLZ odwiedza najęta osoba nie znana nam i naszemu personelowi, która wg określonego schematu ocenia standard świadczonych przez nas usług.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Rozpoznawanie choroby Wywiad W rozpoznawaniu pleuropneumonii duże znaczenie ma wywiad epizootiologiczny. Podejrzenie pleuropneumonii powinno być podjęte w przypadku stwierdzenia szybko rozprzestrzeniających się ostrych zachorowań z objawami ze strony układu oddechowego i nagłych padnięć warchlaków i tuczników o dobrej kondycji z objawami chorobowymi ze strony układu oddechowego i wyraźnego zasinienia skóry. Przy postaci chronicznej podejrzenie tej […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Rozpoznawanie choroby Wywiad W rozpoznawaniu pleuropneumonii duże znaczenie ma wywiad epizootiologiczny. Podejrzenie pleuropneumonii powinno być podjęte w przypadku stwierdzenia szybko rozprzestrzeniających się ostrych zachorowań z objawami ze strony układu oddechowego i nagłych padnięć warchlaków i tuczników o dobrej kondycji z objawami chorobowymi ze strony układu oddechowego i wyraźnego zasinienia skóry. Przy postaci chronicznej podejrzenie tej […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Profilaktyka nieswoista Stosowanie bodźcowych preparatów nieswoistych w sposób wyraźny wzmacnia siły obronne organizmu. Ostatnio wykazano zaskakująco dużą przydatność w stymulacji nieswoistej odporności świń znanego, aczkolwiek nie zawsze docenianego, od dawna wytwarzanego w Polsce produktu; jest nim Biotropina (Biowet Drwalew). Dwukrotne podanie tego biopreparatu prosiętom w okresie okołoodsadzeniowym w stopniu istotnym wzmacniało nieswoistą odpowiedź immunologiczną świń, […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Podczas badania klinicznego w pierwszej kolejności obserwujemy całą głowę, zwracając uwagę na jej poszczególne elementy (małżowiny uszne, oczy, kości czaszki, mięśnie, nozdrza), doszukując się w nich braku symetrii. Może być on powodowany deformacją kości czaszki, ich hipertrofią, chorobami neurologicznymi, zanikiem mięśni, obrzękiem tkanek miękkich. Podczas omacywania należy dokładnie sprawdzić okolicę stawu skroniowo-żuchwowego poprzez ucisk (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]