Jak reagować, kiedy inni mówią o Tobie źle?

Jak reagować, kiedy inni mówią o Tobie źle? O sztuce odpowiadania na negatywne komentarze w sieci – poradnik dla lekarzy weterynarii

negatywne komentarze
fot. istockphoto.com

Zasada czwarta: Odpowiadaj, nie kłóć się!

Czasami opinie są mocno krzywdzące, rozumiem Twój gniew. W przypadku krzywdzącej Cię, Twoim zdaniem, opinii, możesz wysłać prywatną wiadomość do pacjenta z prośbą o wyjaśnienie lub zgłosić moderatorom nadużycie. Niezależnie od tego warto dodać swój komentarz publicznie jako odpowiedź na opinię pacjenta. Pokazuj, że potrafisz też przyjąć taką krytykę. Skup się na rzeczowej odpowiedzi, konkretnej, wyjaśniaj, nie doprowadzaj do wymieniania się słowami, które nic nie wnoszą do polemiki, coś w stylu: dobra, ja ci teraz pokażę!

Pacjent (31 stycznia 2015 r.)

„Nie polecam, Pani Judyta zaaplikowała mojej kotce jakąś karmę na odchudzanie, bo jest otyła, a wiadomo, że ma alergię pokarmową i jest uczulona, po podaniu tej karmy jeszcze gorzej się poczuła, miała rozwodnienie, natychmiast poszłam się do innego lekarza. Nie polecam”.

Lekarz weterynarii (5 marca 2015 r.)

„Dziękuję za opinię. Zawsze podkreślam swoim pacjentom, że przy alergiach najważniejsze jest mądre podejście do diety. Moje stanowisko co do karmienia zwierząt domowym jedzeniem przy otyłości pozostaje niezmienione – nie zalecam. Polecam zbilansowaną dietę i stosowanie karm dietetycznych. Mimo wszystko dziękuję za publiczne wyrażenie opinii. Zachęcam pacjentów do kontaktu, jeśli mają wątpliwości – powyższy komentarz pojawił się rok od wizyty, a może była szansa rozwiać wątpliwości i negatywne emocje wcześniej. Pozdrawiam serdecznie!”

Zasada piąta: Miej dystans do tego, co jest w sieci

Często obserwuję, że negatywne komentarze mocno wpływają na nastrój wielu lekarzy, „przeżywają” każdy wpis, komentują, przenoszą ten temat na rodzinny grunt.

Nie poddawaj się takiej wizji, odpowiadaj na komentarz, reaguj. Potraktuj to jako przyczynek do wprowadzenia zmian, ale niech one nie wpływają na Twój nastrój. Otaczaj się osobami, które Cię znają i cenią, dlatego tak ważni są najbliżsi i przyjaciele. W nich się też warto „przeglądać”.

Zasada szósta: Odróżniaj uzasadnione negatywne opinie od hejtu

Zdarza się, że negatywny komentarz jest już hejtem. Warto sobie przypomnieć, kiedy tak się dzieje:

Z hejtem, mową nienawiści mamy do czynienia w przypadku absolutnego braku kultury. Wypowiedzi mają charakter obraźliwy, cechy nękania, dręczenia, groźby. Pojawiają się przekleństwa. Z hejtem należy walczyć w każdy zgodny z prawem sposób. Pamiętaj o regulaminie, który pomoże Ci w walce z hejtem. Zawsze możesz skonsultować to z prawnikiem.

Tego nie rób!

  • Usuwanie komentarzy – użytkownicy to zauważą i będą sfrustrowani.
  • Banowanie – zablokowany użytkownik, to wściekły użytkownik.
  • Brak reakcji – brak odpowiedzi również jest odpowiedzią. W tym wypadku to sygnał dla innych, że Ci nie zależy.
  • Atak – zaatakowanie klienta to brak kultury i zniechęcenie innych do dzielenia się swoją opinią, nawet dobrą.

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy