Jak radzić sobie z trudnymi klientami w praktyce weterynaryjnej?
Radzenie sobie ze trudnymi klientami jest wyzwaniem dla każdego zespołu weterynaryjnego, ale nauka skutecznego rozwiązywania nieprzyjemnych sytuacji jest kluczowa dla dalszego sukcesu praktyki weterynaryjnej.
W dobie mediów społecznościowych, gdzie opinie o biznesie mogą zarówno dodać, jak i zobaczyć wszyscy ‒ są one kluczowe dla sukcesu kliniki. Według Briana Conrada, CVPM, kierownika praktyki w Meadow Hills Veterinary Center w Kennewick w Waszyngtonie, konieczne jest zrozumienie siły, jaką dysponuje jeden klient, gdy zamieszcza negatywną opinię na nasz temat w internecie.
Kilka dni temu na wirtualnej konferencji dvm360, Conrad udostępnił szereg strategii, których zespoły weterynaryjne mogą używać do pacyfikowania potencjalnie kłopotliwych sytuacji z udziałem zdenerwowanych, a czasami wręcz wściekłych klientów lecznicy.
Conrad powiedział, że amerykańskie kliniki weterynaryjne tracą średnio od 20% do 25% swoich klientów rocznie. Oznacza to, że wielu z nich zostaje z nimi od 4 do 5 lat. Jak mówi ‒ prowadzenie kliniki nie jest możliwe bez klientów, a jeśli my się nimi nie zajmiemy, to zrobi to ktoś inny.
Pierwsze wrażenie o lecznicy wywarte na potencjalnego klienta zaczyna się już w rejestracji. Kiedy nowy klient zadzwoni warto opisać mu usługi, godziny, produkty oraz specjalizacje zespołu lecznicy. Na pewno pomoże to w budowaniu wiarygodnej opinii wśród właścicieli zwierząt.
Każdy przypadek jest inny, ale istnieje wiele przyczyn zdenerwowania klienta praktyką weterynaryjną np.:
- Negatywny wynik badań pacjenta,
- Problemy lub wątpliwości klienta pozostawione bez odpowiedzi,
- Spory pieniężne/finansowe,
- Niewłaściwa komunikacja lub jej brak między pracownikami a klientem
- Niedotrzymane terminy realizacji usług
- Klient jest uciążliwy,
- Długi czas oczekiwania,
- Niezgodność charakterów,
- Brak empatii lub troski ze strony personelu.
Conrad zauważył, że wspólnym mianownikiem każdego negatywnego doświadczenia klienta w praktyce weterynaryjnej są emocje. Uświadomienie sobie, że klient jest zdenerwowany i zaoferowanie prostych, szczerych przeprosin jest najlepszym pierwszym krokiem w naprawieniu sytuacji.
Kiedy jesteśmy niemili wobec naszych klientów lub mówimy im, że taki jest nasz sposób postępowania i kropka ‒ musimy liczyć się z tym, że taka osoba podzieli się swoimi wrażeniami z wizyty w sieci opisując sytuację tylko z własnej perspektywy, a biorąc pod uwagę jak potężny wpływ na ludzi mają opinie innych w internecie ‒ konsekwencje takiej recenzji mogą poważnie zaszkodzić reputacji praktyków.
Czytaj także: Czy lekarza weterynarii można oceniać w Internecie?
Oprócz okazania empatii, zrozumienia troski klienta i przeprosin gdy są uzasadnione, Conrad zaproponował wskazówki, które mogą pomóc rozwiązać możliwie szkodliwe sytuacje:
- Odizolowanie klienta ‒ Jeśli podnosi głos w poczekalni, zabierz go do innego pokoju, aby kontynuować rozmowę.
- Przedstawienie planu działania ‒ Porozmawiaj z personelem i opracuj plan, który pomoże radzić sobie z takimi sytuacjami w przyszłości.
- Dokonanie niezbędnych zmian ‒ Weź na siebie odpowiedzialność, jeśli błąd wyniknął z Twojej strony i zapewnij klienta, że w przyszłości sytuacja ta się nie powtórzy.
- Utrzymuj równowagę między klientem a personelem. Nie zawsze stawaj po stronie klienta lub personelu. Ważne jest utrzymanie prawidłowych i uczciwych relacji z obydwoma stronami.
Conrad polecił uczestnikom materiały i narzędzia AVMA pomocne w praktykach dotyczące zarządzania reputacją online i cyberprzemocą.
Conrad zachęcał jednak by właściciele i pracownicy praktyk nie skupiali się wyłącznie na sporadycznych skargach czy złych opiniach. Warto pochylić się nad codzienną misją lekarzy weterynarii, która sprawia, że mimo wszystko robią oni więcej dobrego niż złego każdego dnia ‒Kiedy zaczynasz zagłębiać się w emocje i czujesz, że nic nie idzie dobrze, spójrz na całkowitą liczbę faktur, które twoja praktyka produkuje w ciągu miesiąca. Prawdopodobnie masz tylko 3 do 5 niezadowolonych klientów na kilka tysięcy. Kiedy spojrzysz na to z z dystansem, zauważysz, że większość pracy, którą wykonujesz wraz z personelem, jest niesamowita.
Źródło: Vexed veterinary client? How to put out the fire
trudnymi klientami, trudnymi klientami, trudnymi klientami
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2814 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Choroby racic jako ważna przyczyna brakowania krów w stadzie bydła mlecznego
Streszczenie Kulawizna i choroby racic stanowią poważny problem w hodowli bydła mlecznego. Choroby racic mogą być bezpośrednią lub pośrednią przyczyną eliminacji krów ze stada. Zaburzenia motoryczne wpływają na stan ogólny organizmu, powodując straty dla hodowcy z powodu spadku mleczności, obniżonej płodności czy występowania zaburzeń metabolicznych. Kompleksowa opieka, monitorowanie i szybkie diagnozowanie rodzaju choroby umożliwia zastosowanie […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]