Świadoma obsługa klienta w ZLZ
Oczekiwania klientów a obsługa klienta w ZLZ
Oczekiwania właścicieli zwierząt można podzielić na trzy grupy: względem personelu ZLZ (wiedza merytoryczna i pozamerytoryczna), względem ZLZ (wygląd, umiejscowienie, godziny otwarcia) oraz względem świadczenia usługi lekarsko-weterynaryjnej (ryc. 3). Oczekiwania klientów podlegają ocenie przed świadczeniem usług weterynaryjnych, w ich trakcie oraz po ich zakończeniu. W zależności od jej wyników właściciele zwierząt podejmują decyzję co do dalszego korzystania z usług danego ZLZ.
Należy pamiętać, że usługa weterynaryjna jest nie tylko łańcuchem szeregu czynności stricte lekarsko-weterynaryjnych (diagnoza, konsultacja, zabieg chirurgiczny, opieka pooperacyjna), lecz także kompleksowym procesem obsługi zorientowanym również na zaspokojenie potrzeb natury psychologicznej (poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny właściciela zwierzęcia).
Pomimo dużego znaczenia specjalistycznych technik diagnostycznych usługa weterynaryjna pozostaje kontaktem międzyludzkim i ludzko-zwierzęcym, w którym wiele zależy od wysiłku i osobistej oceny sytuacji przez personel ZLZ. Skuteczność kontaktu personelu ZLZ z właścicielem zwierzęcia uzależniona jest między innymi od znajomości zasad psychologicznych. Do najistotniejszych reguł szeroko opisanych w literaturze należą: reguła wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, zażyłości i sympatii, autorytetu, społecznego dowodu słuszności.
Istnieje szereg powodów, które wpływają na ostateczną decyzję właściciela zwierzęcia o konkretnym ZLZ i korzystaniu z jego usług.
Ale, jak pokazują badania (4), można sprowadzić je do jednego mianownika – emocji klienta. To właśnie one decydują o tym, że klient postrzega daną firmę jako unikalną, do której ma zaufanie i którą będzie polecał innym. To, na co klienci najbardziej zwracają uwagę, to: komunikacja, zaangażowanie, profesjonalne podejście, a przede wszystkim życzliwość personelu ZLZ. Pacjent oczekuje tego od każdej osoby pracującej w ZLZ, począwszy od recepcji, na personelu medycznym skończywszy.
Bierna postawa, niecierpliwość, wyniosłość czy nieprzerywanie przez pracownika ZLZ dotychczasowych zajęć w kontakcie z właścicielem zwierzęcia z pewnością nie dostarczają mu pozytywnych doświadczeń, co więcej – powodują, że jest on niezadowolony z wizyty w ZLZ (4).
W literaturze przedmiotu dotyczącej oczekiwań klienta od przedsiębiorcy wyróżnia się tzw. model 5C:
- communication (komunikatywność),
- competence (znajomość rzeczy),
- compassion (współczucie),
- cheerfulness (pogoda ducha),
- cost (koszty).
Przedstawia on i opisuje pięć cech, które są istotne dla klienta w procesie świadczenia usługi.
Wielu ciekawych spostrzeżeń dotyczących oczekiwań klientów dostarcza raport firmy On Board – Jak życzliwy dr House. Według danych z raportu (s. 27) ponad połowa właścicieli zwierząt (55%) przy wyborze danej placówki weterynaryjnej kieruje się zaufaniem do konkretnego lekarza weterynarii, bliskością od miejsca zamieszkania (53%), pozytywną opinią znajomych o danej placówce (45%), cenami usług (41%). Dla co trzeciego respondenta ważne są dostępność specjalistycznego sprzętu i szeroki wachlarz świadczonych usług.
Z powyższego wynika, że zaufanie do lekarza weterynarii jest przedkładane nad cenę usługi weterynaryjnej. Niemal 70% respondentów oczekuje od lekarza weterynarii przede wszystkim prawidłowego rozpoznania choroby, a 30% – poświęcenia czasu na rozmowę.
Według badań ujawnionych w raporcie lekarz weterynarii poza wiedzą merytoryczną powinien:
- być delikatny wobec zwierzęcia (68% respondentów),
- gotowy do wysłuchania spostrzeżeń właściciela zwierzęcia (47%),
- opanowany w trudnych sytuacjach (42%),
- cierpliwy wobec intensywnych emocji właściciela (36%),
- życzliwy w stosunku do właściciela (30%),
- mieć poczucie humoru (16%).
Z kolei do ponownej wizyty u tego samego lekarza weterynarii najbardziej zachęcają: dobre doświadczenia z wcześniejszej współpracy (70% respondentów), udzielenie konkretnych odpowiedzi na pytania (55%), delikatne obchodzenie się ze zwierzęciem (54%), uważne i cierpliwe wysłuchiwanie spostrzeżeń właściciela (31%), miła atmosfera rozmowy (27%), psychiczne wsparcie w trudnych chwilach (11%).
Różni klienci oczekują różnych sposobów traktowania.
Ze względu na trudności, jakie właściciel zwierzęcia (nawet najlepiej zorientowany) napotyka w ocenie technicznych aspektów pracy lekarza weterynarii, osobista relacja między nimi nabiera dużego znaczenia. W większości spraw, które znacznie wykraczają poza dziedzinę wiedzy klienta, szuka on: zaufania, pewności, spokoju i poczucia bezpieczeństwa, w równej mierze co wiedzy i umiejętności technicznych.
Właściciel zwierzęcia zwraca uwagę na: kulturę, styl, zachowanie i postawę personelu ZLZ. Możemy wykonać usługę doskonale pod względem merytorycznym (lege artis), ale klient tego nie dostrzega. Świadczący usługi weterynaryjne personel powinien w równej mierze koncentrować się na zarządzaniu relacjami z klientem, jak i wykonywaniu zadań merytorycznych. Zaufanie do lekarza weterynarii nie zawsze wynika z jego umiejętności merytorycznych, lecz również z dobrych relacji i umiejętności komunikacji.
Wielu lekarzy weterynarii traci klientów pomimo bardzo dobrego przygotowania merytorycznego właśnie z powodu nieuwzględnienia aspektów emocjonalno-relacyjnych. Satysfakcja klienta to percepcja (doświadczenie) minus oczekiwania. Jeżeli w percepcji klienta usługa była wykonana na określonym poziomie, ale oczekiwał on czegoś więcej (lub czegoś innego), będzie niezadowolony (Maister, 2006, s. 104). Poprawa jakości obsługi może być stosunkowo prosta – wystarczy wpoić pracownikom, żeby byli bardziej czuli na potrzeby klientów. Kluczem do sukcesu będą: dyspozycyjność, życzliwość i umiejętności (z naciskiem na zachowanie wymienionej kolejności).
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Sposoby szerzenia się choroby Pleuropneumonia szerzy się drogą aerogenną od świni do świni, trzoda chlewna jest bowiem głównym rezerwuarem zarazka. Inne gatunki zwierząt, takie jak bydło czy owce, mogą być przypadkowymi nosicielami App, jednak nie odgrywają istotnej roli w szerzeniu się tego drobnoustroju. Jest prawdopodobne, że pewną rolę w epizootiologii omawianej jednostki chorobowej odgrywać mogą […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Zapobieganie Profilaktyka pleuropneumonii musi być wielokierunkowa. Biorąc pod uwagę fakt, że wystąpienie choroby w stadach wrażliwych na zakażenie wiąże się zazwyczaj z wprowadzeniem do chlewni pozornie zdrowych nosicieli App, zasadniczym elementem w ochronie takich stad jest serologiczna kontrola wszystkich świń wprowadzanych do chlewni. W przypadku wprowadzania do stada App serododatniego zwierząt wolnych od App celowe […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Sondy (ryc. 3) umożliwiają dokładne oczyszczanie szpar międzyzębowych oraz fizjologicznie lub niefizjologicznie występujących nieregularności zębów. Tarniki stanowią kluczowe narzędzie pracy lekarzy weterynarii, którzy w swojej ofercie mają zabieg odontoplastyki. Jeszcze do niedawna zastosowanie znajdowały jedynie tarniki ręczne, w obecnych czasach, ze względu na dużą dostępność i przystępną cenę, coraz częściej stosowane są tarniki mechaniczne (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]