Świadoma obsługa klienta w ZLZ
Obsługa klienta w ZLZ
Obsługa klienta to szerokie pojęcie, które można rozpatrywać jako istotny nośnik wartości poprzez (Dembińska-Cyran, Holub-Iwan, Perenc, 2014, s. 36-37): określoną strategię kształtowania relacji z klientami, system bezpośrednich i pośrednich kontaktów z klientami, zestaw określonych czynności czy zintegrowane procesy marketingowe i logistyczne (ryc. 1). Obsługa klienta to proces zapewniania przewagi konkurencyjnej i tworzenia dodatkowych korzyści przez maksymalizację wartości całkowitej dla klienta. Według Payne’a obsługę klienta można traktować jako niezawodne dostarczanie klientowi dóbr i usług w uzgodnionym czasie i miejscu, stosownie do jego oczekiwań (Payne, 1997, s. 7).
Obsługa klienta oznacza więc zdolność przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, komunikacji i wygody.
W praktyce obsługa klienta polega na zrozumieniu, kim jest klient, co myśli i czuje, co go drażni i denerwuje, a co zadowala, jakie są jego oczekiwania i potrzeby, oraz na znalezieniu najlepszego sposobu ich zaspokajania (Kuraś, s. 424).
To również odpowiedź na pytania dotyczące naszych konkurentów:
- jaki poziom obsługi zapewniają?
- jaki jest wynik porównania naszej obsługi klienta z ich ofertą?
Świadoma obsługa klienta to traktowanie go jako partnera, to chęć osiągnięcia porozumienia, zarówno na poziomie racjonalnym, jak i emocjonalnym.
Poziom obsługi klienta to zdolność ZLZ do zaspokajania potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, jakości i wygody. Ustalenie wewnętrznych zasad obsługi właściciela zwierzęcia jest jedną z najważniejszych decyzji strategicznych ZLZ. Istotne jest zarówno ustalenie odpowiednich norm i standardów w przedsiębiorstwie, jak i stworzenie systemu kontroli. Jego zadaniami są wykrywanie błędów, a następnie analiza i ciągłe ulepszanie systemu.
Na kompetencje personelu ZLZ, w oparciu o które dokonywana jest ocena usługi, składają się umiejętności instrumentalne (merytoryczne) i pozamerytoryczne (w zakresie komunikacji, empatii i budowania relacji oraz zaufania). Z punktu widzenia przebiegu obsługi klienta usługę lekarsko-weterynaryjną można podzielić na trzy fazy: wstępną, konsumpcji i końcową (ryc. 2).
Z oczywistych względów największe znaczenie odgrywa etap konsumpcji, w trakcie którego oprócz wiedzy merytorycznej (czynności techniczne, instrumentalne) bardzo istotne są czynności ekspresyjne (relacja, komunikacja). Nie należy jednak zapominać i lekceważyć etapów wstępnego i końcowego, które dopełniają całości procesu realizacji usługi.
W oparciu o powyższy podział w procesie obsługi klientów w ZLZ można wyróżnić obszary:
- przedtransakcyjne (wizerunek, referencje),
- transakcyjne (komunikacja, wiedza merytoryczna i kompetencje miękkie),
- potransakcyjne (rezultat, koszty).
Z punktu widzenia właścicieli zwierząt podział ten znajduje odzwierciedlenie w ich oczekiwaniach przed wizytą w ZLZ (subiektywne wyobrażenie o przebiegu wizyty oparte na dotychczasowych doświadczeniach), w trakcie wizyty (konfrontacja oczekiwań z rzeczywistym przebiegiem wizyty) i po jej zakończeniu (całościowe „doświadczenie”) wizyty.
Właściciele zwierząt budują swoje oczekiwania w oparciu o elementy materialne usługi (trafność rozpoznania, wygląd ZLZ, dostępność usług dodatkowych, zakres świadczonych usług) i dotyczące odczuć – pozamaterialne (obsługa, empatia, indywidualne podejście, delikatność, uprzejmość). I choć właściciele zwierząt kierują się pragmatyz-mem, to bardzo duże znaczenie mają są i podstawą oceny obsługi elementy niematerialne, zwłaszcza relacje z personelem ZLZ.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej choroby są drobnoustroje Actinobacillus pleuropneumoniae (App). Cechą charakterystyczną […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Choroby układu oddechowego świń są ważnym problemem zdrowotnym i – w konsekwencji – ekonomicznym w chowie świń. Przyczyny wysunięcia się tej grupy chorób na czoło problemów zdrowotnych to, przede wszystkim, mająca miejsce w Europie około 30 lat temu zmiana systemu chowu świń z drobnotowarowego na średnio- i wielkotowarowy oraz potęgujący się z roku na roku […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Problemy stomatologiczne i wynikające z ich obecności przeszkody w prawidłowym użytkowaniu koni są jedną z częstszych przyczyn interwencji lekarzy weterynarii specjalizujących się w tej dziedzinie. Dowiedziono, że po diagnostyce kulawizn, szczepieniach, diagnostyce i leczeniu chorób układu rozrodczego, badanie przed kupnem/sprzedażą zajmuje najwięcej czasu praktykującym lekarzom weterynarii (1). Ewolucyjna droga od żyjącego we wczesnym Eocenie Hyracotherium […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]