Marketing internetowy to dzisiaj podstawa
W jaki sposób świadomie prowadzić komunikację w social mediach, by nie odstraszyć potencjalnego klienta, a wręcz przeciwnie – zachęcić go do współpracy?
Odstraszamy klienta, jeżeli nie prowadzimy dialogu, kiedy nie zwracamy się do naszych klientów z pytaniami, kiedy nie wciągamy ich do rozmowy. Pamiętajmy, media społecznościowe właśnie po to są, aby rozmawiać, dialogować, zadawać pytania! To buduje zaangażowanie! A zaangażowanie to pierwszy krok do sukcesu w SM. Podam przykład, klasyka (śmiech) większość lecznic pokazuje swoich klientów, dodając zdjęcia, hasła: Oto nasz dzielny pacjent, kilkuletni samiec, york, który dzisiaj dzielnie przeszedł zabieg czyszczenia zębów… Jakieś lajki są, ale szału nie ma.
Ok, fajnie, ale robią to wszyscy, zadajmy sobie pytanie: po co jesteśmy w mediach społecznościowych. Jesteśmy tam po to, aby prowadzić dialog, ja bym zmieniła nieco komunikację na bardziej angażującą. Wystarczy przecież, że dodasz dwa elementy: po pierwsze dodasz, że jest to np. częsta przypadłość yorków (element edukacji) i drugi – zawsze pytaj, czyli dodawaj call to action, więc zapytaj: Czy Ty, mając yorka, też masz podobny problem?
Nagminnym wyzwaniem dla lekarzy jest „o czym pisać”? Prosta odpowiedź, to zapytaj swoich obserwujących, co lubią, czego potrzebują, bo po coś są w tej przestrzeni. Obiecuję, że jeśli tak sformułujesz pytanie, otrzymasz kopalnię informacji, z których możesz budować ciekawy kontent. Spróbuj!
W komunikacji internetowej zdarzają się też momenty trudne. Czy każdy przejaw krytyki, której może doświadczyć lekarz lub ZLZ jest tożsamy z hejtem i w jakim stopniu taka opinia wpływa na nasz wizerunek w sieci?
Jesteśmy w sieci, zatem musimy mieć świadomość, że komunikacja to również reakcja, która nie będzie zgodna z naszymi oczekiwaniami. To część tego świata. Musimy się na to godzić, że będą się zdarzać również negatywne komentarze. Chciałabym mocno podkreślić, czym jest negatywny komentarz, a gdzie są już znamiona hejtu. Warto sobie przypomnieć, kiedy tak się dzieje.
Z hejtem, czyli mową nienawiści, mamy do czynienia w przypadku absolutnego braku kultury. Wypowiedzi mają charakter obraźliwy, cechy nękania, dręczenia, a nawet gróźb. Pojawiają się przekleństwa. Z hejtem należy walczyć w każdy zgodny z prawem sposób. Pamiętaj o regulaminie, który pomoże Ci w walce z hejtem. Zawsze możesz skonsultować to z prawnikiem.
Na negatywne komentarze również musimy odpowiadać, nie tylko na pozytywne.
Zdarza się, że klienci podchodzą do wizyt w gabinecie bardzo emocjonalnie, co generuje późniejsze negatywne opinie lub komentarze. Jak radzić sobie z tego typu klientami i czy wchodzić z nimi w polemikę na forum?
Kontakt opiekuna z lekarzem w lecznicy to jest relacja zawsze pełna emocji. Dlatego ludzie tak angażują się w komentowanie wizyt w sieci. To normalne.
Mamy takie procedury odpisywania na negatywne komentarze. Czasami chce mi się płakać, gdy widzę, jak lekarze odpisują na negatywne komentarze. Bardzo emocjonalnie angażują się w dyskusję, zamiast odpowiadać merytorycznie. Polecam artykuł w najnowszym wydaniu „Weterynarii w Praktyce” O sztuce odpisywania na negatywne komentarze. Zasady są proste:
- Monitoruj wszystkie komentarze, opinie
- Odpisuj merytorycznie
- Przygotuj coś w rodzaju szablonów reagowania
- Nie wdawaj się w emocjonalne dyskusje
- Odpowiadaj krótko
- Pokazuj swoją klasę i umiejętność dyskusji w sieci
Jakie rozwiązania marketingowe i internetowe dedykowane weterynarii uważasz za najbardziej interesujące z punktu widzenia branży?
Jestem zachwycona Instagramem i rolkami, TikTokiem i YT. Obserwuję weterynarię pod kątem wykorzystania tych platform, pierwsze kroki, jestem zachwycona pomysłami na treści edukacyjne, które można uzyskać od lekarzy w tych serwisach! Pełna profeska. Warto korzystać z newsletterów, ale z ciekawymi treściami, nie trzeba ich wysyłać codziennie, ale zaplanować np. dwa razy w miesiącu list do klientów, coś w stylu: Piszemy, co u nas słychać w tym miesiącu, bo wiemy, że na to czekasz.
Dlaczego warto? Z przynajmniej trzech ważnych powodów: bardzo niskiego kosztu dystrybucji, dobrowolności oraz podtrzymywania kontaktu.
Image Line Communications od 12 lat wspiera klientów w tworzeniu i realizacji strategii komunikacji z klientem. Na czym oparta jest wasza współpraca z lekarzami weterynarii?
Od ponad 10 lat pracujemy z działem weterynaryjnym firmy Royal Canin i to tutaj rozpoczęła się agencyjna i moja osobiście droga kooperacji z branżą.
Współpracowałam z liderami opinii z różnych specjalizacji, realizowałam z działem weterynaryjnym kilka ciekawych kampanii, na przykład „Stop otyłości” czy „Co możemy razem wskórać?”. Obecnie wspieram działania edukacyjne Zespołu Ekspertów Weterynaryjnych, który skupia lekarzy weterynarii z różnych specjalizacji, a przed nami wiele ciekawych aktywności edukacyjnych dla lekarzy i lecznic w całej Polsce.
Jestem jedną z pomysłodawczyń młodego projektu Kobiety Weterynarii, na najbliższym Kongresie będę miała przyjemność wystąpić z prelekcją o zarządzaniu sytuacją kryzysową w lecznicy.
Pracuję od ponad roku z Akademią Dermatologii Weterynaryjnej przy organizacji szkoleń online dla lekarzy, które cieszą się ogromną popularnością. Webinaria to ważna część nowoczesnego marketingu weterynaryjnego.
Od stycznia prowadzimy szkolenia dla branży weterynaryjnej w ramach Akademii Trzecie Piętro, szkolimy lekarzy z budowania marki osobistej, zarządzania sytuacją kryzysową czy mediami społecznościowymi. Uważam, że branża idzie w dobrym kierunku, ale nadal ma dużo do zrobienia.
Jeśli miałabyś określić złote zasady współczesnego marketingu weterynaryjnego – to co znalazłoby się na top liście?
Jako ekspert w dziedzinie komunikacji muszę znać najnowsze trendy nie tylko w weterynarii. Od zdolności adaptacji do zmieniającego się otoczenia zależy, w jakim stopniu zarządzającym markami uda się utrzymać kontakt z konsumentami, właścicielami zwierząt. Niezależnie od branży trzeba cały czas rozumieć ludzi, czuć ich potrzeby i znajdować sposoby na komunikację, która sprawi, że zostanie się w umysłach i sercach potencjalnych klientów na dłużej. Powoli kończy się czas chaosu w marketingu weterynaryjnym. To jest bardzo mocny trend. Trzeba budować strategię marketingową (recepcja nie jest działem marketingu), myśleć strategicznie, wykorzystując marketing do budowy silnych marek osobistych i firmowych. W weterynarii zwracamy ostatnio więcej uwagi na markę osobistą, a szczególnie na spójność jej wizerunku cyfrowego vs. realnego. Na to bym stawiała. Rośnie rola kreatywności w marketingu oraz świeżości formatów. Coraz ważniejsza będzie autentyczność. Ja bym namawiała na więcej wideo contentu w mediach społecznościowych.
Podejdźmy do tematu od drugiej strony. Przed jakimi problemami i błędami w aspekcie działań marketingowych warto ostrzec współczesne ZLZ-y i pracujących w nich lekarzy?
Przez kryzysami, które będą się pojawiać w sieci. Na to jest rada. Trzeba się przygotować i mieć świadomość, że każda firma musi założyć jakiś kryzys w swojej historii. Zachęcamy do przygotowania się do sytuacji, kiedy w sieci będzie gorąco, kiedy czarne chmury pojawią się nad firmą. Kiedy jesteś na taką sytuację przygotowany, zupełnie inaczej funkcjonujesz w tym nerwowym czasie, wiesz, co mówić i wiesz, co odpowiadać. Zapewniam, że to bardo dużo w pierwszej fazie kryzysu. I jeszcze jedno – kryzysy albo przychodzą w weekendy, albo nocą, a Ty po ciężkim dyżurze, właśnie jesteś z rodziną na wyjeździe, bo to twój pierwszy w tym miesiącu wolny weekend…
Rozmawiała: Monika Mańka
Przeczytaj artykuł bohaterki naszego wywiadu:
Jak reagować, kiedy inni mówią o Tobie źle?
O sztuce odpowiadania na negatywne komentarze w sieci – poradnik dla lekarzy weterynarii
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2814 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Choroby racic jako ważna przyczyna brakowania krów w stadzie bydła mlecznego
Czynniki środowiskowe Zbiór czynników wchodzących w zakres określany jako „środowiskowy” jest szeroki i niezamknięty. Wpływ środowiska w przypadku chorób racic pozostaje kluczowy. Zarówno terapia, jak i prewencja chorób racic pozostają nieefektywne, jeśli nie połączy się ich z kierunkową analizą środowiska, w jakim funkcjonuje bydło, zidentyfikowaniem krytycznych punktów stwarzających zagrożenie i wprowadzeniem procedur naprawczych. Odporność na […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Ze względu na stymulację układu odpornościowego aminokwasy są najczęściej atakowanym składnikiem odżywczym, a prosięta mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na aminokwasy podczas odsadzenia (49). Dodatek niektórych aminokwasów do paszy może zwiększyć poziom czynników przeciwwydzielniczych w osoczu i zmniejszyć częstość występowania biegunki u prosiąt odsadzonych (30). Badania wykazały, że gdy układ odpornościowy jest atakowany, na przykład podczas […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Wklęsłe powierzchnie trące U koni w wieku powyżej 20 lat powierzchnie trące zębów policzkowych zaczynają przybierać wklęsły kształt i tracą wypukłe listewki poprzeczne. Najwcześniej zmiany te pojawiają się w pierwszych górnych trzonowcach (109 i 209), a z czasem obejmują kolejne zęby. Zmniejsza to w znaczący sposób powierzchnię rozcierania pokarmu. Jeśli sytuacja dotyczy wielu zębów, a […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]