Marketing internetowy to dzisiaj podstawa
Jak zmienił się marketing w ostatniej dekadzie?
Na nowoczesny (śmiech). Zaraz padnie pytanie: czyli jaki?
Zmiany zaszły tak szybko, że jedni nie pamiętają już wcześniejszej rzeczywistości. Inni nie zdążyli jeszcze zauważyć, jak daleko posunęła się rewolucja. Czasami pracujemy z małymi przychodniami medycznymi czy weterynaryjnymi i proszę mi wierzyć, zdarza się, że trzeba poukładać działania marketingowe. Trzeba również zrobić porządek w mediach społecznościowych, przypomnieć, jak ważną rolę odgrywa recepcja, że parking dla klientów ma znaczenie, że trzeba jak najwięcej wiedzieć o klientach, a nie domyślać się.
Tym, co definiuje charakter nowoczesnego marketingu, są kanały, za pomocą których przekaz dociera do pacjentów – klientów lecznic. Są to głównie media internetowe, w tym social media. Dla nas nowoczesny marketing opiera się na kilku nowych zasadach, wśród których:
- Nie spekulujemy na temat klientów, nie kombinujemy, opieramy się na danych, badamy preferencje, pytamy klientów, analizujemy realne dane. Media społecznościowe doskonale nam w tym pomagają, gdyż analizują prawie wszystko.
- Nie korzystamy z tradycyjnej reklamy z górnolotnymi hasłami, liczą się ciekawy kontent i fakty, szczerość i autentyczność.
- Atrakcyjny kanał komunikacyjny przyciąga klientów; na przykład edukacyjny kanał marki na TikToku, ciekawy firmowy podcast czy intrygujący live z ekspertem, lekarzem weterynarii.
- I najważniejsza sprawa – wręcz wchodzimy w buty klienta.
Doświadczenie zawodowe zaczynałam zdobywać ponad 20 lat temu, kiedy rynek dopiero się rozwijał. Można powiedzieć, że trzeba było zajmować się najprostszymi sprawami. Komputery już były, ale nie było tak rozwiniętej technologii, więc sprzedaż i marketing opierały się na osobach, np. na specjaliście ds. sprzedaży. To on przynosił obrót. Mocno skupiano się na działach sprzedaży. Pamiętam pierwszą konferencję, którą organizowała nasza agencja Krakmedica – marketing usług medycznych. Tam uczyliśmy przedstawicieli działów marketingu placówek medycznych (najczęściej był to jeden specjalista), że pacjent to klient, za nim przychodzą pieniądze, że lekarz powinien przywitać się i podać rękę pacjentowi, że strona www to wizytówka każdej lecznicy, że poczekalnia to ważny element marketingu… To były ciężkie początki, ale proszę zobaczyć, jak bardzo rozwinęły się placówki medyczne i nastąpiła profesjonalizacja w każdej dziedzinie.
Marketing internetowy to dzisiaj podstawa, niektóre placówki działają zgodnie z trendami, widać to na TikToku, prowadzą swoje profile w ramach edukacji i robią to naprawdę dobrze. Przyszły czasy klienta. Obserwuję od paru lat, że firmy zmieniają strategię i mówią „klient jest na pierwszym miejscu”. To mnie cieszy, bo to jest zgodne z wartościami naszej agencji. Przemodelowują swoje biznesy pod kątem klienta. To śmieszne, bo jak zaczynałam pracę w biznesie, to na spotkaniach mówiliśmy o wskaźnikach bezpieczeństwa, o wskaźnikach finansowych, liczbach itd., a nie mówiło się w ogóle o kliencie. Teraz to się zupełnie zmieniło. Zastanawiamy się przede wszystkim, jakie są potrzeby klienta, kim on jest, robimy persony, opisy. Chcemy go dobrze zrozumieć. Dobrze się z nim komunikować. Śledzimy dokładnie drogę zakupową klienta, sprawdzamy punkty styku, żeby być tam, gdzie klient nas potrzebuje. To wszystko wymusiła digitalizacja.
Jeśli się nie przebijemy przez natłok informacji, to nie dotrzemy do klienta, a 80% decyzji zakupowych jest podejmowanych w Internecie. To fakt. Od kilku lat mocno wpieramy w tych działaniach również weterynarię. Ona mnie teraz fascynuje, bo bardzo się rozwija, możemy pomagać branży w wielu aspektach.
Na jakich polach Zakład Leczniczy dla Zwierząt może dziś stracić najwięcej – wizerunkowym, marketingowym – i jak temu zapobiegać?
Uważam, że przede wszystkim każdy zakład musi dbać o wizerunek w sieci. Marketing osobisty, oparty na bezpośrednim kontakcie z klientami, jest już opanowany. Nikomu nie musimy tłumaczyć, że relacje bezpośrednie w klientem, rozmowa, dialog, gesty i słowa mają ogromne znaczenie w budowaniu wizerunku, ale najwięcej możemy stracić na tym, co robimy w sieci. Dlaczego? Bo tam siła rażenia w obecnych czasach jest ogromna, jak również tempo rozprzestrzeniania się informacji. Uważam, że ważnym elementem jest zapobieganie sytuacjom kryzysowym, bo to one będą coraz częstsze w branży weterynaryjnej. Już to widać, pracujemy przy kilku kryzysach w weterynarii. Pomagamy lecznicom i lekarzom przez to przejść i… przekuć w sukces. Nie, nie pomyliłam się. Kryzys to jedno, wiadomo, że przynosi wiele szkód firmie, ale druga – nie mniej ważna kwestia, to jak firma mierzy się z kryzysem. To dla klientów ważny komunikat. Szkolimy lecznice w takim podejściu do kryzysu.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej choroby są drobnoustroje Actinobacillus pleuropneumoniae (App). Cechą charakterystyczną […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Choroby układu oddechowego świń są ważnym problemem zdrowotnym i – w konsekwencji – ekonomicznym w chowie świń. Przyczyny wysunięcia się tej grupy chorób na czoło problemów zdrowotnych to, przede wszystkim, mająca miejsce w Europie około 30 lat temu zmiana systemu chowu świń z drobnotowarowego na średnio- i wielkotowarowy oraz potęgujący się z roku na roku […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Problemy stomatologiczne i wynikające z ich obecności przeszkody w prawidłowym użytkowaniu koni są jedną z częstszych przyczyn interwencji lekarzy weterynarii specjalizujących się w tej dziedzinie. Dowiedziono, że po diagnostyce kulawizn, szczepieniach, diagnostyce i leczeniu chorób układu rozrodczego, badanie przed kupnem/sprzedażą zajmuje najwięcej czasu praktykującym lekarzom weterynarii (1). Ewolucyjna droga od żyjącego we wczesnym Eocenie Hyracotherium […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]