Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. II
Ścieżki kariery zawodowej
Z pojęciem rozwoju pracownika wiąże się również pojęcie „ścieżka kariery zawodowej”. Pracownicy chcą wiedzieć, jakie możliwości w tej materii oferuje nasz ZLZ. Schemat ścieżki kariery zawodowej przedstawia tab. 12 na s. 20.
Ryc. 9 (s. 21) stanowi pewne podsumowanie profesjonalnego rozwoju każdego z nas. Wspinając się po umownej „piramidzie” osobistego rozwoju, stajemy się „coraz bardziej dostrzegalni”, a z tym związane jest nasze powodzenie ekonomiczne.
Pojęcie „rozmieszczenie” jest pewnym skrótem myślowym, określającym z jednej strony organizację pracy w naszym ZLZ, a drugiej strony streszczeniem maksymy „właściwy człowiek na właściwym miejscu i we właściwym czasie”. Kontynuując naszą konwencję zadawania pytań i odpowiedzi na nie, można to sformułować tak jak w tab. 13 na s. 22.
Jest to zapewne szalone uproszczenie, jednak zawiera najważniejsze elementy, z którymi pracownik ma być zapoznany i ma je stosować. Myślę, że precyzyjne odpowiedzi na te proste z pozoru pytania powinny być elementem naszej umowy (kontraktu) z pracownikiem lub elementem tzw. regulaminu pracy, jeżeli zatrudniamy większą liczbę pracowników. I może ostatnie pytanie w tej części: Dlaczego podwładni nie wykonują odpowiednio powierzonych im zadań?
- Niie wiedzą, co mają robić;
- nie wiedzą, jak to robić;
- nie wiedzą, po co to robią;
- pracę utrudniają im czynniki, na które nie mają wpływu;
- nie są przekonani, że praca zakończy się sukcesem;
- sądzą, że znają lepsze metody wykonywania danej pracy;
- nie mają motywacji;
- nie mogą albo nie potrafią czegoś zrobić;
- mają za mało czasu;
- działają według źle ustalonych priorytetów;
- wydaje im się, że przecież właściwie robią to, co powinni;
- zarządzanie jest złe;
- mają problemy osobiste.
Ocena pracownika (pracowników)
Kolejnym ważnym zadaniem stojącym przed pracodawcą jest ocena pracownika. Innymi słowy, w jakim stopniu pracownik spełnia nasze oczekiwania, w jakich obszarach jest bardzo dobry, w jakich dobry, a jakie obszary wymagają poprawy. Cele oceny podzielić możemy na dwie grupy.
Pierwszą z nich stanowią cele organizacyjne. Do nich zaliczyć możemy:
- zatrudnianie;
- przyznawanie premii, nagród i wyróżnień;
- nakładanie kar;
- zwolnienia;
- awanse i przemieszczenia;
- planowanie szkoleń;
- planowanie kariery zawodowej.
Drugą grupę stanowią cele psychospołeczne. Do nich zaliczyć możemy kształtowanie postaw i zachowań poprzez informację zwrotną o osiągnięciach, niepowodzeniach i szansach rozwoju.
Generalnie powinniśmy okresowo ocenić przydatność danego pracownika dla naszego ZLZ. Nikt z nas nie spełnia w 100% określonego wzorca, który jest pewnym celem, do którego staramy się dążyć. Okresowa ocena pracownika jest sprawdzianem, w jakim stopniu odpowiada on naszemu określonemu wzorcowi i w jakim kierunku postępuje jego rozwój. W przypadku negatywnej oceny mamy w zasadzie trzy wyjścia: przeszkolić pracownika, zmienić mu stanowisko lub zakres obowiązków (jeżeli mamy takie możliwości, a pracownik się na to zgodzi) lub zwolnić.
Każda ocena pracownika – w mniejszym lub większym stopniu – powinna być sformalizowana i dokonywana według jasno i precyzyjnie określonych kryteriów, z którymi pracownik miał możliwość zapoznania się przed ocenianym okresem. Oceny dokonywane ad hoc, bez jasno sprecyzowanych kryteriów, które zmieniamy z dnia na dzień, są niedopuszczalne, frustrujące dla pracownika (tak naprawdę nie wie on, czego się od niego oczekuje) i prowadzą najczęściej do katastrofy personalnej w ZLZ. Jedno z głównych powiedzeń osób zarządzających personelem brzmi: „nie ma złych pracowników, są tylko pracownicy źle zarządzani”. Tak jak w poprzednio omawianych zagadnieniach, tak i ocenie pracowników poświęcono całe tomy publikacji i opracowań. Dla naszych potrzeb wystarczające są pewne uproszczone schematy i tok postępowania. Pomocny może być arkusz w tab. 14 na s. 24.
Każda ocena pracownika powinna przebiegać w trzech etapach: pierwszy etap to samoocena pracownika, drugi etap to ocena pracownika przez pracodawcę (kierownika ZLZ), a trzeci etap to spotkanie z pracownikiem i omówienie uzyskanych wyników. Ocena pracownika dokonywana przez jego przełożonego opiera się na percepcji zjawisk. Każdy proces percepcji może natrafić na bariery: od złudzeń zmysłowych poprzez nieporozumienia językowe, po zderzenia wykluczających się postaw. Powinniśmy być świadomi wpływu mechanizmów percepcji interpersonalnej na powstawanie „nastawień”, a w konsekwencji na obiektywność naszych ocen pracowników. W tab. 15 zebrano główne źródła stronniczości związane z procesem percepcji, nadając niektórym z nich, dla łatwiejszego zapamiętania, metaforyczne nazwy.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2625 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podstawowe zasady oceny badań laboratoryjnych stosowanych w diagnostyce zakażeń Mycoplasma spp. u bydła. Najczęstsze błędy przedlaboratoryjne i interpretacyjne
Z metod stosowanych w diagnostyce zakażeń Mycoplasma spp. u bydła należy wymienić również techniki serologiczne, w których materiał do badań stanowi surowica krwi. Dostępność tych metod jest jednak niewielka i w praktyce ogranicza się przede wszystkim do pośrednich testów immunoenzymatycznych (ELISA). Jednym z takich testów jest ELISA do wykrywania obecności przeciwciał specyficznych dla M. bovis […]
Podstawowe zasady oceny badań laboratoryjnych stosowanych w diagnostyce zakażeń Mycoplasma spp. u bydła. Najczęstsze błędy przedlaboratoryjne i interpretacyjne
Z metod stosowanych w diagnostyce zakażeń Mycoplasma spp. u bydła należy wymienić również techniki serologiczne, w których materiał do badań stanowi surowica krwi. Dostępność tych metod jest jednak niewielka i w praktyce ogranicza się przede wszystkim do pośrednich testów immunoenzymatycznych (ELISA). Jednym z takich testów jest ELISA do wykrywania obecności przeciwciał specyficznych dla M. bovis […]
Przypadek zapalenia mózgu i mięśnia sercowego u prosiąt ssących
Testy PCR wykonano na próbkach pulowanych (pule trzech próbek, według wieku prosiąt). Próbki różnych tkanek (tab. 3) utrwalono w zbuforowanej 10-proc. formalinie i zatopiono w parafinie. Skrawki o grubości 5 µm barwiono hematoksyliną i eozyną. Preparaty z serca wykorzystano również do badania immunohistochemicznego z wykorzystaniem własnych przeciwciał monoklonalnych (3E5). Za dodatnie uznawano próbki, w których […]
Choroby koni. Weterynaria praktyczna. Profilaktyka, rutynowe szczepienia
Publikacja stanowi fragment książki Choroby koni. Weterynaria praktyczna Wirus grypy jest wysoce zaraźliwy i szybko się rozprzestrzenia, a sama choroba niesie ze sobą bardzo poważne skutki i na długi czas wyklucza konia z udziału w zawodach czy wyścigach. Z tego względu wprowadzono wymóg obowiązkowych szczepień przeciwko grypie dla wszystkich koni wyścigowych oraz koni sportowych. Opory […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]