Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. I
Następne pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, to: „Czym powinien cechować się nasz personel usługowy?”. Zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi wymieniają dziesięć czynników, które charakteryzują idealny personel usługowy (opracowano na podst.: Drummond H.: W pogoni za jakością – Total Quality Management. Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998):
- niezawodność (solidność) – personel codziennie utrzymuje standard usług, dotrzymuje obietnic i wykonuje rzetelnie i z pełnym zaangażowaniem swoje zadania;
- odpowiedzialność – personel przestrzega terminów, świadczy usługi z przyjemnością i okazuje klientowi chęć do pomocy i sprawienia mu zadowolenia;
- kompetencja – personel jest fachowo przygotowany oraz posiada niezbędną wiedzę i umiejętności do świadczenia usług;
- dostępność – personel łatwo nawiązuje kontakt z klientem, jest dostępny i przystępny;
- grzeczność (uprzejmość) – personel okazuje zainteresowanie i szacunek dla klienta i jego zwierzęcia, jest czysto i starannie ubrany;
- komunikatywność – personel musi być odpowiednio wyszkolony w kontaktach z klientem, powinien umieć wysłuchać go i udzielić mu wyczerpujących informacji w języku zrozumiałym dla klienta;
- wiarygodność – klienci bardzo łatwo wyczuwają, czy personel jest prawdomówny i autentycznie troszczy się o nich;
- bezpieczeństwo – personel powinien zrobić wszystko, aby klient czuł się pewnie i bezpiecznie zarówno fizycznie, jak i psychicznie;
- zrozumienie – personel stara się zrozumieć potrzeby klienta, podejmuje starania zaspokojenia wszelkich potrzeb i wymagań klienta, rozpoznaje indywidualne cechy klientów i poświęca im uwagę;
- cechy wymierne – otoczenie usługowe, wyposażenie techniczne, prezentacja personelu, zachowania innych klientów w poczekalni.
Jeżeli zdefiniowaliśmy, kogo potrzebujemy, powinniśmy zapoznać się z pewną typologią pracowników, jakich możemy spotykać na rynku pracy. Biorąc pod uwagę dwa elementy: motywację do pracy i oczekiwania wobec pracodawcy, wszystkich pracowników można podzielić na cztery grupy, zawarte w tab. 3. Oczywistym jest, że powinniśmy starać się zatrudniać pracowników typu III i IV.
Pewnych uogólnień związanych z wiekiem potencjalnych pracowników a ich priorytetami życiowymi dokonały badania socjologiczne. W myśl tych badań potencjalnych pracowników można podzielić na pewne kategorie wiekowe:
- wiek 18-22 lata, to tzw. wyrywanie korzeni. Główny problem dla osoby w tym wieku to oderwanie się od rodziców, zdobycie niezależności i samodzielności. Ponadto występuje potrzeba udowodnienia sobie i otoczeniu, że potrafią dać sobie radę. Praca w takim przypadku traktowana jest jako źródło zarobków i samoutrzymania, a nie jako wstęp do kariery zawodowej;
- wiek 22-29 lat, osobista dojrzałość. Najważniejszym problemem są dążenia do ukształtowania związków obejmujące: osoby (związki intymne), więzi organizacyjne, utożsamianie się z wykonywaną pracą i zawodem. Sukcesy zawodowe nabierają dodatkowych wartości;
- wiek 29-32 lata, okres przejścia. Powszechnie występuje zmiana stanowisk i organizacji, spowodowana przekonaniem, że osobista ruchliwość zacznie zanikać. Problemy tego wieku to miejsce, w jakim się znajdujemy w organizacji oraz tempo i kierunki zmian w karierze zawodowej;
- wiek 32-39 lat, stabilizacja. U ludzi ambitnych nastawionych na karierę zawodową okres ten odznacza się ogromną koncentracją na pracy, awansie i twórczości. W rezultacie intensywnego życia zawodowego ulegają ograniczeniu kontakty towarzyskie. Taka postawa wynika z powodów oczywistych, praca i rodzina wypełnia w stu procentach czas, jakim taka osoba dysponuje;
- wiek 39-43 lata, potencjalny kryzys wieku średniego. Osoby w tym wieku zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że wiele ambicji nigdy nie będzie zaspokojonych, i że może to być już ostatnia chwila na zmianę kierunku własnej kariery zawodowej. Widocznym efektem takiej postawy jest raptownie malejąca mobilność;
- wiek 43-50 lat, ponowna stabilizacja i rozkwit. Po zakończeniu i ostatecznym rozstrzygnięciu stanu i kierunku rozwoju własnej kariery zawodowej pojawiają się stabilizacja i zadowolenie z pozycji, jaką określona osoba zajmuje w organizacji.
Znajomość powyższych etapów rozwoju zawodowego umożliwi nam efektywniejsze zarządzanie podległymi pracownikami, jak i planowanie ich rozwoju.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Sposoby szerzenia się choroby Pleuropneumonia szerzy się drogą aerogenną od świni do świni, trzoda chlewna jest bowiem głównym rezerwuarem zarazka. Inne gatunki zwierząt, takie jak bydło czy owce, mogą być przypadkowymi nosicielami App, jednak nie odgrywają istotnej roli w szerzeniu się tego drobnoustroju. Jest prawdopodobne, że pewną rolę w epizootiologii omawianej jednostki chorobowej odgrywać mogą […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Zapobieganie Profilaktyka pleuropneumonii musi być wielokierunkowa. Biorąc pod uwagę fakt, że wystąpienie choroby w stadach wrażliwych na zakażenie wiąże się zazwyczaj z wprowadzeniem do chlewni pozornie zdrowych nosicieli App, zasadniczym elementem w ochronie takich stad jest serologiczna kontrola wszystkich świń wprowadzanych do chlewni. W przypadku wprowadzania do stada App serododatniego zwierząt wolnych od App celowe […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Sondy (ryc. 3) umożliwiają dokładne oczyszczanie szpar międzyzębowych oraz fizjologicznie lub niefizjologicznie występujących nieregularności zębów. Tarniki stanowią kluczowe narzędzie pracy lekarzy weterynarii, którzy w swojej ofercie mają zabieg odontoplastyki. Jeszcze do niedawna zastosowanie znajdowały jedynie tarniki ręczne, w obecnych czasach, ze względu na dużą dostępność i przystępną cenę, coraz częściej stosowane są tarniki mechaniczne (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]