Zatrudnienie absolwenta bez doświadczenia – utrata zaufania klientów czy szansa na rozwój zakładu?
Główne obawy związane z zatrudnieniem absolwenta w zakładzie leczniczym wynikają z braku możliwości weryfikacji jego charakteru i umiejętności u poprzedniego pracodawcy. Dopiero po pewnym czasie od zatrudnienia można powiedzieć coś więcej o jego stosunku do pracy i zaangażowaniu. W trakcie trwania studiów, jak i praktyk klinicznych studenci nie są zmuszani do podejmowania własnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Z tego może wynikać istotne niebezpieczeństwo związane z zatrudnianiem młodych ludzi – nieumiejętność podejmowania decyzji, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, wymagających szybkiego działania. W sytuacjach, w których większość lekarzy klinicystów reaguje już niemal odruchowo, brak doświadczenia u absolwenta może spowodować potrzebę dłuższego zastanowienia się nad rozwiązaniem niektórych problemów. Pracodawca nie ma też możliwości przewidzenia, czy funkcjonowanie w stresie i pod presją działa na młodego lekarza motywująco, czy paraliżująco.
Brak wiedzy, doświadczenia i zdecydowania może doprowadzić do sytuacji, w których nowo zatrudniony absolwent musi być stale kontrolowany i poprawiany przez pozostałych pracowników zakładu, a to jest dodatkowa inwestycja. Młody człowiek w ciągu 11 semestrów poznaje wiedzę z tak wielu dziedzin, tak bardzo różnych i niejednokrotnie oddalonych od siebie, że bez praktyki nie jest w stanie wszystkiego połączyć w całość i wykorzystać. Stąd też na początku swojej kariery wymaga większego zaangażowania, życzliwości i pomocy ze strony współpracowników.
Obawy pracodawcy mogą być związane nie tylko z brakiem doświadczenia w procedurach lekarskich, ale również w podejściu do zwierząt i rozmowach z właścicielami. Absolwenci często spotykać się będą z brakiem zaufania u klientów, zależnym w głównej mierze od zachowania i pewności siebie lekarza, ale także sposobu wypowiadania się i podejścia do pacjenta. Każdy praktyk wie, że miną miesiące, a nawet lata, zanim zapracuje się na autorytet i zaufanie ludzi. Wiele zwierząt przejdzie przez ręce lekarza, zanim w jego ruchach będą pewność i zdecydowanie.
Lekarz tuż po zakończeniu studiów nie ma również wpojonych procedur postępowania. Nawet jeżeli wie, w jaki sposób zachować się w różnych sytuacjach, to jego działania są bardziej chaotyczne i niezorganizowane. Dostosowanie się do warunków pracy wymaga cierpliwości ze strony samego absolwenta, ale także pozostałych członków zespołu. Niejednokrotnie konstruktywna uwaga i rada są w stanie pomóc spojrzeć na pracę z innej perspektywy i skierować zainteresowania i zapał młodego pracownika w odpowiednim kierunku. Do tego niezbędna jest jednak umiejętność pracy w zespole, podkreślana już wyżej. Pracodawca chciałby mieć pewność, że osoba, która trafia do zakładu leczniczego, nie tylko nie zniszczy istniejących dotychczas stosunków i układów, ale wniesie dużo świeżości i nowej energii. Wprowadzenie w swoje szeregi kogoś konfliktowego i niezdyscyplinowanego może przynieść dużo więcej szkód niż pożytku.
Zatrudniając lekarza tuż po studiach, pracodawca musi poświęcić mu zdecydowanie więcej czasu na zaznajomienie go z dokumentacją, księgowością, zasadami pracy w danym zakładzie i głównymi jego założeniami. Angażuje swój czas i pieniądze, aby przygotować absolwenta do pracy, pomóc mu się wyspecjalizować i ukierunkować, jednocześnie nie posiadając gwarancji, że nowy pracownik pozostanie w zakładzie leczniczym na dłużej.
Zalety zatrudnienia absolwenta
Znając już obawy związane z zatrudnieniem absolwenta tuż po studiach, warto pochylić się także nad zaletami takiej sytuacji. Wcześniej warto sobie jednak uświadomić, jak sytuacja ma się w kontekście nieco szerszym, mianowicie jakie implikacje niesie ze sobą zatrudnienie absolwentów w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Badania wykazują, że najbardziej docenianymi przez pracodawców aspektami wśród osób po skończonych studiach są:
- wiedza i pomysły, które absolwent wnosi do organizacji,
- gotowość do nauki i jej szybkie przyswajanie,
- elastyczność, zdolności adaptacyjne i szybkie reagowanie na zmiany,
- logiczne, krytyczne i analityczne podejście do problemów,
- zdolności syntetyczne i wpływ na innowacyjność działań (5).
Odnosząc się do pierwszego z tych aspektów, można zauważyć, że niezwykle istotnym zagadnieniem staje się wiedza świeżo upieczonego absolwenta. Jak każdy doskonale zdaje sobie sprawę, studia kończą różni studenci, którzy z większym lub mniejszym zaangażowaniem chłonęli wiedzę prezentowaną przez akademickich pedagogów. Różny też będzie poziom opanowania poszczególnych dziedzin wiedzy, może się bowiem okazać, że wiedza prezentowana przez młodych ludzi jest bardzo „nierówna” i na przykład technikę inseminacji pod kontrolą endoskopu mają doskonale wyuczoną, natomiast wcale nie potrafią interpretować zdjęć RTG. Dobrą stroną wiedzy czysto akademickiej stanowią natomiast jej świeżość i aktualność. Jak już wcześniej pisaliśmy, nie ma sensu liczyć na oszałamiające umiejętności praktyczne, jednak na dobrej wiedzy teoretycznej doskonale buduje się umiejętności. Kluczem do sukcesu jest znajomość i rozumienie procesów, a wszystkie czynności pochodne są w większości kwestią pracy i praktyki.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Sposoby szerzenia się choroby Pleuropneumonia szerzy się drogą aerogenną od świni do świni, trzoda chlewna jest bowiem głównym rezerwuarem zarazka. Inne gatunki zwierząt, takie jak bydło czy owce, mogą być przypadkowymi nosicielami App, jednak nie odgrywają istotnej roli w szerzeniu się tego drobnoustroju. Jest prawdopodobne, że pewną rolę w epizootiologii omawianej jednostki chorobowej odgrywać mogą […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Sposoby szerzenia się choroby Pleuropneumonia szerzy się drogą aerogenną od świni do świni, trzoda chlewna jest bowiem głównym rezerwuarem zarazka. Inne gatunki zwierząt, takie jak bydło czy owce, mogą być przypadkowymi nosicielami App, jednak nie odgrywają istotnej roli w szerzeniu się tego drobnoustroju. Jest prawdopodobne, że pewną rolę w epizootiologii omawianej jednostki chorobowej odgrywać mogą […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Zapobieganie Profilaktyka pleuropneumonii musi być wielokierunkowa. Biorąc pod uwagę fakt, że wystąpienie choroby w stadach wrażliwych na zakażenie wiąże się zazwyczaj z wprowadzeniem do chlewni pozornie zdrowych nosicieli App, zasadniczym elementem w ochronie takich stad jest serologiczna kontrola wszystkich świń wprowadzanych do chlewni. W przypadku wprowadzania do stada App serododatniego zwierząt wolnych od App celowe […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Sondy (ryc. 3) umożliwiają dokładne oczyszczanie szpar międzyzębowych oraz fizjologicznie lub niefizjologicznie występujących nieregularności zębów. Tarniki stanowią kluczowe narzędzie pracy lekarzy weterynarii, którzy w swojej ofercie mają zabieg odontoplastyki. Jeszcze do niedawna zastosowanie znajdowały jedynie tarniki ręczne, w obecnych czasach, ze względu na dużą dostępność i przystępną cenę, coraz częściej stosowane są tarniki mechaniczne (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]