Jak motywować pracowników do działania i zwiększać ich zaangażowanie? - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Jak motywować pracowników do działania i zwiększać ich zaangażowanie?

Przeciwdziałanie

W celu złagodzenia skutków trudnych sytuacji, które mogą negatywnie wpływać na dobrostan lekarza weterynarii, a tym samym na poziom jego zaangażowania, proponowane są przez Codi (1) właścicielom klinik następujące rozwiązania:

• Przerwy. Jest to bardzo ważne narzędzie złagodzenia stresu.
– Zapewne idealnie jest wówczas, choć na chwilę, zmienić otoczenie. Może to zapewnić np. wyjście z kliniki na krótki spacer albo zamknięcie oczu, założenie słuchawek na uszy i słuchanie muzyki, która pozwoli nam oderwać się od stresujących, nieustannych bodźców.
– Podobna przerwa zwiększyć może zaangażowanie i efektywność pracownika w następnych godzinach pracy a nawet dniach. Dobrze jest o przerwach pracownikom przypominać. Wakacje to również ważne przerwy.

• Instruktaż. Po bardzo stresującej sytuacji, np. nieudanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej, dobrze jest zachęcić zespół do krótkiej przerwy. W jej czasie dobrze jest uporządkować to, co się stało. Omówić mocne i słabe strony pracy zespołowej. Należy wówczas uznać mocne strony każdego pracownika, unikając wskazywania tych, którzy potrzebują coś poprawić. Sytuacja taka może być wykorzystana do poprawy jakości opieki, jaką otrzymują pacjenci. Jednocześnie jest to sytuacja, która może służyć do budowania pewności siebie pracowników.

• Zachęcaj do nauki. Unikaj rutyny. Zaoferuj pracownikom raz w tygodniu albo raz w miesiącu ustalony czas na przedstawienie studium przypadku lub omówienie choroby, artykułu w gazecie lub nowego produktu, aby zachęcić pracowników do aktywności mózgu i sprawić, by byli chętni do nauki i pracy. Możliwość zastosowania tego, czego się nauczyli w codziennej pracy, może sprawić, że ich dzień będzie ciekawszy i zwiększy się też ich poczucie pewności oraz własnej skuteczności. Poprawi to też opiekę nad pacjentami. Może to też spowodować, że niektórzy pracownicy poczują, że mają cel, którego szukają.

• Udostępniaj zasoby. Upraszczaj pracę pracownikom: jeśli jest taka możliwość, udostępniaj materiały, numery telefonów, strony www, pod którymi mogą się skonsultować i zasięgnąć porady. Nie zapominaj o swoim numerze telefonu.

• Doceniaj swoich pracowników. Badania środowiska pracy lekarzy weterynarii pokazuje, że cała społeczność weterynaryjna jest narażona na wypalenie zawodowe, „zmęczenie współczuciem”, a nawet depresję. Dlatego tak ważne na koniec dnia powinno być słowo „dziękuję” lub inne słowa, które pomogą pracownikom czuć się ważnymi i docenianymi.

Znajdź swoją kategorię

2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.