Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. II
Ścieżki kariery zawodowej
Z pojęciem rozwoju pracownika wiąże się również pojęcie „ścieżka kariery zawodowej”. Pracownicy chcą wiedzieć, jakie możliwości w tej materii oferuje nasz ZLZ. Schemat ścieżki kariery zawodowej przedstawia tab. 12 na s. 20.
Ryc. 9 (s. 21) stanowi pewne podsumowanie profesjonalnego rozwoju każdego z nas. Wspinając się po umownej „piramidzie” osobistego rozwoju, stajemy się „coraz bardziej dostrzegalni”, a z tym związane jest nasze powodzenie ekonomiczne.
Pojęcie „rozmieszczenie” jest pewnym skrótem myślowym, określającym z jednej strony organizację pracy w naszym ZLZ, a drugiej strony streszczeniem maksymy „właściwy człowiek na właściwym miejscu i we właściwym czasie”. Kontynuując naszą konwencję zadawania pytań i odpowiedzi na nie, można to sformułować tak jak w tab. 13 na s. 22.
Jest to zapewne szalone uproszczenie, jednak zawiera najważniejsze elementy, z którymi pracownik ma być zapoznany i ma je stosować. Myślę, że precyzyjne odpowiedzi na te proste z pozoru pytania powinny być elementem naszej umowy (kontraktu) z pracownikiem lub elementem tzw. regulaminu pracy, jeżeli zatrudniamy większą liczbę pracowników. I może ostatnie pytanie w tej części: Dlaczego podwładni nie wykonują odpowiednio powierzonych im zadań?
- Niie wiedzą, co mają robić;
- nie wiedzą, jak to robić;
- nie wiedzą, po co to robią;
- pracę utrudniają im czynniki, na które nie mają wpływu;
- nie są przekonani, że praca zakończy się sukcesem;
- sądzą, że znają lepsze metody wykonywania danej pracy;
- nie mają motywacji;
- nie mogą albo nie potrafią czegoś zrobić;
- mają za mało czasu;
- działają według źle ustalonych priorytetów;
- wydaje im się, że przecież właściwie robią to, co powinni;
- zarządzanie jest złe;
- mają problemy osobiste.
Ocena pracownika (pracowników)
Kolejnym ważnym zadaniem stojącym przed pracodawcą jest ocena pracownika. Innymi słowy, w jakim stopniu pracownik spełnia nasze oczekiwania, w jakich obszarach jest bardzo dobry, w jakich dobry, a jakie obszary wymagają poprawy. Cele oceny podzielić możemy na dwie grupy.
Pierwszą z nich stanowią cele organizacyjne. Do nich zaliczyć możemy:
- zatrudnianie;
- przyznawanie premii, nagród i wyróżnień;
- nakładanie kar;
- zwolnienia;
- awanse i przemieszczenia;
- planowanie szkoleń;
- planowanie kariery zawodowej.
Drugą grupę stanowią cele psychospołeczne. Do nich zaliczyć możemy kształtowanie postaw i zachowań poprzez informację zwrotną o osiągnięciach, niepowodzeniach i szansach rozwoju.
Generalnie powinniśmy okresowo ocenić przydatność danego pracownika dla naszego ZLZ. Nikt z nas nie spełnia w 100% określonego wzorca, który jest pewnym celem, do którego staramy się dążyć. Okresowa ocena pracownika jest sprawdzianem, w jakim stopniu odpowiada on naszemu określonemu wzorcowi i w jakim kierunku postępuje jego rozwój. W przypadku negatywnej oceny mamy w zasadzie trzy wyjścia: przeszkolić pracownika, zmienić mu stanowisko lub zakres obowiązków (jeżeli mamy takie możliwości, a pracownik się na to zgodzi) lub zwolnić.
Każda ocena pracownika – w mniejszym lub większym stopniu – powinna być sformalizowana i dokonywana według jasno i precyzyjnie określonych kryteriów, z którymi pracownik miał możliwość zapoznania się przed ocenianym okresem. Oceny dokonywane ad hoc, bez jasno sprecyzowanych kryteriów, które zmieniamy z dnia na dzień, są niedopuszczalne, frustrujące dla pracownika (tak naprawdę nie wie on, czego się od niego oczekuje) i prowadzą najczęściej do katastrofy personalnej w ZLZ. Jedno z głównych powiedzeń osób zarządzających personelem brzmi: „nie ma złych pracowników, są tylko pracownicy źle zarządzani”. Tak jak w poprzednio omawianych zagadnieniach, tak i ocenie pracowników poświęcono całe tomy publikacji i opracowań. Dla naszych potrzeb wystarczające są pewne uproszczone schematy i tok postępowania. Pomocny może być arkusz w tab. 14 na s. 24.
Każda ocena pracownika powinna przebiegać w trzech etapach: pierwszy etap to samoocena pracownika, drugi etap to ocena pracownika przez pracodawcę (kierownika ZLZ), a trzeci etap to spotkanie z pracownikiem i omówienie uzyskanych wyników. Ocena pracownika dokonywana przez jego przełożonego opiera się na percepcji zjawisk. Każdy proces percepcji może natrafić na bariery: od złudzeń zmysłowych poprzez nieporozumienia językowe, po zderzenia wykluczających się postaw. Powinniśmy być świadomi wpływu mechanizmów percepcji interpersonalnej na powstawanie „nastawień”, a w konsekwencji na obiektywność naszych ocen pracowników. W tab. 15 zebrano główne źródła stronniczości związane z procesem percepcji, nadając niektórym z nich, dla łatwiejszego zapamiętania, metaforyczne nazwy.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2814 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Choroby racic jako ważna przyczyna brakowania krów w stadzie bydła mlecznego
Czynniki środowiskowe Zbiór czynników wchodzących w zakres określany jako „środowiskowy” jest szeroki i niezamknięty. Wpływ środowiska w przypadku chorób racic pozostaje kluczowy. Zarówno terapia, jak i prewencja chorób racic pozostają nieefektywne, jeśli nie połączy się ich z kierunkową analizą środowiska, w jakim funkcjonuje bydło, zidentyfikowaniem krytycznych punktów stwarzających zagrożenie i wprowadzeniem procedur naprawczych. Odporność na […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Ze względu na stymulację układu odpornościowego aminokwasy są najczęściej atakowanym składnikiem odżywczym, a prosięta mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na aminokwasy podczas odsadzenia (49). Dodatek niektórych aminokwasów do paszy może zwiększyć poziom czynników przeciwwydzielniczych w osoczu i zmniejszyć częstość występowania biegunki u prosiąt odsadzonych (30). Badania wykazały, że gdy układ odpornościowy jest atakowany, na przykład podczas […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Wklęsłe powierzchnie trące U koni w wieku powyżej 20 lat powierzchnie trące zębów policzkowych zaczynają przybierać wklęsły kształt i tracą wypukłe listewki poprzeczne. Najwcześniej zmiany te pojawiają się w pierwszych górnych trzonowcach (109 i 209), a z czasem obejmują kolejne zęby. Zmniejsza to w znaczący sposób powierzchnię rozcierania pokarmu. Jeśli sytuacja dotyczy wielu zębów, a […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]