Tandem lekarz weterynarii – behawiorysta – wybór czy konieczność?
Współpraca na linii lekarz weterynarii – behawiorysta
Zdaniem autorek najbardziej korzystna dla pacjentów wydaje się stała współpraca lekarza weterynarii oraz jednego lub kilku behawiorystów (w zależności od obszaru kompetencji). Zalety takiej kooperacji to m.in.:
- zweryfikowane kwalifikacje i rekomendacje,
- doświadczenie w prowadzeniu „wspólnych” pacjentów,
- zaufanie do wykorzystywanych metod terapii i szkolenia, a także oceny i diagnozowania zaburzeń,
- ułatwienie komunikacji (lepsze porozumienie niż z kimś nieznanym).
Korzyści płyną też dla drugiej strony – behawiorysta może polegać na kompetencjach lekarza i jego ocenie sytuacji, zasadności podania leków czy wykonania dodatkowych badań.
Przyjmując założenie, że ze strony lekarza i behawiorysty jest obustronna wola współpracy, pozostaje tylko jej skuteczna realizacja. Podstawą są umiejętności komunikowania się, szczególnie w zakresie wspólnego podejmowania decyzji czy oceny ryzyka zaproponowanego planu leczenia. Specjaliści powinni umieć wysłuchać się wzajemnie, ustalić przyczynę lub przyczyny wizyty, przekazać informacje opiekunowi oraz wraz z nim podjąć decyzję. Tu bardzo ważne jest przygotowanie do rozmowy, aktywne uczestniczenie wszystkich zainteresowanych stron.
Cel jest jeden: dobro pacjenta
To, czy ten cel zostanie zrealizowany, zależy w znacznym stopniu od tego, w jakim stopniu lekarz i behawiorysta (oraz opiekun) rozumieją się oraz chcą i potrafią wypracować wspólne rozumienie choroby, problemu pacjenta oraz współdecydują o przebiegu leczenia. Kompetencje komunikacyjne to fundament, podstawowy element kompetencji klinicznych i profesjonalnego podejścia do pacjenta. Umiejętności komunikowania się mają zastosowanie nie tylko w relacji lekarz – opiekun, ale też w we wszystkich sytuacjach wymagających współpracy, np. lekarz – behawiorysta. Zdaniem autorek nauczanie i uczenie się umiejętności komunikowania się w medycynie weterynaryjnej jest marginalizowane, a nauczanie umiejętności porozumiewania się to nowy, ważny aspekt edukacji medycznej. Dostępna literatura w zakresie umiejętności komunikowania się wskazuje, że są dowody naukowe potwierdzające skuteczność tych umiejętności w praktyce klinicznej i efektach leczenia (10, 12).
Wytyczne Calgary-Cambridge z 1998 roku oraz ich rozwinięte i poprawione wersje szczegółowo przedstawiają program kształcenia umiejętności komunikowania się w relacji lekarz – pacjent (13). Jednoznacznie wskazują też, że są to podstawowe kompetencje efektywnego komunikowania się w wielu kontekstach w praktyce klinicznej, w tym również komunikowania się w przypadku np. różnicy zdań między współpracującymi specjalistami. Zasady efektywnego komunikowania się są możliwe do zastosowania we wszystkich warunkach, a wyodrębnienie pięciu najważniejszych zasad pozwala zrozumieć, co definiuje efektywną komunikację (14).
Skuteczne komunikowanie się:
- opiera się na interakcji, a nie na jednokierunkowym procesie przekazu,
- redukuje poziom niepotrzebnej niepewności,
- wymaga planowania i myślenia w kategoriach efektów,
- ma dynamiczny charakter,
- przyjmuje model spirali.
Pogłębiona analiza wymienionych zasad przekracza ramy niniejszego opracowania, zatem autorki odsyłają zainteresowanych czytelników do lektury wytycznych i samokształcenia, jak każdą z tych zasad zastosować w praktyce klinicznej. Warto zaznaczyć, że zmodyfikowane wytyczne zostały włączone do niektórych programów nauczania również innych specjalistów związanych ze zdrowiem, np. farmaceutów oraz lekarzy weterynarii (10, 15).
Przyczyny medyczne zmian w zachowaniu zwierzęcia mogą być:
- wrodzone,
- dziedziczne,
- zakaźne,
- zapalne,
- o podłożu immunologicznym,
- metaboliczne,
- endokrynologiczne,
- związane z żywieniem,
- zwyrodnieniowe,
- związane z: obecnością nowotworów, działaniem czynników toksycznych, działaniem urazów (6-8).
Podsumowanie
Współpraca lekarza weterynarii i behawiorysty może przynieść wiele korzyści dla zdrowia pacjenta. Warunkiem udanej kooperacji jest jednak umiejętność porozumiewania się, włączając w to czasem konieczność konfrontowania przeciwstawnych poglądów obojga specjalistów. Bez tego nie ma mowy o merytorycznym przedyskutowaniu wszystkich „za” i „przeciw”, pogodzeniu sprzecznych czasami stanowisk z perspektywy medycznej oraz behawioralnej czy ustaleniu spójnej drogi dalszego postępowania terapeutycznego dla zwierzęcia. Również wspólna weryfikacja postępów w trakcie leczenia może pozytywnie wpłynąć na przebieg postępowania oraz stawiane prognozy. Mając na względzie powyższe, warto zapoznać się z lokalnym rynkiem usług behawioralnych, zasięgnąć opinii innych lekarzy i spróbować nawiązać współpracę z wybranym specjalistą.
Podczas studiów weterynaryjnych (nie tylko w Polsce) tematyka zachowania zwierząt oraz zaburzeń z tym związanych stanowi jedynie niewielki fragment edukacji, niekiedy wyłącznie w formie zajęć fakultatywnych o limitowanej liczebności grup. Bardzo niewiele uwagi poświęcone jest również umiejętności komunikowania się. Warto zaznaczyć, że nie chodzi tu jedynie o radzenie sobie w konfrontacji z tzw. „trudnym klientem”, ale o zdolność efektywnego porozumiewania się z drugim człowiekiem – przydatną w pracy z każdym klientem czy innym specjalistą. Zdaniem autorek rozszerzenie edukacji przyszłych lekarzy weterynarii o te zagadnienia wywarłoby pozytywny wpływ na ich pracę, nie tylko w aspekcie wymiany informacji, ale także ochrony przed negatywnymi skutkami konfrontacji z trudnymi sytuacjami bez tych podstawowych umiejętności.
Współdziałanie lekarza i behawiorysty niesie korzyści nie tylko dla pacjenta, lecz także dla obojga specjalistów. Opiekun zwierzęcia, którego leczenie prowadzone jest dwutorowo przez dobrze zgrany tandem lekarsko-behawioralny, czuje, że otrzymuje pełne informacje, żaden aspekt zgłaszanego problemu nie został pominięty lub zlekceważony, a wszystkie wątpliwości wyjaśniane są bez podważania autorytetu drugiej strony. Sprzyja to budowaniu zaufania i postępowaniu zgodnie z otrzymanymi zaleceniami. Ze względu na dobro pacjenta, taka kompleksowa opieka wydaje się obecnie być nie wyborem, a koniecznością.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Rozpoznawanie choroby Wywiad W rozpoznawaniu pleuropneumonii duże znaczenie ma wywiad epizootiologiczny. Podejrzenie pleuropneumonii powinno być podjęte w przypadku stwierdzenia szybko rozprzestrzeniających się ostrych zachorowań z objawami ze strony układu oddechowego i nagłych padnięć warchlaków i tuczników o dobrej kondycji z objawami chorobowymi ze strony układu oddechowego i wyraźnego zasinienia skóry. Przy postaci chronicznej podejrzenie tej […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Profilaktyka nieswoista Stosowanie bodźcowych preparatów nieswoistych w sposób wyraźny wzmacnia siły obronne organizmu. Ostatnio wykazano zaskakująco dużą przydatność w stymulacji nieswoistej odporności świń znanego, aczkolwiek nie zawsze docenianego, od dawna wytwarzanego w Polsce produktu; jest nim Biotropina (Biowet Drwalew). Dwukrotne podanie tego biopreparatu prosiętom w okresie okołoodsadzeniowym w stopniu istotnym wzmacniało nieswoistą odpowiedź immunologiczną świń, […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Podczas badania klinicznego w pierwszej kolejności obserwujemy całą głowę, zwracając uwagę na jej poszczególne elementy (małżowiny uszne, oczy, kości czaszki, mięśnie, nozdrza), doszukując się w nich braku symetrii. Może być on powodowany deformacją kości czaszki, ich hipertrofią, chorobami neurologicznymi, zanikiem mięśni, obrzękiem tkanek miękkich. Podczas omacywania należy dokładnie sprawdzić okolicę stawu skroniowo-żuchwowego poprzez ucisk (ryc. […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]