Life for Vets, czyli Życie dla Weterynarzy
Jak powstał pomysł na ich stworzenie?
P.R.: Pomysł ten powstał w prywatnej rozmowie między dwiema koleżankami, z czego jedna była lekarzem weterynarii, a druga psychoterapeutką. Podczas dyskusji o realiach, trudnościach i wyzwaniach w pracy lekarzy weterynarii zrodziła się idea, że wartością dla części z nich byłaby możliwość konstruktywnej rozmowy w bezpiecznych warunkach o tym, jak sobie z nimi radzić. Tym właśnie może być grupa wsparcia. Można więc powiedzieć, że pomysł zrodził się między dwoma praktykami tych profesji. Z osobistych przyczyn koleżanka psychoterapeutka nie zdecydowała się sama poprowadzić tych grup, natomiast przekazała pomysł dalej.
My zweryfikowaliśmy go przeglądem artykułów branżowych i statystyk na temat zdrowia psychicznego oraz rozmowami z kilkoma lekarzami weterynarii, których znaleźliśmy w gronie naszych siatek kontaktów. Dodaliśmy również element rozwojowy, dlatego mówimy o grupach wsparciowo-rozwojowych, ponieważ w rozmowach z lekarzami weterynarii zauważyliśmy, że ceniliby oni sobie zarówno wymianę z koleżankami i kolegami po fachu, jak i perspektywę osób prowadzących grupę, konkretne metody czy wskazówki. Chcę również dodać, że spośród wielu pomysłów na grupy wybraliśmy z Mileną akurat ten, ponieważ mamy do niego osobisty entuzjazm. W ten sposób wspieramy osoby wykonujące zawód pomocowy, jak my, skupiony na zwierzętach, które oboje kochamy, i w naszym odczuciu niedowartościowany pod kątem kierowanej ku niemu pomocy.
Chciałabym, aby każdy lekarz weterynarii wiedział, że nie jest z swoimi problemami i trudnościami sam, że może poprosić o pomoc i ją uzyskać. Na co mogą liczyć osoby, które dołączą do grup tworzonych w ramach Life for Vets? Jakie doświadczenia mogą wynieść z uczestnictwa w zajęciach i w grupie wsparcia Life for Vets?
M.L. i P.R.: Przed przyjęciem do grupy spotkamy się z każdym na indywidualnej konsultacji, w trakcie której porozmawiamy m.in. o potrzebach i trudnościach, których doświadcza dana osoba. Dzięki temu będziemy mogli odnieść się w trakcie trwania grupy do rzeczywistych problemów, ale także wesprzeć każdą osobę w indywidualny sposób, np. przez zasugerowanie najlepszego rodzaju wsparcia na ten moment oraz kierunków dalszego wsparcia, rozwoju, profilaktyki.
Life for Vets są to grupy wsparciowo-rozwojowe. Jeśli chodzi o komponent wsparcia, spotykanie się w grupie z osobami, które mają podobne wyzwania, radzą sobie z nimi w jakiś sposób podobnie, ale też częściowo inaczej poszerza perspektywę. Buduje pewnego rodzaju wspólnotę doświadczeń, która daje poczucie bycia zrozumianym, uznania, że moje problemy nie są wymyślone czy wyolbrzymione, ale mają znaczenie, są rzeczywiste. Innymi słowy to nie jest tak, że „przesadzam” albo „coś ze mną nie tak” i „że sobie nie radzę”. Na spotkaniach grupy uczestnik może odczuć, dostrzec, że takich samych czy podobnych trudności doświadczają też inne osoby, a to z kolei wzbudza nadzieję na poradzenie sobie z problemami, skoro niektórzy wydają się z nimi (w różnym stopniu) radzić i dzielą się otwarcie swoim trudem i sukcesami.
Część z ich sposobów można naśladować, część zmodyfikować, a część oczywiście odrzucić jako niepasujące do mnie. Uczestnictwo w grupie daje doświadczenie bycia wspieranym, zmniejsza uczucie osamotnienia. Rozwija też umiejętności społeczne, nieagresywną komunikację, budowanie bezpieczeństwa w relacjach. Dla niektórych osób rozwojowe, bezpieczne doświadczenie grupowe jest pierwszym takim w życiu (zdarza się, że poprzednie doświadczenia z systemu edukacji i pracy takie nie były), co może budzić uczucie katharsis, odkrycia nowej jakości relacji z ludźmi.
Jeśli chodzi o komponent rozwojowy, konkretne zagadnienia dobieramy do grupy na podstawie potrzeb uczestników zbieranych podczas rozmów rekrutacyjnych, a także modyfikujemy na bieżąco w ramach pracy grupy. Przykładowe tematy, które chcemy poruszyć:
Komunikacja wewnętrzna (świadomość swoich emocji, myśli, zachowań, stanu fizycznego, potrzeb, wartości) i zewnętrzna (komunikowanie się z innymi).
✓ Granice międzyludzkie – za co odpowiadam ja, za co inni (np. klienci).
✓ Własne potrzeby i odpowiedzialność za nie.
✓ Śmierć pacjentów, granice wpływu.
✓ Przekazywanie trudnych informacji klientom, żałoba.
✓ Poczucie własnej wartości.
✓ Rezyliencja psychiczna.
✓ Wartości osobiste.
✓ Odpoczywanie, relaksacja.
✓ Obciążenia i ryzyka w pracy weterynarza.
✓ Praca w zespole.
Osoby, które dołączą do grup, mogą liczyć przede wszystkim na wsparcie prowadzących i grupy, a także na rozwój osobisty, poszerzenie perspektywy, odnalezienie lub przybliżenie się do własnego sposobu radzenia sobie z trudnościami, dbania o wewnętrzny dobrostan i równowagę.
Jakie metody pracy wykorzystują Państwo w pracy z uczestnikami swoich zajęć wsparciowo-rozwojowych?
M.L. i P.R.: Korzystamy przede wszystkim z teorii i praktyki procesu grupowego, czuwamy nad jego bezpieczeństwem. Każda grupa, także ta wsparcia, przechodzi przez poszczególne charakterystyczne fazy takiego procesu. Wspieramy uczestników w rozmowie i wymianie doświadczeń. Modelujemy nieagresywną komunikację, pomagamy przestrzegać zasad pracy grupy (które wspólnie ustalamy na pierwszym spotkaniu), np. wzajemnego szacunku, poufności, aby było to bezpieczne miejsce. Dzielimy się wiedzą psychologiczną zgodnie z potrzebami, spontanicznie i też w formie przygotowanych materiałów do pobudzenia dyskusji.
Metody pracy dostosowujemy do potrzeb i specyfiki danej grupy i poszczególnych osób. Czerpiemy z naszych doświadczeń terapeutycznych, coachingowych, zawodowych, rozwojowych. Ja na co dzień poza prowadzeniem psychoterapii indywidualnej zajmuję się również pracą z oddechem i ciałem, prowadzę sesje indywidualne, warsztaty i praktyki grupowe, dlatego jeśli będzie taka potrzeba, mogę wesprzeć uczestników konkretnymi ćwiczeniami, które mogą być pomocne na co dzień.
Jak, gdzie i kiedy można dołączyć do grup wsparciowo-rozwojowych Life for Vets?
P.R.: Zapraszamy na naszą stronę internetową lifeforvets.pl, gdzie znajdują się nasze dane kontaktowe. Są tam również zamieszczone dodatkowe informacje o grupach. Jedna będzie ruszać od października bieżącego roku w formie online, co otwiera ją dla osób z całej Polski oraz eliminuje czas na dojazdy. W razie pytań szczerze zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego. Okazją do rozmowy jest również indywidualna konsultacja, którą odbywamy z każdą osobą. Możemy wtedy się wzajemnie poznać, odpowiedzieć na pytania, zebrać oczekiwania, udzielić informacji zwrotnej, czy taka grupa będzie naszym zdaniem pomocnym narzędziem dla przypadku danej osoby, czy też wskazana byłaby inna forma, np. szkolenie albo psychoterapia.
Realizacji jakich celów możemy Państwu życzyć na starcie akcji?
M.L.: Dziękuję za to pytanie. Ja poproszę o życzenie nam pozytywnego odbioru naszej akcji, co rozumiem jako postawę otwartości i chęci dołączenia czy to do grupy wsparcia, czy do współpracy nad rozwojem projektu.
P.R.: Dokładnie, uruchomienie pierwszej grupy da nam dodatkowe możliwości do poznania najlepszych sposobów wsparcia lekarzy weterynarii i naturalnej ewolucji naszego projektu. Tego Państwu życzę i trzymam kciuki za powodzenie całej akcji.
Rozmawiała: Monika Mańka
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Diagnostyka laboratoryjna Badania bakteriologiczne Ze względu na znaczenie epizootyczne choroby każde podejrzenie pleuropneumonii winno być poparte badaniem bakteriologicznym. Istotnym momentem w badaniu bakteriologicznym jest stosowanie podłoży selektywnych z dodatkiem DPN lub NAD oraz dysponowanie właściwym materiałem biologicznym do badań. Materiał ten musi być pobrany i przekazany do laboratorium nie później niż 24 godziny po padnięciu […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Diagnostyka laboratoryjna Badania bakteriologiczne Ze względu na znaczenie epizootyczne choroby każde podejrzenie pleuropneumonii winno być poparte badaniem bakteriologicznym. Istotnym momentem w badaniu bakteriologicznym jest stosowanie podłoży selektywnych z dodatkiem DPN lub NAD oraz dysponowanie właściwym materiałem biologicznym do badań. Materiał ten musi być pobrany i przekazany do laboratorium nie później niż 24 godziny po padnięciu […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Rozpoznawanie Zakażenia powodowane przez Mhp są wstępnie diagnozowane na podstawie charakterystycznych objawów klinicznych oraz zmian anatomopatologicznych w postaci nieżytowego zapalenia w przednich odcinkach płatów doczaszkowych i sercowych płuc. Postawienie ostatecznego rozpoznania wymaga jednak wykazania obecności Mhp lub materiału genetycznego tego drobnoustroju w tkance płucnej przy użyciu odpowiednich badań laboratoryjnych. Coraz szerzej w diagnostyce laboratoryjnej zakażeń […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Przed oględzinami jamy ustnej przystępujemy do oczyszczenia jej z pozostających resztek pokarmowych. Wykorzystać tu możemy dostępne na rynku strzykawki o pojemności około 500 ml (ryc. 2) wraz z dostosowaną do tego celu dyszą lub ciśnieniowe zraszacze, które sprawdzają się raczej w przypadku oczyszczania szpar międzyzębowych. Następnie dokładnie obserwujemy tkanki miękkie jamy ustnej, zwracając szczególną uwagę […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]