Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. III - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. III

Motywowanie to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi poprzez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości i oczekiwań dla osiągnięcia celu motywującego” – to jedna z wielu definicji pojęcia motywowania. W relacji szef – podwładny motywowanie ma kilka znaczeń i zakresów, które są silnie ze sobą powiązane. Można na nie spojrzeć z różnych perspektyw: możemy motywować do czegoś (zmiana zachowań, osiąganie celów), możemy motywować czymś (narzędzia motywowania) oraz możemy motywować poprzez (spełnianie ludzkich potrzeb).

Motywowanie nie jest jednorazowym wydarzeniem ani dorocznym podsumowaniem wyników, ani też oceną okresową z planowaniem dalszej kariery. Motywowanie nie jest też systemem kar i nagród lub bezduszną, arytmetyczną punktacją plusów i minusów, Motywowanie pracowników jest procesem ciągłym, tak samo jak ciągłe jest falowanie ich motywacji. Nakłada to na szefów obowiązek permanentnej czujności, uwagi i pomysłowości w tej sferze.

Upraszczając: mamy tak wpływać na pracowników i postępować z nimi, aby osiągali oni cele, jakie sobie postawiliśmy, jednocześnie realizując własne cele. Tylko tyle i aż tyle. No cóż – musimy postawić kolejne pytania, a dziedzina jest na tyle szeroka i interdyscyplinarna (psychologia, socjologia, behawiorystyka), że nie jest to łatwe. Nie unikniemy trochę teorii psychologii. W tym specyficznym kontekście podstawą efektywnego motywowania jest zrozumienie ludzkich potrzeb, które można zgrupować w czterech obszarach. Zostały one opisane poniżej.

Potrzeba zdobywania

Wszyscy jesteśmy zaprogramowani do zdobywania deficytowych zasobów, które wzmacniają nasze poczucie dobrostanu. Gdy dążenie to zostaje zaspokojone, odczuwamy szczęście, w przeciwnym razie – niezadowolenie. Zdobywanie, o jakim tu mowa, nie odnosi się wyłącznie do dóbr materialnych – jedzenia, ubrania, dachu nad głową czy pieniędzy – ale i do takich doświadczeń, jak podróże lub rozrywka. Nie wspominając już o ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
zaloguj się zarejestruj się

Znajdź swoją kategorię

2634 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.