Lek. wet. Monika Knoppek ‒ Marketing to proces dążenia do wcześniej zamierzonego celu
Na vetkompleksowo.pl trwa miesiąc marketingu, dlatego dziś zapraszamy do przeczytania rozmowy z lek. wet. Moniką Knoppek, ekspertką miesiąca.
Lek. wet. Monika Knoppek ‒ absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, oraz kierunku „Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym” na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ukończyła również studium szkoły trenerów biznesu „Moderator” we Wrocławiu. Z farmaceutyczną branżą weterynaryjną jest związana od 2004 roku. Zdobywała doświadczenie w pracy na różnych stanowiskach zarówno w dziale handlowym, jak i w dziale marketingu (menadżer techniczny i menadżer produktu) w 3 międzynarodowych firmach farmaceutycznych: Vetoquinol Biowet, Boehringer Ingelheim, Zoetis. W tym czasie również współpracowała z wieloma agencjami reklamowymi i szkołami trenerów, m.in. z firmą KEREL przy projekcie związanym z merchandisingiem w weterynarii. Od blisko 6 lat, jako właściciel firmy VetOptima, zajmuje się wspieraniem placówek weterynaryjnych w działaniach marketingowych, mających na celu ich rozwój i szybkie osiągnięcie zamierzonych celów. Współpracuje na stałe z kilkudziesięcioma placówkami w całej Polsce, wspomaga jednorazowo firmy, które proszą o przyjrzenie się ich pracy i wskazówki, w jakim kierunku pójść dalej i od roku zarządza samodzielnie przychodnią na Górnym Śląsku.
Regularnie prowadzi szkolenia dla lekarzy weterynarii na temat przedsiębiorczości, komunikacji, marketingu i zarządzania. Na stałe jest związana z firmami IDEXX Laboratoria oraz Kliniką XP i firmą Sitesbi, wspomagając lekarzy weterynarii w jak najlepszym kontakcie z klientem i pomagając im budować profesjonalny wizerunek.
Czy żeby zajmować się marketingiem weterynaryjnym trzeba być lekarzem weterynarii?
W mojej ocenie – nie, nie trzeba być lekarzem weterynarii ale warto dobrze poznać rynek i jego specyfikę. Lekarze weterynarii, to osoby inteligentne i wykształcone, co stanowi wyzwanie, bo nie jest łatwo nimi zarządzać. Bycie lekarzem ułatwia pracę marketingową i dotarcie do osób z tej branży, poprawia komunikację, pozwala zrozumieć motywy jakimi się kierują w swojej pracy, ale nie jest konieczne. Gdybym miała wybierać pomiędzy osobą mającą predyspozycje do mądrego zarządzania, ale nie będącą lekarzem i lekarzem bez talentu w tym obszarze, wybrałabym tą pierwszą, bo łatwiej jest zrozumieć rynek niż nauczyć się wpływać na ludzi.
Czy wiedza na temat reklamy i promocji jest potrzebna każdemu lekarzowi weterynarii?
Myślę, że każdemu usługodawcy taka wiedza się przydaje, ale można pracować i osiągnąć jakiś określony efekt również jej nie mając. Potrzebna jest na pewno świadomość tego, czego oczekuje od nas opiekun pacjenta, umiejętność jasnej komunikacji i wzbudzania zaufania u ludzi. Wiedza na temat tego jak o sobie opowiadać w dozwolonych dla nas kanałach, ma wpływ na liczbę klientów i ich rodzaj, co ułatwia pracę, rozwój w poszczególnych dziedzinach, specjalizację w wybranych tematach. Jeśli mamy jakieś marzenie, plan na swoją karierę, to wskazana jest wiedza marketingowa, która pomoże nam to osiągnąć, również na temat reklamy/promocji.
Na co należy zwrócić uwagę w działaniach marketingowych w dziedzinie weterynarii?
W mojej ocenie na komunikację zarówno tą wewnątrz zakładu, jak i w sieci, w okolicy itp. Dla mnie jest to podstawa do osiągnięcia sukcesu. Druga sprawa to cel do zdobycia i plan działania. Jeśli nie wiemy gdzie chcemy „dojść”, to bardzo trudno jest określić kroki do osiągnięcia tego celu. Weterynaria w najprostszym tłumaczeniu to sztuka leczenia zwierząt, ale już dzisiaj wiemy, że możemy uprawiać ten zawód na różnym poziomie. Powstają specjalizacje, rynek nam się coraz mocniej różnicuje. Jeśli nie będziemy szli do przodu, nie będziemy się rozwijać w jakimś kierunku, to konkurencja nas z tego rynku wypchnie. Najbliższe lata prawdopodobnie pokażą nam to jeszcze bardziej niż mogliśmy to obserwować do tej pory przez ekspansję sieciówek. Ważne jest również, aby w naszej komunikacji nie mijać się z prawdą. Klient prędzej czy później zweryfikuje nasze działania, więc kłamstwo może nam tylko zaszkodzić i zburzyć zaufanie, jakim jesteśmy obdarzani.
Marketing to również social media, jak ocenia Pani obecną wiedzę lekarzy weterynarii na temat marketingu sieciowego?
Jest dużo większa niż była jeszcze kilka lat temu. Wydaje mi się, że lekarzom nie tyle brakuje wiedzy, co czasu na zajmowanie się swoim wizerunkiem w social mediach. Zawsze na początku jest na to czas i zapał, a z czasem, kiedy przybywa pacjentów, zaczynamy zaniedbywać ten kanał komunikacji, opierając się na poleceniach czyli marketingu szeptanym. Czy wtedy coś tracimy? Wielu lekarzy uważa, że nie, jednak ja się z tym jednak nie zgadzam. Sama widzę jak łatwo wykreować swoich pracowników na specjalistów w danej dziedzinie. Jeśli lekarz ma wiedzę wykraczającą poza przeciętność, przez cały czas się szkoli, a my zapewnimy mu odpowiednich pacjentów, to jego rozwój będzie przebiegał dużo szybciej, motywacja do pracy będzie wysoka, a on sam będzie miał dużo większą satysfakcję z tego co robi i na jakim poziomie to robi. Bardzo dużą rolę mogą odgrywać tu właśnie social media.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Title Swine pleuropneumonia – diagnostics and management Streszczenie Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Title Swine pleuropneumonia – diagnostics and management Streszczenie Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Streszczenie Pleuropneumonia i mykoplazmowe zapalenie płuc są chorobami układu oddechowego świń, które wywołują szczególnie duże straty ekonomiczne. Rozpoznawanie wymienionych chorób jest stosunkowo proste. Profilaktyka oparta jest na stosowaniu szczepionek. W Polsce dostępnych jest wiele szczepionek przeciwko MPS oraz kilka biopreparatów przeciwko App. Ich efektywność jest zróżnicowana i zależna od właściwości szczepów wywołujących choroby oraz składu […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Streszczenie Stomatologia koni jest dziedziną medycyny weterynaryjnej, w której nadal jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jednak ze względu na dynamiczny jej rozwój, a także rosnącą świadomość właścicieli koni oraz profesjonalistów zajmujących się ich obsługą i treningiem zapotrzebowanie na usługi z tego obszaru stale rośnie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, lekarze weterynarii specjalizujący się w stomatologii koni […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]