Jakie oświadczenia dołączyć do wniosku o wpis do ewidencji? - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Jakie oświadczenia dołączyć do wniosku o wpis do ewidencji?

Wezwanie do uzupełnienia wniosku o wpis

Uwzględnij, że organ ewidencyjny może wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku po stwierdzeniu braków czy konieczności uzupełnienia o dodatkowe dokumenty. I tak, gdy organ wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania, termin 60 dni biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Obowiązek zgłaszania zmian

Pamiętaj, że mimo wpisu do ewidencji na prowadzącym zlz ciążą określone obowiązki informacyjne w przypadku zmian. Bowiem zgodnie z art. 18 ust. 1 uzlz podmiot prowadzący zlz jest obowiązany zgłosić okręgowej radzie lekarsko-weterynaryjnej zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do tego zakładu, powstałe po dokonaniu wpisu do ewidencji i dotyczące danych podlegających ujawnieniu w ewidencji, w terminie 30 dni od dnia dokonania zmiany. Ponadto należy nadmienić, że w przypadku obowiązku informowania o zmianie na stanowisku kierownika zlz wynika on z Uchwały nr 31/2018/VII Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 19 września 2018 r. w sprawie wprowadzenia obowiązku informacyjnego kierowników zakładów leczniczych dla zwierząt. I tak zgodnie z zapisami ww. uchwały Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna wprowadziła obowiązek informowania na bieżąco rad okręgowych izb lekarsko-weterynaryjnych przez kierowników zlz zarejestrowanych w ewidencji prowadzonych przez rady okręgowe o fakcie zaprzestania pełnienia funkcji kierownika zlz.

Wykreślenie z ewidencji w przypadku niepodjęcia działalności

Należy mieć na uwadze, że świadczenia usług weterynaryjnych można podjąć zaraz po uzyskaniu wpisu do ewidencji. Jednak jeśli w okresie 3 miesięcy od wpisu nie zostanie podjęta działalność z różnych względów, okręgowa rada lekarsko-weterynaryjna wyznaczy dodatkowy termin do podjęcia działalności zgodnie z art. 19 ust. 5 uzlz. W tym wyznaczonym okresie można jeszcze podjąć działalność. Natomiast gdy wyznaczony termin bezskutecznie upłynie, rada skreśli zlz z ewidencji.

Reklama po rozpoczęciu świadczenia usług weterynaryjnych

Należy mieć świadomość, że od momentu wpisu do ewidencji zlz będzie funkcjonował jako pełnoprawny podmiot wykonujący usługi weterynaryjne. Od tego też momentu może podawać do wiadomości informacje o swoich usługach, czy to w formie elektronicznej, czy na innych nośnikach informacji. Zgodnie z art. 29 ust. 1 uzlz, zlz może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zlz oraz adresie. Przepisy wskazują jednak, że forma i treść tych informacji nie mogą nosić cech reklamy.

Oświadczenie kierownika przychodni w orzecznictwie sądowym

W jednej ze spraw prowadzonych przez Sąd Najwyższy w 2015 r. oświadczenie złożone przez kierownika zlz było obiektywnie niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Składając je, lekarz był przekonany o jego prawdziwości. Ostatecznie jednak w sprawie uchylono zaskarżone orzeczenie oraz poprzedzające je orzeczenie Sądu I Instancji i uniewinniono lekarza od popełnionego czynu. Oświadczenie dotyczyło aparatury RTG i spełniania przez nią wymagań z zakresu prawa atomowego. W takim oświadczeniu kierownik potwierdza, jeśli warunek jest spełniony na zbiorczym oświadczeniu dotyczących spełniania innych wymogów, fakt używania w przyszłości aparatury RTG zgodnie z wymogami ustawy prawo atomowe.

W sprawie tej lekarz weterynarii, w stosunku do którego było prowadzone postępowanie dyscyplinarne, został obwiniony o to, że w trakcie procedury wpisania zlz – przychodni weterynaryjnej, do ewidencji prowadzonej przez Radę Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, złożył nieprawdziwe oświadczenie kierownika przychodni weterynaryjnej, dotyczące posiadania zezwolenia na uruchomienie działalności i stosowanie aparatury rentgenowskiej, tj. o czyn przewidziany w art. 45 Ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1509) w zw. z Kodeksem Etyki Lekarza Weterynarii.

Wpływ oświadczenia złożonego pod wpływem błędu na odpowiedzialność

Na tle powyższej sprawy można stwierdzić, że oświadczenie kierownika zostało złożone pod wpływem błędu. W ww. sprawie zaistniały bowiem okoliczności, zgodnie z którymi przed złożeniem oświadczenia kierownik przychodni weterynaryjnej pytał zorientowanego w sprawach prezesa będącego właścicielem przychodni weterynaryjnej, czy właściwy organ, czyli Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, udzielił zezwolenia na używanie w przychodni aparatury rentgenowskiej. Wobec tego, uzyskując odpowiedź twierdzącą, kierownik złożył oświadczenie, które w określonym fragmencie obiektywnie okazało się niezgodne z prawdą. Oświadczenie złożono bowiem 18 lutego 2013 r., natomiast przychodnia została otwarta 20 kwietnia 2013 r., a samo pozwolenie na używanie aparatu rentgenowskiego zostało udzielone dopiero 16 maja 2013 r. Wniosek z tego taki, że kierownik przychodni nie powinien się oprzeć, składając oświadczenie, na ustnej informacji prezesa o udzieleniu zezwolenia, a żądać stosownych dokumentów w tym zakresie.

Znajdź swoją kategorię

2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.