Jak komunikować się z rynkiem, nie naruszając prawa
Musimy poinformować rynek o istnieniu naszego ZLZ, o usługach, jakie świadczymy, musimy wyróżnić się wśród naszych konkurentów, nakłonić klientów do skorzystania z konkretnej usługi. Uwarunkowania prawne oraz związane ze specyfiką wykonywania wolnego zawodu zaufania publicznego ograniczają nasze klasyczne możliwości promocyjne (zakaz reklamy, ograniczenia informacji). Wydawać by się mogło, że jesteśmy w jakimś zaklętym kręgu konieczności i niemożności. Jednak nie jest tak źle.
W celu właściwego dobrania naszych działań komunikacyjnych, chcąc osiągnąć zamierzony efekt, jednocześnie nie naruszając prawa i naszej kieszeni, powinniśmy zapoznać się z:
- charakterystyką usług jako produktu rynkowego i czym różnią się od dóbr materialnych;
- różnicą nabywcy dóbr materialnych od nabywcy usług;
- CLAN – „cyklem aktywności nabywczej” klienta;
- uwarunkowaniami psychologicznymi wywierania wpływu na ludzi;
- oferowanymi usługami;
- narzędziami, którymi możemy dysponować.
Posiadanie tej wiedzy pozwoli nam na efektywne i niezbyt kosztowne sformułowanie strategii naszego komunikowania się z naszymi klientami i rynkiem.
Nasze rozważania rozpoczniemy od zastanowienia się, czym tak naprawdę charakteryzują się usługi i co jest specyficznego w usługach weterynaryjnych.
Charakterystyka usług – zasada 4 N
1. Niematerialność
Podstawową różnicą pomiędzy usługami a dobrami materialnymi jest niematerialny charakter usług. W przypadku dóbr materialnych nabywca kupuje produkt, który charakteryzuje się określonymi, mierzalnymi parametrami – wielkością, kształtem, kolorem, parametrami technicznymi. Usługi nie można dotknąć, spróbować czy też zobaczyć, zanim dokona się zakupu. Klient zamiast określonego dobra kupuje zazwyczaj bliżej mu nieznany proces. Każda rzecz czy sytuacja, której bliżej nie znamy, wywołuje w człowieku niepokój. W przypadku klientów – będących właścicielami zwierząt domowych, którzy są szczególnie związani emocjonalnie ze swymi pupilami (jest to kolejny domownik lub „dziecko”), niepokój przed nieznanym przeradza się w lęk. Dlatego też w procesie sprzedawania usług bardzo istotnym zadaniem sprzedającego jest zrobienie wszystkiego, aby ten rodzący się niepokój czy też lęk kupującego ograniczyć do minimum.
Można wyróżnić cztery strategie materializacji usług stosowane w komunikacji rynkowej:
- strategię asocjacji, polegającą na kojarzeniu usługi z istniejącymi osobami, miejscami lub obiektami (przedmiotami);
- strategię fizycznej reprezentacji, polegającą na ukazywaniu elementów materialnych będących istotnym (rdzeniowym) lub peryferyjnym elementem usługi;
- strategię dokumentacji, polegającą na przedstawianiu – opierających się na faktach – obiektywnych danych i informacji;
- strategię wizualizacji, polegającą na ukazaniu w przemawiający do wyobraźni, żywy sposób korzyści i przyjemności związanych z usługą (głównie po lub w trakcie jej konsumpcji, np. zadowoleni klienci biura turystycznego w trakcie zwiedzania zabytków) (1).
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2606 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
Indukcja i synchronizacja porodów u krów – co nowego?
Streszczenie W artykule przedstawiono niektóre nowsze poglądy na temat synchronizacji porodów i ich indukcji u krów. Skutkiem ubocznym indukcji porodu jest wysoka częstość zatrzymania łożyska, która w skrajnych przypadkach może osiągać 80%. Jest ona efektem zaburzenia mechanizmów uwalniania łożyska oraz obniżenia aktywności chemotaktycznych leukocytów. Komplikacji tej próbowano zapobiegać, podając m.in. sole selenu oraz witaminę E, […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Streszczenie Pleuropneumonia i mykoplazmowe zapalenie płuc są chorobami układu oddechowego świń, które wywołują szczególnie duże straty ekonomiczne. Rozpoznawanie wymienionych chorób jest stosunkowo proste. Profilaktyka oparta jest na stosowaniu szczepionek. W Polsce dostępnych jest wiele szczepionek przeciwko MPS oraz kilka biopreparatów przeciwko App. Ich efektywność jest zróżnicowana i zależna od właściwości szczepów wywołujących choroby oraz składu […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Streszczenie Stomatologia koni jest dziedziną medycyny weterynaryjnej, w której nadal jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jednak ze względu na dynamiczny jej rozwój, a także rosnącą świadomość właścicieli koni oraz profesjonalistów zajmujących się ich obsługą i treningiem zapotrzebowanie na usługi z tego obszaru stale rośnie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, lekarze weterynarii specjalizujący się w stomatologii koni […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]