Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Usługa weterynaryjna przez pryzmat marketingu
Podstawowym zadaniem świadczącego usługi jest zaspokojenie potrzeb klienta. Marketing pozwala na celowe, przemyślane i dopasowane podejście do klienta. Dodanie do technicznej strony świadczonych usług elementów marketingu relacji umożliwi zróżnicowanie naszych działań na tle konkurencji. Firma zorientowana marketingowo na klienta nie zostawia go samemu sobie z problemem, jest z nim przez cały czas. Klient powinien dostrzec nasz profesjonalizm połączony z zaangażowaniem w rozwiązywaniu jego kłopotów. W usługach możemy stosować trzy rodzaje oddziaływania marketingowego: marketing zewnętrzny, marketing interakcyjny i marketing wewnętrzny (ryc. 1).
Zgodnie z ideą C. Grönroosa proces usługowy można potraktować jako kompleksowy łańcuch wzajemnie ze sobą powiązanych działań, w którym realizowane są trzy zasadnicze aktywności marketingowe. Pierwsza z nich dotyczy czynienia realistycznych obietnic (koncepcja obietnicy), które przejawiają się w przesłaniach marketingu zewnętrznego (informacja o zakresie świadczonych usług). Drugi obszar dotyczy dostarczenia personelowi sprzyjających warunków dotrzymywania tych obietnic (marketing wewnętrzny), a trzeci dotyczy samego procesu wypełniania poczynionych deklaracji (marketing interaktywny).
Ten trójelementowy obszar aktywności podkreśla znaczenie właściwego procesu usługowego oraz wspólnych wysiłków pracowników i właścicieli zwierząt. Do elementów marketingu wewnętrznego (marketingu personalnego) można zaliczyć następujące działania: motywowanie i szkolenia pracowników, przekazywanie im uprawnień i odpowiedzialności oraz zwiększanie umiejętności pracy w grupie (zespołowość), czyli działania zmierzające do właściwego przygotowania i wykorzystania personelu w procesie usługowym.
Marketing interakcyjny jest realizowany w sytuacjach, w których właściciel zwierzęcia wchodzi w interakcję z naszym ZLZ, jego fizycznym otoczeniem i personelem. Marketing interakcyjny polega na ocenie kwalifikacji i umiejętności pracowników w obsłudze klientów, na tworzeniu i utrwalaniu więzi między ZLZ a właścicielem zwierzęcia, dzięki oferowaniu wysokiej jakości usług przez wykwalifikowanych pracowników. Klienci, oceniając usługę, biorą pod uwagę nie tylko to, co zostało wykonane, ale również przede wszystkim to, jak zostało wykonane.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2855 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
Narażenie na mykotoksyny – charakterystyka Tradycyjnie uważano, że przeżuwacze są bardziej odporne na negatywne skutki zanieczyszczenia paszy mykotoksynami w porównaniu do zwierząt monogastrycznych. Założenie to opierało się na hipotezie, że mikroflora żwacza skutecznie rozkłada i dezaktywuje toksyny grzybicze, zapewniając tym samym naturalną ochronę organizmu. Wbrew wcześniejszym przekonaniom, wiele mykotoksyn wykazuje znaczną oporność na procesy degradacji […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Flora jelitowa prosiąt odsadzonych U ssaków układ pokarmowy zamieszkują miliardy mikroorganizmów, które kolonizują powierzchnię błony śluzowej, tworząc barierę mikrobiologiczną i odgrywając niezastąpioną rolę dla zdrowia organizmu (6, 122). Mikroorganizmy jelitowe mogą nie tylko wspomagać trawienie i wchłanianie składników odżywczych poprzez regulację ekspresji genów enzymów trawiennych w komórkach nabłonkowych (108), ale także dostarczać gospodarzowi energię poprzez […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Najczęstsze problemy stomatologiczne u koni starszych Ogólnymi zasadami wizyt dentystycznych u starszych koni powinny być: Najczęstsze problemy diagnozowane w tej grupie wiekowej to: Zaawansowane wady zgryzu, tj. zgryz falisty, schodkowy, haki Już w wieku 3-5 lat na etapie wymiany zębów mogą powstawać wady zgryzu, takie jak: zgryz falisty, przemieszczenia zębów, haki i rampy. Mają one […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Obowiązek objęcia terapią wszystkich chorych zwierząt w stadzie Pamiętaj, że zgodnie z Kodeksem rozważnego stosowania produktów leczniczych przeciwdrobnoustrojowych przez lekarzy weterynarii terapia początkowa ma zwykle charakter empiryczny i wymaga dużej wiedzy klinicznej oraz doświadczenia lekarza w leczeniu zwierząt. Ponadto terapia powinna być prowadzona w taki sposób, aby nie fałszowała wyników badań laboratoryjnych. Kodeks ponadto wskazuje, […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]