Stop mastitom! Właściwa komunikacja na fermie bydła mlecznego - Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Stop mastitom! Właściwa komunikacja na fermie bydła mlecznego

Pierwszy to przedstawienie pomysłu, jeszcze lepiej, jeśli jest ich kilka. Następny to weryfikacja pomysłów, tutaj główną opinią powinno być zdanie właściciela zwierząt. Inaczej istnieje ryzyko, że nasze zalecenia nie zostaną wprowadzone. W przypadku trudnych klientów na tym etapie możemy posiłkować się np. pytaniami: „Jakie ma Pan uwagi do mojego rozwiązania, jak można by je poprawić Pana zdaniem?”. Daje to wrażenie naszemu klientowi, że uczestniczy w procesie tworzenia programu naprawczego, co jest szczególnie istotne w przypadku klientów dominujących. Każdą rozmowę powinna zakończyć jasna deklaracja właściciela zwierząt w stosunku do naszych zaleceń. Badania włoskie przedstawione na początku artykułu pokazały, że często decydującym głosem dla hodowcy (choć nie tylko) jest głos forów internetowych czy grup społecznościowych. Wydaje się, że nie inaczej jest w naszym kraju. Zdarza się, że podczas rozmów czujemy się słyszani, lecz nie słuchani.

Jesteśmy przekonani do swojej merytorycznej wiedzy, lecz trudno jest nam dyskutować z ważniejszą opinią znalezioną np. w internecie. W tym przypadku przekonanie kogoś do swoich tez czy założeń jest łatwiejsze, kiedy używamy figur retorycznych (Łukasz Pustelnik, SWPS, 11.2015). Personifikacja pozwala zilustrować nasze argumenty, np. porównanie bólu, jaki krowa odczuwa przy chorej kończynie, do bólu, jaki człowiek by odczuwał przy analogicznym urazie, pozwala szybciej przekonać do użycia środków przeciwbólowych. Jeśli chcemy spowodować lepsze zapamiętanie treści i jednocześnie zaakcentować to, co jest dla nas szczególnie istotne, powinniśmy często używać tych samych zdań czy wyrazów: „Szczepienia się opłacają”, „Szczepienia pozwolą Panu zarobić”, „Szczepienia to nowoczesna metoda”. Powtórzenia, bo o nich mowa, pełnią ważną funkcję w budowaniu argumentacji i przekonywaniu.

Zapowiedź, kolejna figura retoryczna, zwiększa uzyskanie odpowiedniego efektu, np.: „Będzie Pan zaskoczony, jeśli powiem, że dzięki wprowadzaniu p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
zaloguj się zarejestruj się

Znajdź swoją kategorię

2625 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych

Weterynaria w Terenie

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.