Jak radzić sobie z trudnymi klientami w praktyce weterynaryjnej?
Radzenie sobie ze trudnymi klientami jest wyzwaniem dla każdego zespołu weterynaryjnego, ale nauka skutecznego rozwiązywania nieprzyjemnych sytuacji jest kluczowa dla dalszego sukcesu praktyki weterynaryjnej.
W dobie mediów społecznościowych, gdzie opinie o biznesie mogą zarówno dodać, jak i zobaczyć wszyscy ‒ są one kluczowe dla sukcesu kliniki. Według Briana Conrada, CVPM, kierownika praktyki w Meadow Hills Veterinary Center w Kennewick w Waszyngtonie, konieczne jest zrozumienie siły, jaką dysponuje jeden klient, gdy zamieszcza negatywną opinię na nasz temat w internecie.
Kilka dni temu na wirtualnej konferencji dvm360, Conrad udostępnił szereg strategii, których zespoły weterynaryjne mogą używać do pacyfikowania potencjalnie kłopotliwych sytuacji z udziałem zdenerwowanych, a czasami wręcz wściekłych klientów lecznicy.
Conrad powiedział, że amerykańskie kliniki weterynaryjne tracą średnio od 20% do 25% swoich klientów rocznie. Oznacza to, że wielu z nich zostaje z nimi od 4 do 5 lat. Jak mówi ‒ prowadzenie kliniki nie jest możliwe bez klientów, a jeśli my się nimi nie zajmiemy, to zrobi to ktoś inny.
Pierwsze wrażenie o lecznicy wywarte na potencjalnego klienta zaczyna się już w rejestracji. Kiedy nowy klient zadzwoni warto opisać mu usługi, godziny, produkty oraz specjalizacje zespołu lecznicy. Na pewno pomoże to w budowaniu wiarygodnej opinii wśród właścicieli zwierząt.
Każdy przypadek jest inny, ale istnieje wiele przyczyn zdenerwowania klienta praktyką weterynaryjną np.:
- Negatywny wynik badań pacjenta,
- Problemy lub wątpliwości klienta pozostawione bez odpowiedzi,
- Spory pieniężne/finansowe,
- Niewłaściwa komunikacja lub jej brak między pracownikami a klientem
- Niedotrzymane terminy realizacji usług
- Klient jest uciążliwy,
- Długi czas oczekiwania,
- Niezgodność charakterów,
- Brak empatii lub troski ze strony personelu.
Conrad zauważył, że wspólnym mianownikiem każdego negatywnego doświadczenia klienta w praktyce weterynaryjnej są emocje. Uświadomienie sobie, że klient jest zdenerwowany i zaoferowanie prostych, szczerych przeprosin jest najlepszym pierwszym krokiem w naprawieniu sytuacji.
Kiedy jesteśmy niemili wobec naszych klientów lub mówimy im, że taki jest nasz sposób postępowania i kropka ‒ musimy liczyć się z tym, że taka osoba podzieli się swoimi wrażeniami z wizyty w sieci opisując sytuację tylko z własnej perspektywy, a biorąc pod uwagę jak potężny wpływ na ludzi mają opinie innych w internecie ‒ konsekwencje takiej recenzji mogą poważnie zaszkodzić reputacji praktyków.
Czytaj także: Czy lekarza weterynarii można oceniać w Internecie?
Oprócz okazania empatii, zrozumienia troski klienta i przeprosin gdy są uzasadnione, Conrad zaproponował wskazówki, które mogą pomóc rozwiązać możliwie szkodliwe sytuacje:
- Odizolowanie klienta ‒ Jeśli podnosi głos w poczekalni, zabierz go do innego pokoju, aby kontynuować rozmowę.
- Przedstawienie planu działania ‒ Porozmawiaj z personelem i opracuj plan, który pomoże radzić sobie z takimi sytuacjami w przyszłości.
- Dokonanie niezbędnych zmian ‒ Weź na siebie odpowiedzialność, jeśli błąd wyniknął z Twojej strony i zapewnij klienta, że w przyszłości sytuacja ta się nie powtórzy.
- Utrzymuj równowagę między klientem a personelem. Nie zawsze stawaj po stronie klienta lub personelu. Ważne jest utrzymanie prawidłowych i uczciwych relacji z obydwoma stronami.
Conrad polecił uczestnikom materiały i narzędzia AVMA pomocne w praktykach dotyczące zarządzania reputacją online i cyberprzemocą.
Conrad zachęcał jednak by właściciele i pracownicy praktyk nie skupiali się wyłącznie na sporadycznych skargach czy złych opiniach. Warto pochylić się nad codzienną misją lekarzy weterynarii, która sprawia, że mimo wszystko robią oni więcej dobrego niż złego każdego dnia ‒Kiedy zaczynasz zagłębiać się w emocje i czujesz, że nic nie idzie dobrze, spójrz na całkowitą liczbę faktur, które twoja praktyka produkuje w ciągu miesiąca. Prawdopodobnie masz tylko 3 do 5 niezadowolonych klientów na kilka tysięcy. Kiedy spojrzysz na to z z dystansem, zauważysz, że większość pracy, którą wykonujesz wraz z personelem, jest niesamowita.
Źródło: Vexed veterinary client? How to put out the fire
trudnymi klientami, trudnymi klientami, trudnymi klientami
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2783 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Antybiotykoterapia u świń – repetytorium. Zasady antybiotykoterapii oraz charakterystyka penicylin i cefalosporyn
Streszczenie Antybiotyki są jedną z najczęściej stosowanych grup leków u świń. Ich skuteczność jest w dużej mierze uzależniona od przestrzegania podstawowych zasad racjonalnej terapii oraz szerokiej wiedzy lekarza na ich temat. W artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące farmakodynamiki i farmakokinetyki antybiotyków β-laktamowych. Abstract Antibiotics are the most common class of drugs used in swine. Their […]
Torbiele jajnikowe bydła – ciągły problem w rozrodzie krów mlecznych
Streszczenie Częstotliwość występowania torbieli jajnikowych w Polsce wynosi 0-18%, natomiast dane światowe podają zakres nawet do 28%. Z punktu widzenia endokrynologicznego torbiele jajnikowe dzielimy na: pęcherzykowe, lutealne i mieszane. Zaburzenia w wydzielaniu LH lub nieprawidłowa odpowiedź jajników na wylew tego hormonu są bezpośrednią przyczyną powstawania torbieli jajnikowych. Abstract Prevalence of cystic ovarian disease in Poland […]
Antybiotykoterapia u świń – repetytorium. Zasady antybiotykoterapii oraz charakterystyka penicylin i cefalosporyn
Streszczenie Antybiotyki są jedną z najczęściej stosowanych grup leków u świń. Ich skuteczność jest w dużej mierze uzależniona od przestrzegania podstawowych zasad racjonalnej terapii oraz szerokiej wiedzy lekarza na ich temat. W artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące farmakodynamiki i farmakokinetyki antybiotyków β-laktamowych. Abstract Antibiotics are the most common class of drugs used in swine. Their […]
Przegląd najczęściej stosowanych niesterydowych leków przeciwzapalnych u koni. Czy wiemy coś nowego?
Schorzenia ortopedyczne stanowią znaczący procent zaburzeń zdrowotnych u koni, skracając często długość ich kariery sportowej. Istotną kwestią w leczeniu tego typu jednostek jest walka z bólem. Wśród stosowanych terapeutyków dominują niesterydowe leki przeciwzapalne. Substancje te wywierają jednak wiele niepożądanych efektów mogących stać się przyczyną kolejnych problemów zdrowotnych. Postęp w naukach farmakologicznych przyniósł jednak nowe, skuteczne […]
Eliminacja zwierząt ze względu na stan chorobowy – przekonaj się, czy musi być dokonywana po potwierdzeniu przez lekarza weterynarii
W artykule wskazano różne przypadki związane z eutanazją zwierząt, w tym dokonywaną na terenach leśnych gmin w oparciu o orzecznictwo sądowe administracyjne, a także Kodeks Etyki Lekarza Weterynarii oraz przepisy ustawowe dotyczące zakładów leczniczych dla zwierząt. Sprawdź, kiedy eliminacja zwierząt może być dokonywana po pisemnym potwierdzeniu przez lekarza, a kiedy nie wymaga się takiego potwierdzenia. […]
„Relacje, które zbudowałam zarówno z partnerami zewnętrznymi, jak i z innymi członkami IVSA są nieocenionym wsparciem, pomagającym w realizacji ambitnych celów” – wywiad z Liwią Arbatowską, Prezydent IVSA Poland
Liwia Arbatowska – studentka 4 roku weterynarii na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Prezydent IVSA Lublin oraz IVSA Poland w latach 2023-2025. Poza działalnością w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Studentów Weterynarii, pełni funkcję koordynatorki ds. kół naukowych w Radzie Uczelnianej Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Przyrdoniczego w Lublinie oraz radnej w Radzie Studentów Lublina. Członkini Polskiego Stowarzyszenia […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]