Jak komunikować się z rynkiem, nie naruszając prawa
Musimy poinformować rynek o istnieniu naszego ZLZ, o usługach, jakie świadczymy, musimy wyróżnić się wśród naszych konkurentów, nakłonić klientów do skorzystania z konkretnej usługi. Uwarunkowania prawne oraz związane ze specyfiką wykonywania wolnego zawodu zaufania publicznego ograniczają nasze klasyczne możliwości promocyjne (zakaz reklamy, ograniczenia informacji). Wydawać by się mogło, że jesteśmy w jakimś zaklętym kręgu konieczności i niemożności. Jednak nie jest tak źle.
W celu właściwego dobrania naszych działań komunikacyjnych, chcąc osiągnąć zamierzony efekt, jednocześnie nie naruszając prawa i naszej kieszeni, powinniśmy zapoznać się z:
- charakterystyką usług jako produktu rynkowego i czym różnią się od dóbr materialnych;
- różnicą nabywcy dóbr materialnych od nabywcy usług;
- CLAN – „cyklem aktywności nabywczej” klienta;
- uwarunkowaniami psychologicznymi wywierania wpływu na ludzi;
- oferowanymi usługami;
- narzędziami, którymi możemy dysponować.
Posiadanie tej wiedzy pozwoli nam na efektywne i niezbyt kosztowne sformułowanie strategii naszego komunikowania się z naszymi klientami i rynkiem.
Nasze rozważania rozpoczniemy od zastanowienia się, czym tak naprawdę charakteryzują się usługi i co jest specyficznego w usługach weterynaryjnych.
Charakterystyka usług – zasada 4 N
1. Niematerialność
Podstawową różnicą pomiędzy usługami a dobrami materialnymi jest niematerialny charakter usług. W przypadku dóbr materialnych nabywca kupuje produkt, który charakteryzuje się określonymi, mierzalnymi parametrami – wielkością, kształtem, kolorem, parametrami technicznymi. Usługi nie można dotknąć, spróbować czy też zobaczyć, zanim dokona się zakupu. Klient zamiast określonego dobra kupuje zazwyczaj bliżej mu nieznany proces. Każda rzecz czy sytuacja, której bliżej nie znamy, wywołuje w człowieku niepokój. W przypadku klientów – będących właścicielami zwierząt domowych, którzy są szczególnie związani emocjonalnie ze swymi pupilami (jest to kolejny domownik lub „dziecko”), niepokój przed nieznanym przeradza się w lęk. Dlatego też w procesie sprzedawania usług bardzo istotnym zadaniem sprzedającego jest zrobienie wszystkiego, aby ten rodzący się niepokój czy też lęk kupującego ograniczyć do minimum.
Można wyróżnić cztery strategie materializacji usług stosowane w komunikacji rynkowej:
- strategię asocjacji, polegającą na kojarzeniu usługi z istniejącymi osobami, miejscami lub obiektami (przedmiotami);
- strategię fizycznej reprezentacji, polegającą na ukazywaniu elementów materialnych będących istotnym (rdzeniowym) lub peryferyjnym elementem usługi;
- strategię dokumentacji, polegającą na przedstawianiu – opierających się na faktach – obiektywnych danych i informacji;
- strategię wizualizacji, polegającą na ukazaniu w przemawiający do wyobraźni, żywy sposób korzyści i przyjemności związanych z usługą (głównie po lub w trakcie jej konsumpcji, np. zadowoleni klienci biura turystycznego w trakcie zwiedzania zabytków) (1).
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2856 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
W ostatnich dekadach hodowla bydła mlecznego przeszła znaczącą transformację. Dzięki zaawansowanej selekcji genetycznej i udoskonalonym praktykom żywieniowym wydajność mleczna krów imponująco wzrosła. Jednak ten postęp nie jest pozbawiony wyzwań, wysokowydajne krowy okazały się bardziej podatne na różnorodne schorzenia metaboliczne i reprodukcyjne. W tym kontekście mykotoksyny zyskały na znaczeniu jako istotny, choć wciąż nie w pełni […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]