Kim jesteś w marketingu? Alicją czy Eweliną? Stary vs. nowy marketing
Agata Niemiec. Ekspertka ds. komunikacji i wizerunku, właścicielka agencji PR – Image Line Communications. Od początku pracy zawodowej specjalizuje się w budowaniu pozytywnego wizerunku firm i instytucji, skutecznej komunikacji, zapewnia wsparcie m.in. firmom z branży medycznej, weterynaryjnej, motoryzacyjnej. Prowadzi szkolenia w ramach projektu Akademia Trzecie Piętro, www.akademiatrzeciepietro.pl, jest współautorką projektu Kobiety Weterynarii.
Weterynaria rozwija się w sposób imponujący. Coraz więcej lecznic stawia na nowoczesny wygląd swoich gabinetów, na rynku jest wiele ciekawych szkoleń dla lekarzy pod kątem nowoczesnego biznesu. W ferworze codziennych zawodowych wyzwań nie może umknąć bardzo ważna kwestia – MARKETING!
MARKETING, który przechodzi zmiany i podlega trendom. Część z nich może nawet wymuszać sytuacja ekonomiczno-gospodarcza. Niełatwo więc za nimi nadążać.
W tym tekście chcę przypomnieć, że w ostatnich latach zaszły bardzo duże zmiany w marketingu. Znaczenia nabrały zupełnie nowe kanały kontaktu z klientami. Jednocześnie wcześniej wykorzystywane narzędzia marketingowe stały się mniej skuteczne. Powtarzam – mniej skuteczne, a co to oznacza? Że nie docierasz z komunikacją do swoich klientów, wykonujesz czynności, które nie rozwijają twojego biznesu, a to oznacza nie tylko, że stoisz w miejscu, ale… uwaga! Cofasz się!
Ale spokojnie, może nie jest tak źle, proponuję zacząć od przeglądu wszystkich działań marketingowych i sprawdzić, czy Twoja lecznica nadal dociera do swoich klientów, czy narzędzia, które stosujesz są skuteczne.
W tym artykule wyjaśniam bardzo dokładnie, jaka jest różnica między „starym” a „nowym” marketingiem. Mogę Cię zaprosić do takiego sprawdzianu? Świetnie, to usiądź wygodnie, przeczytanie tego tekstu nie zajmie Ci dużo czasu.
Kilka lat temu zaczęłam rozważać zakup nowych nart carvingowych. Od dłuższego czasu używałam bardzo starych nart, chciałam dla odmiany spróbować czegoś innego. W magazynie o nartach, który prenumerowałam od kilku lat, przeczytałam o nowościach różnych marek. Postanowiłam zgłębić temat. To były początki nart carvingowych. Podobnie jak miliardy innych konsumentów uznałam, że najpierw należy poszukać informacji w Google. Wpisałam w wyszukiwarce hasło: „carvingi”, po czym kliknęłam najlepszy wynik w wyszukiwaniu i tak trafiłam na stronę www, która w sposób specjalistyczny tłumaczyła, czym są narty carvingowe. Nie rozczarowałam się. Witryna natychmiast przykuła moją uwagę pięknymi zdjęciami i doskonałymi opisami różnych modeli nart. Autorzy tekstów na tej stronie prowadzili mnie po różnych ciekawostkach narciarskich i nie tylko zachwalali swoje produkty, lecz także zapoznawali z historią narciarstwa.
Na lekcji historii się jednak nie kończy. Firma udostępniała szczegóły procesu produkcyjnego nart, a także znalazłam informację o wyjeździe narciarskim z testowaniem nart, na który zdecydowałam się pojechać. To była jedna z lepszych przygód narciarskich w moim życiu. Gdyby nie bogata zawartość strony www, piękne zdjęcia, szczegółowe informacje o produktach i relacje zadowolonych klientów, szybko wróciłabym do wyników wyszukiwania, żeby sprawdzić ofertę innych producentów nart. Tymczasem wydałam dużo pieniędzy, nagradzając firmę, która potraktowała mnie z szacunkiem i zaprosiła do fascynującego świata cravingu, który pokochałam.
Nowatorskie podejście do prowadzenia biznesu wspomnianej przeze mnie firmy (nazwy nie będę podawać) doskonale ilustruje metodę marketingu, którą będę dzisiaj omawiać w tym artykule. I nie będzie o nartach, a o weterynarii.
Wstęp był bardzo sportowy, ale marketing dla lecznic i lekarzy weterynarii musi podobne trendy uwzględniać, ponieważ wymaga tego współczesny konsument.
Sieć i nowoczesny marketing oferują olbrzymie możliwości w zakresie docierania do klientów, a Ty sprawdzisz za chwilę, czy Twój biznes weterynaryjny idzie za klientem, wchodzi w jego buty (niekoniecznie narciarskie) i rozpoznaje jego potrzeby. A może został w starych, zdartych zelówkach, w których za daleko nie dojdziesz?
Dawno, dawno temu (pamiętam te czasy, bo wtedy zaczynałam swoją drogę zawodową) można było zrobić cztery rzeczy, by zostać zauważonym: oznaczyć swoją lecznicę, wywiesić szyld, prosić media tradycyjne, aby zainteresowały się tematem np. profilaktyki zwierząt oraz założyć stronę www z informacją o lecznicy. I na tym koniec. Natomiast teraz, w erze cyfrowej, taktyki marketingowe zmieniają się niemalże codziennie.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2608 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Title Swine pleuropneumonia – diagnostics and management Streszczenie Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Title Swine pleuropneumonia – diagnostics and management Streszczenie Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Streszczenie Pleuropneumonia i mykoplazmowe zapalenie płuc są chorobami układu oddechowego świń, które wywołują szczególnie duże straty ekonomiczne. Rozpoznawanie wymienionych chorób jest stosunkowo proste. Profilaktyka oparta jest na stosowaniu szczepionek. W Polsce dostępnych jest wiele szczepionek przeciwko MPS oraz kilka biopreparatów przeciwko App. Ich efektywność jest zróżnicowana i zależna od właściwości szczepów wywołujących choroby oraz składu […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Streszczenie Stomatologia koni jest dziedziną medycyny weterynaryjnej, w której nadal jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jednak ze względu na dynamiczny jej rozwój, a także rosnącą świadomość właścicieli koni oraz profesjonalistów zajmujących się ich obsługą i treningiem zapotrzebowanie na usługi z tego obszaru stale rośnie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, lekarze weterynarii specjalizujący się w stomatologii koni […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]