Wybrane zagadnienia dotyczące organizacji i odbywania praktyk zawodowych w zakładach leczniczych dla zwierząt. Cz. I
Przepisy prawa
W zależności od tego, czy właściciel zakładu leczniczego dla zwierząt decyduje się na przyjęcie na praktykę uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów z uczelni wyższych czy też absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (w tym uczelni wyższych), zastosowanie będą miały odrębne regulacje prawne. Dla uczniów i słuchaczy szkół ponadgimnazjalnych na kierunku technik weterynarii zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. Nr 244, poz. 1626 z późn. zm.) – dalej r.p.n.z.
W przypadku studentów na kierunku weterynaria odbywających obowiązkową praktykę na podstawie skierowania z uczelni wyższej zastosowanie będą miały przepisy Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).
Natomiast wobec osób (np.: technik weterynarii, student na kierunku weterynarii, absolwent studiów weterynaryjnych lub absolwent technikum weterynaryjnego – wszyscy przed ukończeniem 30. roku życia), które odbywają praktykę na własną rękę (bez skierowania ze szkoły lub z uczelni), zastosowanie ma Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. Nr 127, poz. 1052).
Delegację prawną do prowadzenia praktyk przez zakłady lecznicze dla zwierząt znajdziemy w art. 1 ust. 2 Ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt (Dz.U. z 2015 r., poz. 1047) – „zakład leczniczy dla zwierząt może być utworzony i utrzymywany również w celu realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu ze świadczeniem usług weterynaryjnych”. Przedmiotowa ustawa (art. 12) precyzuje także, jakie zakłady z mocy prawa muszą (kliniki weterynaryjne), a jakie mogą (pozostałe ZLZ) prowadzić szkolenia. Wśród szkoleń prowadzonych przez ZLZ wyróżniamy:
- szkolenie praktyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych;
- szkolenie praktyczne studentów wydziałów medycyny weterynaryjnej w zakresie wynikającym z programu studiów;
- szkolenia podyplomowe lekarzy weterynarii;
- szkolenia specjalizacyjne lekarzy weterynarii.
Szkolenia, o których mowa powyżej, są odpłatne, a wysokość odpłatności określa, w drodze uchwały, Krajowa Rada Lekarsko-Weterynaryjna.
Jeżeli właściciel ZLZ ma zamiar prowadzić szkolenia, musi to uwzględnić w regulaminie zakładu leczniczego dla zwierząt (Dział VII Szkolenia), podając zakres prowadzonych szkoleń (wzór regulaminu zakładu leczniczego dla zwierząt stanowi załącznik nr 1 do Uchwały nr 65/2015/VI Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z 10 grudnia 2015 r. w sprawie wzorcowego regulaminu zakładów leczniczych dla zwierząt i powiadomienia o zmianie regulaminu).
Aktualna wysokość odpłatności za szkolenia praktyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych i szkolenie praktyczne studentów wydziałów medycyny weterynaryjnej w zakresie wynikającym z programu studiów wynosi 32,00 zł od osoby za dzień praktyk (Uchwała nr 24/2014VI Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia wysokości odpłatności za szkolenie praktyczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych i szkolenie praktyczne studentów wydziałów medycyny weterynaryjnej w zakresie wynikającym z programu studiów, zmieniona uchwałą nr 27/2014/VI z dnia 15 lipca 2014 r.). Kwestia podstawy prawnej do pobierania opłat za szkolenia praktyczne studentów medycyny weterynaryjnej wzbudziła wątpliwości dziekanów wydziałów medycyny weterynaryjnej.
Pismem z dnia 8 kwietnia 2015 r. dziekani Wydziałów Medycyny Weterynaryjnej: SGGW w Warszawie, UWM w Olsztynie, UP we Wrocławiu i UP w Lublinie zwrócili się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi z prośbą o wystąpienie do NSA o uchylenie Uchwały nr 24/2014VI Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z dnia 10 czerwca 2014 r. zmienionej uchwałą nr 27/2014/VI z dnia 15 lipca 2014 r. w zakresie opłaty za szkolenia praktyczne studentów wydziałów medycyny weterynaryjnej, argumentując, że przedmiotowe uchwały KRLW są niezgodne z obowiązującym porządkiem prawnym i nie sposób się do nich zastosować. Póki co, uchwały nie zostały uchylone, a wiec obowiązują.
Organizacja praktyk dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe dla uczniów organizuje się w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie oraz zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności w rzeczywistych warunkach pracy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 r.p.n.z. praktyczna nauka zawodu organizowana jest w formie zajęć praktycznych, a w technikum i szkole policealnej – także w formie praktyk zawodowych. Zajęcia praktyczne mogą odbywać się u pracodawców, na zasadzie dualnego systemu kształcenia, na podstawie umowy o pracę zawartej pomiędzy młodocianym a pracodawcą lub umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.
Umowa powinna określać między innymi: strony umowy, formę praktycznej nauki zawodu oraz prawa i obowiązki stron umowy. Do obowiązków szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu należą: nadzór nad realizacją praktyk, współpraca z podmiotem przyjmującym uczniów, zapewnienie ubezpieczenia uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz akceptacja osób wyznaczonych na opiekunów praktyk zawodowych.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Ogólnopolski Dzień Koni
Koń od setek lat zajmował stałe miejsce w polskim krajobrazie, w polskim życiu, i w polskiej symbolice narodowej. Stanowił również symbol bogactwa, bowiem nie każdego było na niego stać. Zwierzęta te przez długi czas były popularnymi zwierzętami pociągowymi, pełniły też funkcje transportowe czy pracowały w gospodarstwach. Rozwój techniki zmienił jednak nieco rolę koni, we współczesnym […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej choroby są drobnoustroje Actinobacillus pleuropneumoniae (App). Cechą charakterystyczną […]
Szerzenie się, profilaktyka i terapia ważnych ekonomicznie chorób układu oddechowego świń (pleuropneumonia, mykoplazmowe zapalenie płuc)
Choroby układu oddechowego świń są ważnym problemem zdrowotnym i – w konsekwencji – ekonomicznym w chowie świń. Przyczyny wysunięcia się tej grupy chorób na czoło problemów zdrowotnych to, przede wszystkim, mająca miejsce w Europie około 30 lat temu zmiana systemu chowu świń z drobnotowarowego na średnio- i wielkotowarowy oraz potęgujący się z roku na roku […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Problemy stomatologiczne i wynikające z ich obecności przeszkody w prawidłowym użytkowaniu koni są jedną z częstszych przyczyn interwencji lekarzy weterynarii specjalizujących się w tej dziedzinie. Dowiedziono, że po diagnostyce kulawizn, szczepieniach, diagnostyce i leczeniu chorób układu rozrodczego, badanie przed kupnem/sprzedażą zajmuje najwięcej czasu praktykującym lekarzom weterynarii (1). Ewolucyjna droga od żyjącego we wczesnym Eocenie Hyracotherium […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Czynniki powiązane z użyciem antybiotyku w terapii: Czy wybór antybiotyku opierał się na badaniach klinicznych i dodatkowych (diagnoza, antybiogram)? Sprawdź odpowiedź na pytanie 3. Farmakokinetyka/farmakodynamika wybranego antybiotyku? Koncentracja i czas działania antybiotyku w zakażonej tkance a efektywność w stosunku do czynnika bakteryjnego wywołującego chorobę (spektrum działania antybiotyku, wrażliwość z antybiogramu – odpowiedzi na pytanie 3.). […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]