Świadoma obsługa klienta w ZLZ
Nasilająca się konkurencja oraz rosnące wymagania klientów ZLZ zmuszają właścicieli zakładów leczniczych dla zwierząt do poszukiwania nowych sposobów budowania przewagi konkurencyjnej i rozwiązań, które pozwolą wyróżnić się na tle coraz liczniejszej konkurencji oraz sprostają oczekiwaniom właścicieli zwierząt.
Sukces firmy uzależniony jest od umiejętności stworzenia i utrzymania trwałej przewagi rynkowej. Powodzenie osiągają ci, którzy prawidłowo wykorzystali dostępne narzędzia rynkowe. Lekarz weterynarii powinien rozpoznawać potrzeby swoich klientów i elastycznie dostosowywać asortyment świadczonych usług i produktów do obsługiwanego przez siebie rynku. Jednymi z elementów pozwalających odróżnić się od konkurencji są obsługa klienta i relacje personelu z klientami ZLZ. Obsługę klienta możemy postrzegać jako proces tworzenia wartości dodanej związanej ze świadczeniem usług lekarsko-weterynaryjnych.
Usługi weterynaryjne jako usługi profesjonalne ulegają procesowi standaryzacji (procedury, algorytmy), w skutek czego właściciel zwierzęcia nie jest w stanie zauważyć „technicznej” różnicy pomiędzy poszczególnymi propozycjami na rynku.
Jednakże, pomimo coraz bardziej powszechnego stosowania algorytmów i procedur, usługi lekarsko-weterynaryjne należą do grona usług o dużym zaangażowaniu osobowym, w którym wiele zależy od wysiłku i osobistej oceny sytuacji przez lekarza weterynarii, a efekt terapeutyczny bywa pochodną umiejętności komunikacyjnych lekarza weterynarii i jego zdolności do właściwego zaangażowania właściciela zwierzęcia w proces decyzyjny. O ile „techniczne” aspekty obsługi klienta można skopiować i powielić, o tyle kultura obsługi klienta pozostaje cechą indywidualną i nie można jej skopiować.
Relacja pomiędzy personelem ZLZ a właścicielem zwierzęcia odgrywa kluczową rolę w świadczeniu usług weterynaryjnych.
Przyjęcie relacyjnej perspektywy usługi weterynaryjnej rozumianej jako układ związanych ze sobą czynności, w których relacja osobowa jest jednym, ale nie jedynym ogniwem, pozwala spojrzeć w odmienny sposób na kwestię kompleksowej obsługi właścicieli zwierząt.
Usługa weterynaryjna w ujęciu marketingowo-relacyjnym staje się sekwencją epizodów, które tworzą relację personel ZLZ – właściciel zwierzęcia – zwierzę, w których osoba profesjonalisty odgrywa kluczową rolę. Jakość interakcji jest pochodną osobniczych predyspozycji personelu, jego fachowej wiedzy, ale także temperamentu i kultury osobistej.
Współpraca między lekarzem weterynarii a właścicielem zwierzęcia powinna być ujmowana w kategoriach interakcji, czyli wzajemnego oddziaływania na siebie zaangażowanych osób.
Zarówno lekarz weterynarii, jak i właściciel zwierzęcia wnoszą w tę specyficzną relację własne cechy indywidualne, takie jak: temperament, osobowość, doświadczenie życiowe oraz kompetencje zawodowe. Kluczowe w tej interakcji są kompetencje miękkie lekarza weterynarii. Kompetencje te zalicza się do grupy kompetencji społecznych i dotyczą one umiejętności budowania właściwych relacji w miejscu pracy (obsługi klienta).
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2855 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
W ostatnich dekadach hodowla bydła mlecznego przeszła znaczącą transformację. Dzięki zaawansowanej selekcji genetycznej i udoskonalonym praktykom żywieniowym wydajność mleczna krów imponująco wzrosła. Jednak ten postęp nie jest pozbawiony wyzwań, wysokowydajne krowy okazały się bardziej podatne na różnorodne schorzenia metaboliczne i reprodukcyjne. W tym kontekście mykotoksyny zyskały na znaczeniu jako istotny, choć wciąż nie w pełni […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]