Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Na bazie takiego podejścia powstała koncepcja marketingu-mix (5P) zakładająca współuczestnictwo kadry pracowniczej w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Aby temu sprostać, należy zatrudniać wykwalifikowany personel, który zagwarantuje obsługę na najwyższym poziomie. Rola personelu w procesie świadczenia usług ma bardzo duże znaczenie w kompleksowej obsłudze marketingowej. Skuteczne zarządzanie ZLZ wymaga nie tylko wiedzy stricte merytorycznej, ale również z zakresu marketingu, komunikacji oraz zachowania i psychologii klientów.
Jest to proces przechodzenia od twardych do miękkich wyznaczników konkurencyjności.
Coraz częściej źródłem tych wartości staje się marketingowa obsługa klienta, która polega na zrozumieniu, co myśli i czuje klient, co go drażni lub denerwuje, a co zadowala, jakie są jego oczekiwania i potrzeby, oraz na znalezieniu najlepszego sposobu ich zaspokojenia. Jest to więc proces budowania więzi z klientem, prowadzących do długotrwałego lojalnego związku. W docieraniu „do serca” właściciela zwierzęcia niezbędne są obecnie kreatywność i efekt pozytywnego zaskoczenia. Znajduje to odzwierciedlenie w coraz liczniejszych próbach zmian zarządzania ZLZ. Z roku na rok powiększa się liczba właścicieli ZLZ usprawniających proces obsługi i jakość relacji z klientami.
Aby ZLZ został zauważony na rynku, jego właściciel musi mieć odwagę być inny. Działając w sferze wysokospecjalistycznych usług, sprzedajemy przede wszystkim umiejętność obsługi klienta. Podejście do klienta jest często jedynym elementem pozwalającym wyraźnie odróżnić się od konkurencji. Współczesnego klienta należy zaangażować w swoje działania, a nie tylko obsługiwać. Celem działań powinno być dostarczenie klientom dodatkowych usług i pozytywnych doświadczeń.
Zadowolenie właścicieli zwierząt przełoży się na powtarzanie wizyt w ZLZ oraz przekazywanie pozytywnych informacji otoczeniu, co jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi promowania ZLZ. Dzisiaj ZLZ to nie tylko miejsce świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych, ale przede wszystkim ośrodek kompleksowej opieki weterynaryjnej, na który składają się: sprzedaż artykułów dla zwierząt, doradztwo z zakresu żywienia, pielęgnacji i utrzymania zwierząt, usługi hotelowe, usługi groomerskie, petsitterskie czy rehabilitacyjne.
Kluczem do sprzedaży usług weterynaryjnych staje się obecnie wartość dla klienta. Aby przygotować zespół do funkcjonowania ze współczesnym klientem, należy uświadomić mu zachodzące zmiany i różnice w mentalności klientów. Dlatego należy odejść od oferty, której główną osią sukcesu jest sama usługa, w kierunku tej, której główną osią jest klient i jego potrzeby. Wymaga to uczenia się empatii, aby zobaczyć świat oczami klienta i paradoksalnie rozwijania w nich asertywnej postawy, po to, aby mogli pełnić funkcję partnera podczas kontaktów z klientami.
Usługi weterynaryjne są oceniane na podstawie oczekiwań klientów.
W zależności od wyników tej oceny właściciele zwierząt podejmują decyzję co do dalszego korzystania z naszych usług. Należy pamiętać, że usługa weterynaryjna jest nie tylko łańcuchem szeregu czynności stricte lekarsko-weterynaryjnych (diagnoza, konsultacja, zabieg chirurgiczny, opieka pooperacyjna), lecz kompleksowym procesem obsługi, zorientowanym również na zaspokojenie potrzeb natury psychologicznej (poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny właściciela zwierzęcia).
Pomimo dużego znaczenia specjalistycznych technik diagnostycznych usługa weterynaryjna pozostaje kontaktem międzyludzkim i ludzko-zwierzęcym, w którym wiele zależy od wysiłku i osobistej oceny sytuacji przez personel ZLZ. Przyjęcie relacyjnej perspektywy usługi weterynaryjnej, rozumianej jako układ związanych ze sobą czynności, w których relacja osobowa jest jednym, ale nie jedynym ogniwem, pozwala spojrzeć w odmienny sposób na kwestię kompleksowej obsługi właścicieli zwierząt.
W ujęciu marketingowo-relacyjnym usługa weterynaryjna staje się sekwencją epizodów, które tworzą relację personel ZLZ – właściciel zwierzęcia – zwierzę, w którym osoba profesjonalisty odgrywa kluczową rolę. Jakość interakcji jest pochodną osobniczych predyspozycji personelu, jego fachowej wiedzy, ale także temperamentu i kultury osobistej.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2855 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
Toksyny T-2 i HT-2 Toksyny T-2 i HT-2 należą do grupy trichotecenów i są produkowane głównie przez grzyby z rodzaju Fusarium. Występują w zbożach, szczególnie w owsie, jęczmieniu i kiszonkach traw. Toksyny te, podobnie jak DON, na poziomie molekularnym działają na inhibicję syntezy białek, mogą również powodować uszkodzenia DNA i RNA. Wysokie poziomy trichotecenów mogą […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
We współczesnym chowie trzody chlewnej wczesne odsadzanie jest skutecznym sposobem na poprawę produktywności loch, ale może również powodować stres odsadzeniowy u prosiąt. Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu (50). Ponadto po odsadzeniu […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Pacjenci geriatryczni są grupą wymagającą szczególnej troski w wielu aspektach zdrowotnych. Opieka stomatologiczna w tej grupie jest także niezwykle istotnym elementem mającym wpływ na zdrowie. Stan uzębienia ma ogromny wpływ na dobrostan konia, ponieważ wiele schorzeń stomatologicznych, zwłaszcza u koni geriatrycznych, wiąże się z ogromnym bólem. W praktyce weterynaryjnej za pacjentów starszych uznaje się konie […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Odesłanie do innego zakładu Pamiętaj, że chociaż właściciel zgłosi się do ciebie ze zwierzęciem w stanie zagrożenia życia lub zdrowia, może zdarzyć się sytuacja, kiedy będziesz musiał odesłać go do innego zakładu leczniczego. W szczególności gdy twój zakład nie dysponuje właściwym wyposażeniem, aparaturą czy sprzętem w zależności od posiadanej kategorii: gabinetu weterynaryjnego, przychodni weterynaryjnej, lecznicy […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]