Integracja – droga do nowego wymiaru współczesnej weterynarii
Nasze ostatnie spotkanie we wrześniu 2016 roku zaowocowało wywiadem Jak zarabiać więcej, czyli szanse i bariery biznesowe we współczesnej lecznicy weterynaryjnej (WWP 9/2016). Co się od tego czasu wydarzyło w historii Tradico i marki ADDVENA?
Mirosław Furyk: Stosunkowo krótki czas upłynął od naszego spotkania, a wydarzyło się bardzo dużo.
Końcem listopada 2017 roku z grupą lekarzy weterynarii założyliśmy nowy podmiot – Polski Program Weterynaryjny Sp. z o.o. – który w wyniku podpisanych umów stał się właścicielem marki ADDVENA. Karmy ADDVENA, sprzedawane wyłącznie w praktykach weterynaryjnych, zyskują stale rosnącą pozycję na rynku karm ultra-premium. Portfolio karm dla psów zostało także uzupełnione linią dla kotów. Bardzo ważnym wsparciem dla produktów ADDVENA jest nasza autorska aplikacja Vet-Ap, za pośrednictwem której klienci praktyk weterynaryjnych mogą z dowolnego miejsca zamawiać karmę z dostawą do domu, a praktyka weterynaryjna, w której klient jest zarejestrowany, otrzymuje z tytułu tego zakupu należną jej marżę.
Ten system znajduje coraz więcej zwolenników zarówno wśród lekarzy weterynarii, jak i ich klientów, ze względu na wygodę i przejrzystość transakcji.
Wspomniał Pan o nowym podmiocie – Polskim Programie Weterynaryjnym Sp. z o.o.
Jaki jest cel Państwa działalności?
M.F.: Przede wszystkim, czytając ponownie treść naszego poprzedniego wywiadu, jestem pod wrażeniem trafności naszych ocen i tego, jak wpisały się one w nasze późniejsze działania. Pojedynczej praktyce weterynaryjnej, skupionej na realizacji swojej podstawowej funkcji usługowej, coraz trudniej sprostać wzorcom organizacyjnym na miarę oczekiwań klientów. Rośnie konkurencja, rosną oczekiwania klientów… Ostra konkurencja obserwowana między zakładami leczniczymi weterynaryjnymi ma wyłącznie cechy walki ekonomicznej i nie przynosi poprawy standardów jakościowych wykonywanych usług – prowadzi to powoli do ubożenia rynku usług weterynaryjnych i degradacji zawodu lekarza weterynarii. Postępując konsekwentnie według naszych założonych planów, w wyniku setek przeprowadzonych rozmów i spotkań, z grupą lekarzy posiadających duży autorytet w środowisku i niekwestionowane osiągnięcia zawodowe założyliśmy firmę Polski Program Weterynaryjny. Zasadniczym celem tego podmiotu jest budowanie pierwszego w Polsce modelu integracji partnerskiej na rynku weterynaryjnym. Dzięki uczestnictwu w programie stworzonym przez polskich ekspertów z branży i specjalnie na nasz rynek, lekarz weterynarii będzie mógł więcej czasu poświęcić realizacji swojej kluczowej misji i pasji. My w sposób profesjonalny pomożemy mu organizować jego zaplecze biznesowe.
Procesy integracji praktyk weterynaryjnych na rynkach – skandynawskim i brytyjskim – rozpoczęły się w latach 2008-2010. Od tego czasu powstały tam duże, bardzo dobrze zarządzane organizacje, których głównymi celami są: poprawa standardów obsługi klienta, szeroko pojęta optymalizacja kosztów oraz działania marketingowe i brandingowe prowadzone w skali, na jaką żadna indywidualna praktyka nie mogłaby sobie pozwolić.
W tym roku zaczął się kolejny etap rozwoju tych zintegrowanych struktur – konsolidacja w skali międzynarodowej, co oznacza, że procesy integracyjne nabiorą zdecydowanie większej dynamiki.
A jaki jest pomysł na PPW®?
M.F.: Rynek weterynaryjny w Polsce, zgodnie ze swoim powołaniem, zorientował się głównie na świadczenie usług lekarskich. W wywiadzie w 2016 roku wyraziliśmy opinię, że rynek ten posiada ogromny potencjał biznesowy, który zamierzamy uwolnić z korzyścią zarówno dla środowiska, jak i jego klientów, poprzez model wielopłaszczyznowej integracji organizującej w profesjonalny sposób wsparcie biznesowe dla praktyk, które przystąpią do naszego programu.
Licencja na prowadzenie placówki pod patronatem Polskiego Programu Weterynaryjnego pozwoli na zdobycie nowych klientów poprzez profesjonalizację działań biznesowych. PPW® gwarantuje wsparcie najlepszych specjalistów, na które żadna z placówek nie mogłaby sobie pozwolić samodzielnie.
Brzmi to interesująco. Proszę przybliżyć nam koncepcję Programu PPW®.
M.F.: Istota Programu polega na tym, że Organizator Programu – PPW® Sp. z o.o.
−
przyznaje swoim partnerom – Uczestnikom programu – w formie płatnej
licencji prawo do korzystania z wypracowanej koncepcji biznesowej
i znaku towarowego, a także do korzystania ze stałej pomocy
organizacyjnej i merytorycznej w ściśle określonych płaszczyznach
współpracy. Przez cały okres trwania umowy, jej strony pozostają prawnie
i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami.
Istotne jest,
że Uczestnik, prowadząc praktykę weterynaryjną, korzysta z wypracowanych
standardów i wsparcia merytorycznego PPW w zakresie organizacji części
biznesowej, ale podejmuje autonomiczne decyzje o wyborze najlepszej
drogi rozwoju swojej praktyki w wymiarze lokalnym. Początek budowania
relacji pomiędzy PPW® a Uczestnikiem w ogólnym zarysie wyglądać będzie następująco:
Krok 1: audyt
indywidualny prowadzony w praktyce Uczestnika, obejmuje relacyjne
obszary związane z prowadzeniem praktyki weterynaryjnej – analiza pracy
praktyki, działania PR, zarządzanie zespołem, komunikacja wewnątrz
i na zewnątrz firmy, obsługa klienta, komunikacja werbalna i niewerbalna
z klientem oraz pacjentem, zarządzanie czasem;
Krok 2: w oparciu o raport z audytu – szkolenie podstawowe obejmujące audytowane obszary dla całego personelu praktyki Uczestnika;
Krok 3: przekazanie dokumentacji instruktażowej opisanej w podręczniku operacyjnym: Księga Operacyjna – Standardy Obsługi Klienta;
Krok 4: dodatkowe szkolenia obejmujące inne obszary związane prowadzeniem praktyki weterynaryjnej – skuteczna aranżacja przestrzeni, visual merchandising, media sensoryczne, elementy wystroju praktyki – stroje, emblematy, elementy graficzne, branding zewnętrzny, wewnętrzny;
Krok 5: przygotowanie
indywidualnie zaprojektowanych dla Uczestnika działań marketingowych,
związanych z poinformowaniem lokalnego rynku o jego ofercie;
Krok 6: okresowa
ocena procesów zachodzących w praktyce Uczestnika poprzez wypełnianie
arkuszy ocen przez właściciela praktyki lub audytora zewnętrznego, tzw.
audytora incognito.
Po rozpoczęciu współpracy przewidujemy:
- w pierwszych tygodniach wdrażania Programu bezpośrednie wsparcie ze strony personelu własnego PPW® oraz starannie dobranych konsultantów zewnętrznych;
- w czasie 3-6 miesięcy przewidujemy również program szkoleniowy dla właścicieli praktyk.
Nie da się ukryć, to robi wrażenie! Widzę, że w centrum waszego zainteresowania są głównie aspekty biznesowe.
M.F.: Tak rzeczywiście jest. Uznaliśmy, że budową kompetencji medycznych w podstawowym i specjalistycznym zakresie zajmuje się wystarczająco dużo podmiotów i organizacji. Lekarze wyjeżdżają również zagranicę, gdzie w różnych formach budują swoje kompetencje medyczne. Aby jednak odpowiednio sprzedać swoją wiedzę medyczną, należy posługiwać się równie wysokimi kompetencjami w zakresie relacyjnym, a z tym już jest źle lub bardzo źle, o czym mówią zresztą sami lekarze.
Jednak to nie wszystko – w ramach naszej organizacji funkcjonują również bardzo ważne działy, które w zasadniczy sposób zmieniają podmiotowość pojedynczej praktyki weterynaryjnej w relacjach z firmami – dostawcami produktów, usług i mediów.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2609 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Streszczenie Diagnostyka chorób zakaźnych przeprowadzana jest w oparciu o szereg informacji, a jednym z ich źródeł są wyniki badań laboratoryjnych. Należy przygotować plan diagnostyczny zawierający listę kolejnych badań. Poniższy artykuł przedstawia procedury, których należy przestrzegać w przypadku podejrzenia choroby zakaźnej świń. Jakość wyników testów laboratoryjnych w kierunku identyfikacji poszczególnych czynników etiologicznych jest w dużej mierze […]
Podkliniczny niedobór wapnia i jego wpływ na wyniki rutynowych badań laboratoryjnych w różnych okresach laktacji u krów mlecznych
Title Swine pleuropneumonia – diagnostics and management Streszczenie Obserwacje epizootiologiczne oraz wyniki badań klinicznych, anatomopatologicznych i laboratoryjnych prowadzonych w chlewniach średnio- i wielkotowarowych, w których stwierdzano nagłe zachorowania – z ostrymi objawami ze strony układu oddechowego, przede wszystkim wśród warchlaków i tuczników – wskazują, że ich przyczyną dość często bywa pleuropneumonia świń. Czynnikiem etiologicznym tej […]
Praktyczne aspekty diagnostyki laboratoryjnej chorób świń
Streszczenie Diagnostyka chorób zakaźnych przeprowadzana jest w oparciu o szereg informacji, a jednym z ich źródeł są wyniki badań laboratoryjnych. Należy przygotować plan diagnostyczny zawierający listę kolejnych badań. Poniższy artykuł przedstawia procedury, których należy przestrzegać w przypadku podejrzenia choroby zakaźnej świń. Jakość wyników testów laboratoryjnych w kierunku identyfikacji poszczególnych czynników etiologicznych jest w dużej mierze […]
Wprowadzenie do stomatologii koni
Streszczenie Stomatologia koni jest dziedziną medycyny weterynaryjnej, w której nadal jest więcej pytań niż odpowiedzi. Jednak ze względu na dynamiczny jej rozwój, a także rosnącą świadomość właścicieli koni oraz profesjonalistów zajmujących się ich obsługą i treningiem zapotrzebowanie na usługi z tego obszaru stale rośnie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, lekarze weterynarii specjalizujący się w stomatologii koni […]
Wskazówki na wypadek widocznego niepowodzenia terapii antybiotykowej. Kryteria skutecznej terapii oraz kluczowe pytania jako 5 kroków drzewa analitycznego
Analiza oceny przypadków klinicznych przy podejrzeniu braku skuteczności działania antybiotyków. Jak powinno wyglądać drzewo decyzyjne i na jakie pytania należy podczas takiej analizy odpowiedzieć? Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność terapii? Czasem wystarczy tylko odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Z punktu widzenia hodowcy główne kryteria oceny terapii przeciwbakteryjnej to wyraźne złagodzenie, a następnie ustąpienie objawów klinicznych […]
Czarno na białym – mastitis okiem praktyka – rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim
Rozmowa z dr. n. wet. Sebastianem Smulskim, pracownikiem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalistą w dziedzinie profilaktyki i leczenia mastitis u krów, który w swoich badaniach zgłębia tematykę zapalenia gruczołu mlekowego u bydła, zarówno w aspekcie naukowym, jak i praktycznym. Większość zapaleń gruczołu mlekowego ma etiologię bakteryjną. Dlaczego, pomimo rozwoju mikrobiologii, medycyny weterynaryjnej i prowadzonych badań, […]
XVIII FORUM ZOOTECHNICZNO-WETERYNARYJNE: NOWE HORYZONTY W ROZRODZIE ZWIERZĄT
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia br. odbyło się XVIII Forum Zootechniczno-Weterynaryjne pod hasłem „Rozród zwierząt w dobie selekcji genomowej”. To wydarzenie zgromadziło liczne grono lekarzy weterynarii oraz hodowców, by omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli i rozrodu zwierząt. Organizacja Forum była wspólnym przedsięwzięciem Poznańskiego Koła Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, Wielkopolskiego Oddziału Polskiego […]