Personel jako element marketingu-mix w zakładzie leczniczym dla zwierząt
Rola średniego personelu w koncepcji marketingu-mix
Istotnym elementem potraktowania ludzi jako elementu marketingu-mix jest rozróżnienie ról, jakie odgrywają oni zarówno w działalności marketingowej, jak i w kontakcie z klientem. Każdy pracownik niezależnie od zajmowanego stanowiska powinien wiedzieć, jaką funkcję pełni w procesie realizacji założeń strategii przedsiębiorstwa. Tak więc pierwszym krokiem w procesie strategii marketingowej dla personelu jest określenie jego roli i zakresu obowiązków oraz wyjaśnienie swoich oczekiwań w całokształcie misji i celów przedsiębiorstwa.
Tylko wtedy zarządzający ZLZ może oczekiwać, że wszyscy pracownicy będą działać w tym samym kierunku, zgodnie z celami firmy. Stace Gibson stwierdził, że „(…) aby zdobyć szacunek, trzeba postępować zgodnie ze starą zasadą – traktować innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany”. Dwa najbardziej znaczące czynniki charakteryzujące rolę personelu to stopień zindywidualizowania świadczonej usługi i stopień podejmowania przez personel decyzji koniecznych do tego, by spełnić potrzeby indywidualnych klientów.
Współcześni klienci w coraz większym zakresie zwracają uwagę na łatwość, wygodę i szybkość świadczonych usług. Klient denerwuje się, kiedy ma czekać w kolejce. Badania P. Underhilla dowodzą, że pacjenci nie potrafią obiektywnie oceniać upływu czasu, czekając w kolejce. Wiedząc o tym, warto podejmować starania, aby uruchomić personel pomocniczy, aby skrócić niedogodności związane z oczekiwaniem w kolejce.
Jednym z najlepszych sposobów jest dopilnowanie, aby personel angażował się w kontakty z klientem zaraz po przekroczeniu progu ZLZ. Personel ZLZ powinien mieć świadomość, że usługi dodatkowe (sklep zoologiczny, fryzjer) stwarzają zapotrzebowanie na nowe sposoby kontaktowania się z właścicielami zwierząt. Niezależnie od skupiania uwagi na doradztwie i misji zawodu warto kształtować szersze umiejętności związane z utrzymywaniem kontaktów z właścicielem zwierzęcia w ZLZ.
Kompetencje średniego personelu
Świadcząc profesjonalne usługi, kładzie się szczególny nacisk na rolę personelu, a w szczególności na jego: specjalistyczną wiedzę, konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji, jak również działania oparte na własnym rozsądku, wpływie na życie innych oraz postępowanie zgodnie z etyką.
Pracowników, ze względu na częstotliwość kontaktów z klientem oraz stopień uczestnictwa w konwencjonalnych działaniach marketingowych, można podzielić na 2 grupy: first contact people lub front office (osoby pierwszego kontaktu) i back office people (pracownicy zaplecza, wspierający sprzedaż usług, niemający bezpośredniego kontaktu z klientem lub kontakt bardzo rzadki).
Kompleksowe świadczenie usług weterynaryjnych wymaga połączenia wiedzy merytorycznej pracowników z umiejętnościami dodatkowymi, które sprawią, że ich profesjonalizm zostanie wykorzystany w pełni. W odniesieniu do personelu ZLZ oczekiwane umiejętności dodatkowe to m.in.: organizowanie, utrzymywanie i doskonalenie swojego stanowiska pracy, rozpoznanie i zrozumienie wymagań właściciela zwierzęcia, komunikowanie swoich spostrzeżeń co do możliwości doskonalenia usług.
Ponadto pracownik front office musi umieć prowadzić rozmowę z klientem i wzbudzać zainteresowanie usługami dodatkowymi oraz powinien cechować się grzecznością i zrozumieniem potrzeb klienta. Prawdziwą sztuką jest umieć szybko rozpoznawać styl zachowania klienta, zrozumieć, co go motywuje do podjęcia decyzji, i skutecznie dostosować do niego styl, wykorzystując przy tym swoje mocne strony.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2855 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
Środki wiążące mykotoksyny i wspomagające terapie Współczesne strategie minimalizacji ryzyka związanego z mykotoksynami opierają się na zaawansowanym, wielokierunkowym podejściu, łączącym środki wiążące i rozkładające toksyny w połączeniu z prebiotykami i probiotykami. Glinokrzemiany, będące naturalnymi lub syntetycznymi minerałami glinokrzemowymi, wykazują wysoką skuteczność w adsorpcji mykotoksyn. Ich działanie polega na tworzeniu stabilnych kompleksów z toksynami, uniemożliwia ich […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Ze względu na stymulację układu odpornościowego aminokwasy są najczęściej atakowanym składnikiem odżywczym, a prosięta mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na aminokwasy podczas odsadzenia (49). Dodatek niektórych aminokwasów do paszy może zwiększyć poziom czynników przeciwwydzielniczych w osoczu i zmniejszyć częstość występowania biegunki u prosiąt odsadzonych (30). Badania wykazały, że gdy układ odpornościowy jest atakowany, na przykład podczas […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Wklęsłe powierzchnie trące U koni w wieku powyżej 20 lat powierzchnie trące zębów policzkowych zaczynają przybierać wklęsły kształt i tracą wypukłe listewki poprzeczne. Najwcześniej zmiany te pojawiają się w pierwszych górnych trzonowcach (109 i 209), a z czasem obejmują kolejne zęby. Zmniejsza to w znaczący sposób powierzchnię rozcierania pokarmu. Jeśli sytuacja dotyczy wielu zębów, a […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]