Lek. wet. Monika Knoppek ‒ Marketing to proces dążenia do wcześniej zamierzonego celu
Na vetkompleksowo.pl trwa miesiąc marketingu, dlatego dziś zapraszamy do przeczytania rozmowy z lek. wet. Moniką Knoppek, ekspertką miesiąca.
Lek. wet. Monika Knoppek ‒ absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, oraz kierunku „Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym” na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ukończyła również studium szkoły trenerów biznesu „Moderator” we Wrocławiu. Z farmaceutyczną branżą weterynaryjną jest związana od 2004 roku. Zdobywała doświadczenie w pracy na różnych stanowiskach zarówno w dziale handlowym, jak i w dziale marketingu (menadżer techniczny i menadżer produktu) w 3 międzynarodowych firmach farmaceutycznych: Vetoquinol Biowet, Boehringer Ingelheim, Zoetis. W tym czasie również współpracowała z wieloma agencjami reklamowymi i szkołami trenerów, m.in. z firmą KEREL przy projekcie związanym z merchandisingiem w weterynarii. Od blisko 6 lat, jako właściciel firmy VetOptima, zajmuje się wspieraniem placówek weterynaryjnych w działaniach marketingowych, mających na celu ich rozwój i szybkie osiągnięcie zamierzonych celów. Współpracuje na stałe z kilkudziesięcioma placówkami w całej Polsce, wspomaga jednorazowo firmy, które proszą o przyjrzenie się ich pracy i wskazówki, w jakim kierunku pójść dalej i od roku zarządza samodzielnie przychodnią na Górnym Śląsku.
Regularnie prowadzi szkolenia dla lekarzy weterynarii na temat przedsiębiorczości, komunikacji, marketingu i zarządzania. Na stałe jest związana z firmami IDEXX Laboratoria oraz Kliniką XP i firmą Sitesbi, wspomagając lekarzy weterynarii w jak najlepszym kontakcie z klientem i pomagając im budować profesjonalny wizerunek.
Czy żeby zajmować się marketingiem weterynaryjnym trzeba być lekarzem weterynarii?
W mojej ocenie – nie, nie trzeba być lekarzem weterynarii ale warto dobrze poznać rynek i jego specyfikę. Lekarze weterynarii, to osoby inteligentne i wykształcone, co stanowi wyzwanie, bo nie jest łatwo nimi zarządzać. Bycie lekarzem ułatwia pracę marketingową i dotarcie do osób z tej branży, poprawia komunikację, pozwala zrozumieć motywy jakimi się kierują w swojej pracy, ale nie jest konieczne. Gdybym miała wybierać pomiędzy osobą mającą predyspozycje do mądrego zarządzania, ale nie będącą lekarzem i lekarzem bez talentu w tym obszarze, wybrałabym tą pierwszą, bo łatwiej jest zrozumieć rynek niż nauczyć się wpływać na ludzi.
Czy wiedza na temat reklamy i promocji jest potrzebna każdemu lekarzowi weterynarii?
Myślę, że każdemu usługodawcy taka wiedza się przydaje, ale można pracować i osiągnąć jakiś określony efekt również jej nie mając. Potrzebna jest na pewno świadomość tego, czego oczekuje od nas opiekun pacjenta, umiejętność jasnej komunikacji i wzbudzania zaufania u ludzi. Wiedza na temat tego jak o sobie opowiadać w dozwolonych dla nas kanałach, ma wpływ na liczbę klientów i ich rodzaj, co ułatwia pracę, rozwój w poszczególnych dziedzinach, specjalizację w wybranych tematach. Jeśli mamy jakieś marzenie, plan na swoją karierę, to wskazana jest wiedza marketingowa, która pomoże nam to osiągnąć, również na temat reklamy/promocji.
Na co należy zwrócić uwagę w działaniach marketingowych w dziedzinie weterynarii?
W mojej ocenie na komunikację zarówno tą wewnątrz zakładu, jak i w sieci, w okolicy itp. Dla mnie jest to podstawa do osiągnięcia sukcesu. Druga sprawa to cel do zdobycia i plan działania. Jeśli nie wiemy gdzie chcemy „dojść”, to bardzo trudno jest określić kroki do osiągnięcia tego celu. Weterynaria w najprostszym tłumaczeniu to sztuka leczenia zwierząt, ale już dzisiaj wiemy, że możemy uprawiać ten zawód na różnym poziomie. Powstają specjalizacje, rynek nam się coraz mocniej różnicuje. Jeśli nie będziemy szli do przodu, nie będziemy się rozwijać w jakimś kierunku, to konkurencja nas z tego rynku wypchnie. Najbliższe lata prawdopodobnie pokażą nam to jeszcze bardziej niż mogliśmy to obserwować do tej pory przez ekspansję sieciówek. Ważne jest również, aby w naszej komunikacji nie mijać się z prawdą. Klient prędzej czy później zweryfikuje nasze działania, więc kłamstwo może nam tylko zaszkodzić i zburzyć zaufanie, jakim jesteśmy obdarzani.
Marketing to również social media, jak ocenia Pani obecną wiedzę lekarzy weterynarii na temat marketingu sieciowego?
Jest dużo większa niż była jeszcze kilka lat temu. Wydaje mi się, że lekarzom nie tyle brakuje wiedzy, co czasu na zajmowanie się swoim wizerunkiem w social mediach. Zawsze na początku jest na to czas i zapał, a z czasem, kiedy przybywa pacjentów, zaczynamy zaniedbywać ten kanał komunikacji, opierając się na poleceniach czyli marketingu szeptanym. Czy wtedy coś tracimy? Wielu lekarzy uważa, że nie, jednak ja się z tym jednak nie zgadzam. Sama widzę jak łatwo wykreować swoich pracowników na specjalistów w danej dziedzinie. Jeśli lekarz ma wiedzę wykraczającą poza przeciętność, przez cały czas się szkoli, a my zapewnimy mu odpowiednich pacjentów, to jego rozwój będzie przebiegał dużo szybciej, motywacja do pracy będzie wysoka, a on sam będzie miał dużo większą satysfakcję z tego co robi i na jakim poziomie to robi. Bardzo dużą rolę mogą odgrywać tu właśnie social media.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2814 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Choroby racic jako ważna przyczyna brakowania krów w stadzie bydła mlecznego
Streszczenie Kulawizna i choroby racic stanowią poważny problem w hodowli bydła mlecznego. Choroby racic mogą być bezpośrednią lub pośrednią przyczyną eliminacji krów ze stada. Zaburzenia motoryczne wpływają na stan ogólny organizmu, powodując straty dla hodowcy z powodu spadku mleczności, obniżonej płodności czy występowania zaburzeń metabolicznych. Kompleksowa opieka, monitorowanie i szybkie diagnozowanie rodzaju choroby umożliwia zastosowanie […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]