Świadoma obsługa klienta w ZLZ
Analiza potrzeb
Głównym celem wizyty właściciela zwierzęcia w ZLZ jest realizacja (zaspokojenie potrzeby). Potrzeba jest przyczyną, dla której właściciel zwierzęcia podejmuje działanie zmierzające do skorzystania z usług ZLZ lub zakupu produktu. Podstawowym zadaniem świadczącego usługi jest zaspokojenie potrzeb klienta. Umiejętne rozpoznanie i analiza potrzeb klienta stanowią jeden z ważniejszych elementów świadomej obsługi klienta w ZLZ. Lekarze weterynarii mogą także aktywnie wpływać na modyfikowanie potrzeb klienta. Musimy jednak pamiętać, że warunkiem budowania zaufania do ZLZ jest unikanie sytuacji, w której oferujemy klientowi coś, o czym wiemy, że nie spełni jego oczekiwań lub nie rozwiąże jego problemów.
Podstawową zasadą jest przedstawienie oferty po dokładnym „zdiagnozowaniu” jego potrzeb.
Aby prawidłowo odczytać potrzeby pacjenta (zarówno werbalizowane, jak i nie), należy umiejętnie komunikować się z klientem. Jedną z najważniejszych cech personelu ZLZ, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, jest umiejętność komunikacji. Prawdziwą sztuką jest, aby szybko umieć rozpoznawać styl zachowania klienta, zrozumieć, co go motywuje do podjęcia decyzji, i skutecznie dostosować do niego swój styl, wykorzystując przy tym swoje mocne strony.
Skuteczne porozumiewanie się z właścicielem zwierzęcia zapewni konsekwentne przestrzeganie trzech ważnych reguł: jasności komunikatu (prostego zrozumiałego słownictwa), jego zwięzłości (skracanie wypowiedzi) i empatii (umiejętność wczucia się w rolę rozmówcy, jego nastawienia i oczekiwania co do formy i zawartości wysyłanych komunikatów). O w pełni efektywnej komunikacji można mówić dopiero wówczas, gdy treść wypowiedzi jest zrozumiana zgodnie z intencjami nadawcy przekazu. W analizie potrzeb bardzo istotne jest słuchanie klienta. Jedną z technik efektywnego porozumiewania się (odkrywania potrzeb klienta) jest aktywne słuchanie. Słuchać aktywnie to znaczy skupiać się na rozmówcy i na tym, co ma nam do powiedzenia.
Umiejętność słuchania klientów ZLZ buduje zaangażowanie i tworzy pozytywne relacje, stwarza możliwość dotarcia do istotnych zagadnień i emocji.
Personel ZLZ powinien dostrzec różnice między słuchaniem a słyszeniem. Słyszenie jest procesem fizjologicznym, biernym, którego nie można się nauczyć. Słuchanie natomiast implikuje zaangażowanie, świadomość i wolę. Aktywne słuchanie implikuje zaangażowanie, które możemy wyrazić za pomocą komunikatów werbalnych i niewerbalnych (4).
Jest to umiejętność, której można się nauczyć. Do „narzędzi” wykorzystywanych w procesie aktywnego słuchania należą: parafrazowanie, odzwierciedlenie, precyzowanie, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, dostosowanie postawy ciała do klienta, empatia, nieużywanie negatywnych komunikatów oraz stosowanie zrozumiałego dla klienta języka.
Podsumowanie
Skupiając się na „technicznych” aspektach świadczonej usługi, personel medyczny zapomina, że przedmiotem oceny właścicieli zwierząt jest również (a może przede wszystkim?) element relacyjno-komunikacyjny. Jak słusznie zauważa Maier: „kompetencje merytoryczne stanowią jedynie konieczny, ale nie wystarczający warunek sukcesu”. Świadoma obsługa klienta wymaga dopracowanego i konsekwentnego podejścia. Zdanie się na improwizację i przypadek może być kosztowne. Umiejętność budowania trwałych relacji z klientami ZLZ w oparciu o przemyślaną strategię to jeden z warunków skutecznej i świadomej obsługi klienta. Cytując Mayę Angelou: „Ludzie mogą zapomnieć, co powiedziałeś, mogą zapomnieć, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się dzięki Tobie poczuli”.
Piśmiennictwo dostępne u autora.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2855 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
Zatrucie mykotoksynami – objawy i diagnostyka Objawy kliniczne sugerujące zatrucie mykotoksynami u bydła mlecznego mogą być niespecyficzne i często nakładać się na inne problemy zdrowotne lub środowiskowe na fermie. Ważne, aby zrozumieć, że inne czynniki chorobotwórcze, złe warunki dobrostanowe czy niewłaściwe żywienie mogą potęgować efekty działania mykotoksyn i nawet mniejsza kontaminacja pasz w połączeniu z […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Równowaga elektrolitowa Do jelit warchlaków codziennie trafia od 8 do 10 l płynu, a większość wchłaniania wody następuje w jelicie cienkim (10). Wchłanianie i wydzielanie w błonie śluzowej jelit zachodzi jednocześnie, w zależności od polarności komórek nabłonkowych, i pomaga utrzymać potencjał błonowy, żywotność komórek, odpowiednie wchłanianie składników odżywczych i regulację metabolizmu drobnoustrojów (78). Wchłanianie wody […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Braki w uzębieniu U starszych koni dość częstym problemem są braki w uzębieniu. Powodem mogą być ekstrakcje we wcześniejszym okresie życia, diastemy i choroby przyzębia doprowadzające do rozchwiania i wypadania lub po prostu zużycie się zęba. O ile brak jednego zęba policzkowego nie wpływa znacząco na rozcieranie paszy, o tyle brak 3-4 zębów już bardzo […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
Piśmiennictwo mec. Anna SłowińskaVox Poland Pomoc PrawnaSzczecin Facebook0Tweet0LinkedIn0
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]