#social media – w sieci komunikatów. Wywiadu udzielili lek. wet. Natalia Strokowska i Wojciech Perchuć
Wojciech Perchuć,
socjolog i digital marketing manager z wieloletnim doświadczeniem w branży online. Prowadzi firmę DGTall (www.dgtall.co) i specjalizuje się w marketingu branży vet i pet. W Vetnolimits odpowiada za tworzenie kampanii marketingowych oraz identyfikację wizerunkową w sieci.
Lek. wet. Natalia Strokowska MRCVS, specjalistka chorób zwierząt nieudomowionych, obszary jej specjalizacji obejmują również: biznes, marketing, budowanie wizerunku lekarza weterynarii w sieci, pozytywne przywództwo. Od 2015 roku prowadzi firmę edukacyjną i szkoleniową Vetnolimits (www.vetnolimits.com), która organizuje szkolenia, konferencje i kursy dla lekarzy weterynarii i studentów.
Facebook, a może strona www. Które z narzędzi da nam większy zakres możliwości? Czy tworzyć profil, gdy mamy sprawnie działającą stronę internetową?
Wojciech Perchuć: Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czy odnotowujemy na stronie www ruch użytkowników odpowiedniej wielkości. Dlatego bardzo ważne w prowadzeniu strony lecznicy jest stałe monitorowanie jej użyteczności dla odwiedzających ją osób. Chodzi nie tylko o to, ile osób wchodzi na dane podstrony, ale również o to, ile czasu na nich spędzają, jaki jest współczynnik odrzuceń czy skąd wchodzi się na naszą stronę. Ten pierwszy wskaźnik mówi nam o tym, czy treść jest w odpowiedni sposób angażująca, kolejny wskazuje, jaka część użytkowników otworzyła stronę i się z niej „wycofała”. Źródła pochodzenia ruchu na naszej stronie (wyszukania, social media, wejścia bezpośrednie itd.) mówią nam natomiast o tym, skąd użytkownicy wchodzą na naszą stronę. Mając te podstawowe dane analityczne, możemy wyciągać wnioski i dostosowywać treść strony tak, aby była bardziej wartościowa i czytelna dla naszych potencjalnych klientów.
Strona ZLZ na Facebooku wymaga od nas zupełnie innej pracy. Tutaj stawia się przede wszystkim na regularne nawiązywanie relacji z właścicielami zwierząt poprzez publikację treści własnych i zapraszanie do dyskusji (w formie tekstu lub zdjęć). Facebook to kanał zdecydowanie bliższych i silniejszych relacji – dobrze prowadzony może być świetnym narzędziem do zjednywania sobie kolejnych klientów.
Odpowiadając więc na pytanie – strona www daje nam zdecydowanie więcej możliwości, jeśli chodzi o prezentację treści i jej rodzaj. Jest też niezbędnym narzędziem do tego, aby nasz biznes odpowiednio pozycjonował się w wynikach wyszukiwania.
Pierwszy kontakt z ZLZ odbywa się często poprzez poszukiwanie informacji o nim na Facebooku. Jak sprawić, by komunikacja na tym poziomie była efektywna? Czego nie może zabraknąć na prowadzonym przez gabinet profilu?
Wojciech Perchuć: Myślę, że jeśli chodzi o wyszukiwanie w sieci usług weterynaryjnych, to najwięcej zapytań pojawia się w wyszukiwarce Google lub Mapach Google, a z nimi połączony jest profil na Google Moja Firma. Jeśli jednak chcemy przygotować swój profil na Facebooku, to powinniśmy pamiętać o kilku elementach. Właściciel zwierzęcia będzie zapewne szukał takich podstawowych informacji, jak: adres, godziny otwarcia, zakres oferowanych usług, numer telefonu do zapisów. Pamiętajmy więc, aby adres podany był wraz z dodatkowymi informacjami o parkingu, specjalnym wejściu lub preferowanym transporcie publicznym.
Aktualizujmy również godziny otwarcia, szczególnie w dni świąteczne, tak aby klient „nie pocałował” klamki. Dobrze jest również przygotować zdjęcia w tle i profilowe w taki sposób, aby nie zostały one obcięte w widoku mobilnym. Pomagają w tym dostępne w sieci akceptowane wymiary tych zdjęć. Dbajmy o odpowiadanie na pojawiające się recenzje i rekomendacje, gdyż to tam zapewne skierują się właściciele w celu sprawdzenia opinii o naszej lecznicy. Aby usprawnić komunikację, dobrze jest skorzystać z automatycznych wiadomości w Messengerze. Możemy ustawić najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie lub przygotować automatyczne odpowiedzi na konkretne zdarzenia, jak np. pozostawienie opinii.
Facebook pozwala skorzystać z kilku praktycznych narzędzi do komunikacji. Jak dostrzec ich marketingowy potencjał i tworzyć z ich pomocą treści angażujące klienta?
Wojciech Perchuć: Ukryty potencjał na pewno drzemie w Messengerze Facebooka, który, jeśli jest dobrze zarządzany i odpowiednio ustawiony, może służyć jako świetne narzędzie komunikacji dla ZLZ. Automatyczne wiadomości lub użycie rozwiązań typu chatbot to jeden z aspektów skutecznego social customer service. Poza tym treści wideo już nie tylko mogą, ale powinny pojawiać się w naszej komunikacji. Materiały wideo pomagają lepiej sprzedawać nasze usługi i jest to potwierdzone badaniami marketingowymi, z których dowiadujemy się, że zwiększają one zaangażowanie o nawet 70%.
Facebook ułatwia tworzenie materiałów wideo przy pomocy transmisji na żywo, które pozwalają użytkownikom „zajrzeć” do środka lecznicy. Transmisje live można wykorzystywać do pokazywania wnętrz naszego gabinetu, prezentowania zespołu, zadowolonych klientów po zabiegu (oczywiście za ich zgodą) lub edukacyjnych prelekcji dla właścicieli zwierząt. Możemy publikować nie tylko materiały na żywo, ale wcześniej przygotowane filmy. Jeśli tworzymy posty statyczne, pamiętajmy, że mamy dosłownie kilka sekund, by przykuć uwagę użytkowników. Dlatego starajmy się, aby treści były atrakcyjne dla oka i korzystajmy z takich narzędzi jak Canva.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2843 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
W ostatnich dekadach hodowla bydła mlecznego przeszła znaczącą transformację. Dzięki zaawansowanej selekcji genetycznej i udoskonalonym praktykom żywieniowym wydajność mleczna krów imponująco wzrosła. Jednak ten postęp nie jest pozbawiony wyzwań, wysokowydajne krowy okazały się bardziej podatne na różnorodne schorzenia metaboliczne i reprodukcyjne. W tym kontekście mykotoksyny zyskały na znaczeniu jako istotny, choć wciąż nie w pełni […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]