Przygotuj Twoją lecznicę na kryzys, nie czekaj!
Ten tekst pomoże Ci w przygotowaniu lecznicy na wypadek sytuacji kryzysowej, problemu wizerunkowego. Chętnie pomogę w tych trudnych momentach, kryzysy zjadam na śniadanie, pracowałam przy wielu kryzysach wizerunkowych w farmacji, w motoryzacji, weterynarii, pomagałam przy kryzysach osób prywatnych. No cóż, to trochę mój chleb powszedni, przyznaję, lubię pracować przy kryzysach, ale tylko dlatego, że dobrze przeprowadzone zarządzanie sytuacją kryzysową można obrócić w sukces. I na ten sukces pracuję z klientami. Brzmi dziwnie? Kryzys i sukces? Tak, nie mylę się. Kryzysy są trudnym momentem dla firmy, ale z drugiej strony, klienci oceniają też firmę pod kątem jej reakcji na kryzys. Tutaj masz wielkie pole do działania, możesz przejąć narrację, możesz pokazać swoją otwartość.
Rany boskie, widziała pani doktor ten wpis na Facebooku? Ma już 320 polubień i 80 udostępnień…
Internet szaleje, dowalają nam bez zahamowań.
Dzwoni dziennikarz z lokalnej gazety w sprawie naszego pacjenta, który wczoraj zmarł, pisze artykuł o naszej lecznicy, prosi o komentarz, już jest gorąco w sieci. Klientka nagrała film na TikToku…
Portal „Nasze bardzo lokalne sprawy” opisuje naszą lecznicę, sugerując, że lekarz X stosował mobbing wobec pracowników…
Brzmi strasznie? Zgadzam się, ale to nie jest mój wymysł, to rzeczywistość, w której żyjemy.
Przykłady mogłabym mnożyć, bo weterynaria to branża, w której kryzysy wizerunkowe mogą zdarzyć się w każdej chwili (śmierć pacjenta w lecznicy, błąd lekarza, zła reputacja lecznicy). Niestety pisząc ten tekst, już pracuję przy dwóch kryzysach, sądzę, że takowych będzie przybywać, bo media społecznościowe bardzo sprzyjają w rozprzestrzenianiu się wpadek wizerunkowych.
Oznacza to, że prędzej czy później sytuacja kryzysowa zdarzy się w Twojej lecznicy. Ale mam też dobrą wiadomość. Jeśli w lecznicy są wdrożone procedury kryzysowe, wyznaczona (i przeszkolona!) osoba do kontaktów z mediami, szanse, że reakcja na wydarzenia będzie prawidłowa i szybka, jest duża. Tym sposobem można zatrzymać wszechobecny hejt w Internecie oraz mediach społecznościowych, a przede wszystkim obronić reputację lecznicy, lekarza, zespołu.
Od kilku lat przyglądam się, jak radzą sobie firmy, organizacje dotknięte kryzysem, i chcę mocno podkreślić, że nie należy zawężać zarządzania sytuacją kryzysową do umiejętności radzenia sobie z komunikacją w sytuacji już zagrażającej organizacji. To błąd i niemal zawsze prowadzi do drastycznego zmniejszenia skuteczności działań. Niestety, najczęściej tak się dzieje. Większość firm, w tym również lecznic, nie prowadzi działań prewencyjnych, nie ma przygotowanej księgi działań kryzysowych. Pytanie do Ciebie? A Ty, jak jesteś przygotowany do takiej sytuacji? Uczestniczyłeś w szkoleniu z zarządzania sytuacją kryzysową? Jeżeli tak, to pełen szacunek, kawał dobrej roboty, a jeżeli nie? Prowadziłam takie szkolenie dla lecznic w ramach projektu Kobiety Weterynarii i doskonale wiem, że jest ono potrzebne.
To teraz o definicji, bo mówimy o kryzysie w lecznicy, zatem, co dla mnie oznacza kryzys?
Prosta odpowiedź – kryzys to każda sytuacja, która grozi stabilności firmy. To mogą być: odejście jakiegoś ważnego lekarza lub grupy pracowników, odwrócenie się klientów od lecznicy, zarzuty o nieuczciwość, oszustwa firmy lub pracowników, błąd w sztuce lekarskiej. Z mojej perspektywy wszystkie kryzysy mają jedną cechę wspólną – jest to utrata zaufania do firmy.
I najważniejszym celem walki z kryzysem jest ochrona wartości, jakimi są wiarygodność i dobra reputacja lecznicy.
Nie każdy negatywny wpis czy komentarz w sieci jest kryzysem. Trzeba to jasno odróżnić. Niezbyt pochlebny artykuł w lokalnej gazecie czy brak lecznicy w rankingu Najlepsza Lecznica Roku nie są kryzysem. Bo nie ma reperkusji takich faktów. Można wtedy porozmawiać z dziennikarzem, poprosić o sprostowanie (chociaż trzeba znać prawo prasowe i mieć dobry warsztat w pracy z mediami). To jest bardzo trudna droga, w swojej karierze zawodowej udało mi się raptem dwukrotnie doprowadzić do ukazania się sprostowania, ale warto było.
Z punktu widzenia PR inaczej wygląda sytuacja, kiedy na jednym artykule się nie kończy, kolejne media tradycyjne i elektroniczne opisują sytuację, zwiększają się zasięgi, do tego dochodzą media społecznościowe, które w błyskawiczny sposób docierają z negatywną informacją. Zaczyna być nerwowo, zostaje mało czasu na reakcję, bo dziennikarze chcą natychmiastowej reakcji, liczba odsłon w mediach społecznościowych lawinowo rośnie.
A wiadomo – bad news is a good news
Zaczyna się improwizacja, tak, piszę to świadomie, bo wszystkie firmy, z którymi pracowałam, wcześniej nie były przygotowane na taką sytuację. Nie rozumiem tego. Przecież do kryzysów dochodzi najczęściej z przyczyn najbardziej prawdopodobnych i przewidywalnych, również w weterynarii. Przejrzyjcie media elektroniczne, jest tam spora dawka takich przykładów.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2843 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 23 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Mykotoksyny – ukryty wróg w hodowli bydła mlecznego
W ostatnich dekadach hodowla bydła mlecznego przeszła znaczącą transformację. Dzięki zaawansowanej selekcji genetycznej i udoskonalonym praktykom żywieniowym wydajność mleczna krów imponująco wzrosła. Jednak ten postęp nie jest pozbawiony wyzwań, wysokowydajne krowy okazały się bardziej podatne na różnorodne schorzenia metaboliczne i reprodukcyjne. W tym kontekście mykotoksyny zyskały na znaczeniu jako istotny, choć wciąż nie w pełni […]
Kulawizna u bydła mlecznego (choroba Mortellaro). Skuteczne zwalczanie zapalenia skóry palca dzięki naturalnemu rozwiązaniu
Biodevas Laboratoires opracowała PIETIX – rozwiązanie w 100% naturalne, mające na celu zwalczenie zapalenia skóry palca u bydła mlecznego.
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
Streszczenie Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu. Ponadto po odsadzeniu następuje zmiana żywienia prosiąt. Różne rodzaje składników odżywczych, tj. włókno, węglowodany i białko, są fermentowane w jelicie przez różne mikroorganizmy. Zmiany w […]
Opieka stomatologiczna nad starszymi końmi
Streszczenie Stan jamy ustnej u koni geriatrycznych często stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy weterynarii. Problemy z zębami w tej grupie wiekowej często wiążą się z dużą bolesnością, dlatego najważniejszym zadaniem lekarzy weterynarii jest umiejętność rozpoznania i postępowania terapeutycznego. Abstract Oral cavity condition in geriatric horses frequently presents a great challenge for veterinarians. As dental issues […]
Praktyka w terenie – jak zabezpieczyć się na wypadek stanów zagrożenia życia lub zdrowia zwierzęcia
W trakcie praktyki świadczonej w terenie wskazane jest zabezpieczenie lekarza weterynarii na nieprzewidziane sytuacje, w tym związane z zagrożeniem życia i zdrowia zwierząt. Pomocne w tej kwestii będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, odbieranie zgód od właścicieli zwierząt na przeprowadzenie zabiegów, operacji czy innych czynności. W artykule przedstawiam, jakie inne zabezpieczenia stosować na wypadek stanów zagrożenia życia […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Po raz kolejny odbył się Światowy Kongres Bujatryczny. Tym razem jego 32. edycja miała miejsce w tropikalnym Cancun w Meksyku. Ta cykliczna impreza miała swoją premierę w 1960 roku w Hanowerze i co 2 lata (z jedynym wyjątkiem podczas trwania pandemii COVID-19) gromadzi w jednym miejscu bujatrów z całego świata. Podczas tegorocznej edycji do miasta […]