Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. I
W tym momencie każdy z nas może zadać ponownie pytanie: a po co nam taka wiedza? Każdy z naszych potencjalnych (lub obecnych) pracowników znajduje się gdzieś na skali przedstawionych charakterystyk. Mając taką wiedzę, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidywać zarówno modele zachowań, jak i przydatność danego kandydata (pracownika) dla naszego ZLZ.
Jednak, aby móc orzec, czy dany człowiek odpowiada zdefiniowanym kryteriom, każdy pracodawca musi mieć czas, aby danego kandydata na pracownika móc poznać, obserwować i dokonać obiektywnego wyboru. Czasem tym jest rekrutacja.
Wiemy już, kogo potrzebujemy, jakie cechy powinien posiadać nasz przyszły współpracownik i z jakimi typami pracowników możemy spotkać się na rynku pracy. Przyszedł czas na rekrutację, czyli szukanie wymarzonego pracownika.
Rekrutacja
Pewną syntezą sposobów poszukiwania pracowników przez pracodawców i poszukiwania przez pracowników tej wymarzonej pracy jest ryc. 3 (s. 19). W przypadku ZLZ trzy pierwsze sposoby poszukiwania przez nas personelu są dominujące, tj. sieć kontaktów, studiowanie ofert, jakie wpływają do naszej firmy, i ewentualnie ogłoszenia na uczelniach. Myślę, że w naszym zawodzie powinien rozwijać się racjonalny i uczciwy system poleceń, rekomendacji i referencji. Dobra rekomendacja i dobre referencje mogą nam oszczędzić wiele przykrych niespodzianek, straconego czasu, straconych pieniędzy i reputacji, tak ważnej w przypadku firm świadczących profesjonalne usługi.
Rekrutację rozpoczynamy od sformułowania oferty pracy i zamieszczenia ogłoszeń. Ofertę możemy zredagować w oparciu o opis stanowiska pracy, pytania pomocnicze do opisu stanowiska pracy oraz o profil osobowy stanowiska pracy. Oferta (ogłoszenie) powinna zawierać:
- krótki opis ZLZ (gdzie będzie pracował przyszły pracownik?):
a. jak długo istniejemy na rynku;
b. czym się zajmujemy – jaka praktyka;
c. czym dysponujemy; - krótki opis stanowiska pracy (na jakim stanowisku i co ma robić?):
a. co ma robić (np. lekarz weterynarii):
- leczenie zachowawcze;
- chirurgia – w jakim zakresie;
- z kim współpracować;
- jakimi zwierzętami się zajmować;
- ogólne warunki pracy;
- krótki opis idealnego kandydata – wyciąg z profilu osobowego stanowiska pracy (jakie umiejętności ma posiadać i jakimi cechami ma się charakteryzować?):
a. co ma potrafić – absolwent, lekarz z doświadczeniem;
b. jakie doświadczenie ma posiadać;
c. jakie cechy charakteru są pożądane;
d. znajomość języków; - inne ważne informacje istotne dla naszej praktyki (jakie dodatkowe atuty powinien posiadać).
Ofertę pracy możemy zamieścić na tablicach w uczelniach weterynaryjnych, periodykach fachowych, w Internecie (np. na naszej stronie internetowej). W przypadku personelu niemerytorycznego możemy zamieścić ogłoszenie w prasie codziennej. Warto skontaktować się również z osobami, które już znamy, bo były w naszym ZLZ na praktykach lub stażu. W wyniku naszego ogłoszenia otrzymamy oferty w postaci CV i formularzy zgłoszeniowych, którego wzór powinniśmy zamieścić wraz z ogłoszeniem. W formularzu zgłoszeniowym należy zamieścić pytania dotyczące: przebiegu dotychczasowej pracy, jakie praktyki i staże odbył kandydat, kto może wystawić mu referencje, jakie posiada formalne uprawnienia, jaki jest jego stan zdrowia itp.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
POSTĘPOWANIA
w weterynarii