Własna praktyka weterynaryjna – wyobrażenia a rzeczywistość – cz. III. Poprawa rentowności i stymulowanie wzrostu w praktyce weterynaryjnej
Zacznijmy od uruchomienia szklanej kuli, ale takiej związanej, ponownie, a jakże, z prognozowaniem finansowym. Tworzenie budżetu dla biznesu weterynaryjnego nie jest trudne. Na pewno jest wymagające i nie wydarzy się bez podstaw teoretycznych i strategicznych, ale nie należy do działań, których nie da się wykonać. Żołniersko pisząc: większość wydatków budżetowych związana jest z płacami i zapasami (produktami, materiałami, infrastrukturą). Jeśli właściciel praktyki kontroluje i monitoruje te kwestie, nasze budżetowanie jest mocno ułatwione. Płace, w tym należności wynikające z Kodeksu pracy i świadczenia pracownicze, pochłaniają w tej chwili w Polsce najczęściej około 50% przychodów praktyki.
Koszty aktywów ruchomych, w tym sprzętu laboratoryjnego i produktów leczniczych, zabierają około 20% przychodów (w kontekście sprzedaży leku jako składnika wykonanej usługi). Czynsz i podobne wydatki związane z budynkiem czy lokalem konsumują kolejne 8-10%, a ogólne koszty administracyjne zbliżają się także od 8 do 10% przychodów. To średnie arytmetyczne z ponad 10 przypadków analiz finansowych dla praktyk o różnym profilu – od podstawowej do wyspecjalizowanej kliniki stomatologicznej.
Liczby bywają bezwzględne, ale dobrze policzone i zrozumiane, także przy udziale zewnętrznej konsultacji, stają się wykładnikiem weterynaryjnej biznesowej prawdy. Poszukując tej prawdy, idziemy do planowania finansowego. Konstrukcja modelowego planu finansowego w weterynarii powinna składać się z dwóch części:
Koszty prowadzenia działalności praktyki (lub jej rozpoczęcia).
5-letnie prognozy finansowe.
Prognozy finansowe zwyczajowo odpowiadają liczbami przynajmniej na poniższe pytania:
Jakich przychodów spodziewamy się w ciągu najbliższych 5 lat?
Jakimi metodami zamierzamy te wartości osiągnąć?
Czy próg rentowności został już osiągnięty (ang. break even point)?
Kiedy spodziewamy się osiągnąć próg rentowności (jeśli jeszcze nie jest osiągnięty i dlaczego wtedy)?
...
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!