Co to znaczy dobry serwis dla klientów? Cz. III
Podstawowym założeniem teorii implikatur konwersacyjnych jest to, że komunikacja jest zachowaniem celowym. Dlatego pierwsza, najogólniejsza reguła Grice’a (zwana Zasadą Współpracy) brzmi:
„Uczyń swój udział konwersacyjny w przewidzianym dla niego momencie takim, jakiego wymaga zaakceptowany cel lub kierunek rozmowy, w którą jesteś zaangażowany”.
Przy komunikowaniu werbalnym powinniśmy przestrzegać tzw. „12 maksym”.
Maksyma:
- jakości – mów tylko to, co uważasz za prawdę.
- ilości – mów tyle, ile trzeba.
- odniesienia – mów na temat.
- sposobu – mów zrozumiale.
- grzeczności – zwracaj uwagę na poprawność swojego zachowania wobec partnera.
- zaufania – zaufaj nadawcy, że jego wypowiedź jest sensowna, nawet jeżeli budzi Twój sprzeciw.
- taktowności – pomniejszaj to, co przykre dla rozmówcy, powiększaj to, co mu miłe.
- wspaniałomyślności – pomniejszaj to, co Tobie miłe, powiększaj to, co Tobie jest przykre.
- aprobatywności – pomniejszaj negatywne opinie o innych osobach, powiększaj pozytywne.
- skromności – pomniejszaj pochwalne opinie o sobie, powiększaj opinie krytyczne.
- zgodności – pomniejszaj niezgodności między sobą a partnerem, powiększaj zgodności.
- sympatyczności – pomniejszaj okazywanie swojej niechęci do innych, powiększaj okazywanie sympatii do nich.
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Mogą zainteresować Cię również
POSTĘPOWANIA
w weterynarii