Badanie holterowskie psów i kotów
Turbulencja rytmu serca
Turbulencja rytmu serca (HRT, ang. heart rate turbulence) obrazuje odpowiedź z baroreceptorów, warunkującą fizjologiczną regulację funkcji serca. Turbulencja rytmu zatokowego jest wyrazem dwufazowej odpowiedzi rytmu zatokowego na przedwczesne pobudzenie komorowe. U podstawy tej reakcji leży odpowiedź z baroreceptorów, która polega na krótkotrwałym przyspieszeniu, a następnie zwolnieniu rytmu zatokowego, wywołanym przez przemijające zmiany ciśnienia tętniczego wywołane przedwczesnym pobudzeniem komorowym (7, 23).
Ocena wrażliwości baroreceptorów oraz ocena dobowej HRV stanowią część oceny układu autonomicznego wykorzystywaną w ocenie zagrożenia nagłym zgonem sercowym (13, 24). Turbulencja rytmu zatokowego została wprowadzona do diagnostyki elektrokardiograficznej w 1999 roku. Obecnie uważa się ją za najsilniejszy elektrokardiograficzny wskaźnik ryzyka nagłego zgonu, porównywalny w swej wartości rokowniczej do obniżonej frakcji wyrzutowej lewej komory serca (9, 15, 23). W pierwszych publikacjach dotyczących turbulencji stwierdzono, że będzie ona czynnikiem oceny zgonu sercowego niezależnym od innych wskaźników elektrokardiograficznych (15, 23). Wyniki kolejnych badań wskazały na zależność parametrów HRT od obrazu klinicznego oraz wskaźników dobowej HRV.
W analizie HRT wykorzystuje się dwa parametry numeryczne turbulencji: początek i nachylenie turbulencji. Początek turbulencji (TO, ang. turbulence onset), odzwierciedlający początkową fazę przyspieszenia rytmu zatokowego w odpowiedzi na przedwczesne pobudzenie komorowe (PVB, ang. premature ventricular beat), określono jako różnicę między średnią z pierwszych dwóch odstępów RR rytmu zatokowego po dodatkowym pobudzeniu komorowym (odstępy RR1 i RR2) a średnią z dwóch ostatnich odstępów RR rytmu zatokowego poprzedzających dodatkowe komorowe pobudzenie (odstępy [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Mogą zainteresować Cię również
POSTĘPOWANIA
w weterynarii