Stres zwierząt w trakcie konsultacji w gabinecie weterynaryjnym- Vetkompleksowo – serwis dla lekarzy weterynarii

Wyszukaj w serwisie

Stres psów i kotów w gabinecie weterynaryjnym oczami ich opiekunów

W najnowszym badaniu, naukowcy (Andriej-Sebastian Csiplo i Silvana Popescu) skupili się na analizie postrzegania przez właścicieli psów i kotów czynników, które wpływają na stan emocjonalny i dobrostan ich zwierząt. Zrozumienie tych czynników może doprowadzić do obniżenia stresu zwierząt w trakcie wizyt w gabinecie weterynaryjnym.

Badanie opierało się na wypełnieniu ankiety przez właścicieli psów i kotów (wzięły w nim udział 94 osoby), która oceniała reakcje behawioralne ich zwierząt.

Badanie kwestionariuszowe wskazało, że najbardziej stresującym momentem dla zwierząt był okres bezpośrednio przed wejściem do gabinetu i tuż po nim. „Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć tę kluczową fazę i jej implikacje dla zdrowia i dobrostanu psów i kotów” – stwierdzają autorzy badania. Co ciekawe, dziesięć minut po wejściu do gabinetu (spędzając ten czas w poczekalni) u zwierząt zauważono zmniejszony poziom stresu.

Ważenie zwierząt w 30% przypadków okazało się dla nich mało stresujące – psy/koty były spokojne, 21% zwierząt podejmowało próby ucieczki, a u 14% zaobserwowano strach. W dalszej kolejności wskazywano zachowania takie jak: niepokój, ciekawość lub chociażby agresywność. Tylko 3% właścicieli zwierząt zaobserwowało skrajny poziom stresu podczas ważenia swojego zwierzaka.

Po wejściu do sali konsultacyjnej, większość właścicieli (prawie 29%) uznało, że ich kot/pies doświadczył bardzo niskiego poziomu stresu, natomiast ekstremalnego – 6% (niski poziom stresu odnotowano u 20% zwierząt, łagodny u 26%, umiarkowany u 18%).

Dalsza część badania wskazywała, że 88% właścicieli zwierząt nie zaobserwowało oznak agresji u swojego psa/kota przy pierwszym podejściu lekarza weterynarii podczas konsultacji. Natomiast prawie 77% właścicieli wskazywało, że ich pomoc i towarzyszenie zwierzęciu w trakcie konsultacji weterynaryjnej, wpływa korzystnie na ich zwierzęta, a prawie 92% właścicieli wskazywało, że weterynarz dołożył wszelkich starań i był zaangażowany, aby wizyta przebiegała z myślą o dobrostanie zwierzęcia.

Kolejno wskazano, że istotnymi elementami, wpływającymi na dobrostan zwierząt są: spokojna komunikacja z lekarzem, odpowiednia infrastruktura, miła obsługa i oferowanie smakołyków.

W artykule podkreślono również, że stres zwierząt towarzyszących, podczas wizyt u gabinecie weterynaryjnym, również wpływa na zachowanie ich właścicieli, a ponadto – 28% właścicieli kotów i 22% właścicieli psów odwiedzałoby weterynarzy częściej, aby dokonać rutynowej kontroli, gdyby nie stres ich pupili.

Autorzy badania wskazują, że niezbędne są kampanie w mediach społecznościowych, konsultacje lub szkolenia online dla właściciele zwierząt, aby mogli oni skutecznie rozpoznawać i zarządzać stresem swoich zwierząt i, aby byli świadomi jaki wpływ na konsultację weterynaryjną ma stres, który można w znacznym stopniu minimalizować. Rolą weterynarzy pozostaje, w ujęciu badania, dostarczanie informacji np. jak skutecznie niwelować stres u zwierząt, w celu poprawienia ich dobrostanu podczas wizyt, a także zadowolenia z ich przebiegu właścicieli zwierząt.

Źródło: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11939186/

Poznaj nasze serwisy